جوانگرایی در مدیریت مساجد لازم است/ کمبود بودجه در مرکز مدیریت مساجد

حجت الاسلام ابطحی گفت: سن بالای هیات امنا، خادم و امام جماعت و بدخلقی متولیان معضلی برای مدیریت مساجد که جوانگرایی در این حوزه لازم است.

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، با اشاره به مدیریت و روش جدید در ادامه مساجد استان اصفهان اظهارداشت: تفاهم نامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان منعقد شده که مسائل داخلی و صدور احکام هیات امنا و ائمه جماعات با مرکز رسیدگی به امور مساجد باشد.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به مشکلات و معضلاتی که در این حوزه وجود دارد، افزود: سن بالای هیات امنا، خادم و امام جماعت و بدخلقی متولیان معضلی برای مدیریت مساجد که جوانگرایی در این حوزه لازم است که در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات لازم مثل عضویت مدیرکانون و پایگاه بسیج در هیات امنا، عضویت جوانان برای فعالیت مجازی مورد پیش بینی و اجرا قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: استفاده از ائمه جماعت جوان در اقامه نماز و مدیریت مسجد نیز باعث شده که جوانگرایی در مدیریت مسجد نیز اتفاق بیفتد که در این خصوص بررسی هایی از وضعیت عملکردی مسجد انجام و اتفاقات خوبی در حال انجام است.

 

حجت الاسلام ابطحی اضافه کرد: در هنگام صدور حکم امام جماعت پیوست فرهنگی نیز برای او پیش بینی و ضمیمه حکم شده تا اینکه علاوه بر اقامه نماز ماموریت های دیگری نیز صورت بگیرد که متناسب با کارکرد مساجد است.

 

وی با اشاره به کاهش کارکرد مساجد و نوعی بی مدیریتی در این نهادهای دینی خاطرنشان کرد: فعالیت ارثی بین هیات امنا و امام جماعت باعث شده تا اینکه مدیریت مسجد بر اساس علاقه افراد باشد و این موضوع به کاهش مخاطبین و از هم پاشیدگی منجر شده است.

 

*کمبود بودجه در مرکز مدیریت مساجد

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با بیان اینکه انجام بسیاری از فعالیت های زیرساخت و مهم نیازمند اعتبار و بودجه است، خاطرنشان کرد: شبکه ای از مساجد استان اصفهان تشکیل شده و در شهرستان ها نیز این روند روبه انجام است اما کمبود اعتبارات موجب سختی کار در تامین مایحتاج می شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از 300 میلیارد ریال از بودجه دولت در اختیار مدیریت امور مساجد قرار می گیرد، گفت: این اعتبار در تهران هزینه می شود و چیزی به استان ها و شهرستان ها نمی رسد.

 

حجت الاسلام ابطحی ادامه داد: عدم وجود سرفصل برای تامین اعتبار هزینه های این نهاد باعث می شود بسیاری از کارها ناقص بماند و مرکز مدیریت امور مساجد در پرداخت هزینه های حقوقی کارکنانش نیز با چالش و مشکل روبرو باشد.

 

وی از مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی خواست تاسرفصلی را برای این موضوع و تامین هزینه های مدیریتی پیش بینی کنند تا فعالیت نظارت و راهبردی و برنامه ریزی در حوزه مساجد با انسجام انجام و بی برنامگی ها اصلاح شود.

 

کد خبر 1094222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha