مطالبات معلولان شیروان برای مناسب سازی معابر

معلولان شیروان خواستار مناسب سازی معابر هستند زیرا که یکی از مهم ترین مشکلات آن عدم مناسب سازی معابر است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ شهرستان شیروان چهار هزار معلول جسمي، حرکتي و بينايي را در خود جاي داده و اين در حالي است که اداره ها و معابر شهري براي رفت و آمد معلولان مناسب سازي نشده است و اين قشر خواستار بهسازي مسير تردد اداره ها و معابر شهري براي رفت و آمد راحت تر هستند.

 

 

 

يکي از معلولان اين شهر مي گويد: براي انجام کارهاي اداري به نمايندگي یکی از ادارت اين شهرستان مراجعه کردم اما چون پله هاي زيادي داشت، نتوانستم وارد اين اداره شوم.

 

 

وي که به ذکر نامش تمايلي ندارد، عنوان کرد: ايجاد سطح شيب دار براي رفت و آمد معلولان جسمي و حرکتي در اداره هاي شهرستان ضروري است.

 

 

وي بيان مي کند: هر بار که بايد براي انجام کاري به اداره هاي اين شهرستان بروم، شرايط نامناسب رفت و آمد، ايجاب مي کند که حتماً فردي ديگر مرا همراهي کند که وقت فرد ديگري هم گرفته مي شود.

 

 

يکي ديگر از معلولان بيان کرد: طبق قانون، تمام اداره ها و دستگاه هاي اجرايي موظف هستند شرايط استفاده معلولان از امکانات اداري را تسهيل کنند اما برخی از ادارت اين گونه نيست.

 

 

«زهرا موسوی» اضافه کرد: حتي در مکان هاي عمومي نيز ما از امکانات رفاهي و شهري محروم هستيم و از شهرداري و ديگر سازمان ها مي خواهيم براي حضور آسان تر معلولان در معابر شهري تدابيري بينديشند.

 

 

 

يک معلول ديگر هم با اشاره به اينکه از ناحيه يک پا معلول است، اظهار کرد: ما معلولان براي استفاده از ميني بوس هاي حمل و نقل درون شهري با مشکل مواجه هستيم و حتي در ايستگاه ها صندلي قرار نداده اند.

 

 

 

«محمد اقدسی» خاطرنشان کرد: در ديگر نقاط شهر هم سکويي وجود ندارد تا يک معلول بتواند براي مدتي کوتاه استراحت کند.

 

 

 

وي ادامه مي دهد: شهرداري يکي از اداره هايي است که مي تواند بستر حضور راحت تر معلولان در شهر را فراهم کند و اگر صدور پايان کار در شهرداري منوط به رعايت قوانين و مقررات فني و مهندسي در ارتباط با تردد معلولان باشد و در صورت رعايت نکردن اين قوانين، پايان کار ساختمان توسط شهرداري صادر نشود، اداره ها ملزم مي شوند تا مناسب سازي شرايط براي رفت و آمد معلولان را رعايت کنند.

 

 

 

وی با اشاره به اينکه اين شهرستان چهار هزار معلول جسمي، بينايي و حرکتي دارد، مي گويد: فضاي اداره هاي اين شهرستان براي حضور معلولان مناسب سازي نشده که باید ستاد مناسب سازي اداره ها به رياست فرماندار و دبيري بهزيستي تشکيل و در اين باره برنامه ريزي شود.

 

 

 

معلول دیگری توضیح مي دهد: طبق قانون، تمام اداره ها و دستگاه هاي اجرايي موظف هستند براي استفاده معلولان از امکانات اداري و شهري، شرايط را تسهيل کنند تا افراد معلول بتوانند بدون هيچ مشکلي در اماکن عمومي، معابر، محيط شهري و ساختمان هاي عمومي تردد کنند.

 

 

حسن طالب زاده اضافه مي کند: بيشتر معابر شهري شیروان اين شرايط را براي عبور و مرور افراد معلول ندارد و مناسب سازي محيط توسط سازمان هاي مسئول در حد بسيار محدود انجام شده است.

 

 

 

وی يادآور شد: لازمه مناسب سازي اداره ها تشکيل ستاد مناسب سازي است تا بتوانيم با وضعيت فعلي اداره ها و بررسي شرايط، براي آينده برنامه ريزي کنيم.

 

 

مدیر اداره بهزيستی شیروان با اشاره به اينکه نبايد شهرداري به اداره هاي تازه تأسيس که شرايط مناسب سازي براي معلولان را رعايت نمي کنند، پروانه ساخت بدهد، مي گويد: در حال حاضر ساخت و سازها به گونه اي انجام مي شود که در ساختمان ها پله هاي زيادي به کار مي رود که براي يک معلول شرايط سختي به وجود مي آورد.

 

 

«علی اکبر آرام» عنوان کرد: از دلايلي که فضا براي معلولان مناسب نيست استيجاري بودن اداره ها است و اين شرايط باعث شده است تا هزينه اي براي درست کردن شرايط ويژه معلولان صرف نشود.

 

 

وي اذعان کرد: بسياري از معلولان نيز از حقوق قانوني خود اطلاعي ندارند و از اين رو در بسياري موارد نمي توانند از حق خود دفاع کنند.

 

 

مدیر اداره بهزيستي شیروان تصریح کرد: مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی شیروان سه هزار و ۷۰۲ نفر است که از این تعداد ۴۷۱ نفر دچار اختلالات بینایی، ۱۹ نفر صوت و گفتار، ۹۰۵ نفر ذهنی، ۴۲۶ نفر شنوایی، یکهزار و ۴۷۰ نفر معلولان ذهنی و جسمی و ۵۱۱ نفر دچار اختلالات روانی هستند.

 

 

 

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1094011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha