اندر حکایات برکات «کرونا»

پس از شیوع ویروس کرونا شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری در جامعه بودیم اما اگر به حق نگذریم این ویروس منحوس برکات بسیاری را به دنبال داشته است و باعث شده تا دوره جدیدی از زندگی خود را رقم بزنیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ حدود 2 سال می گذرد که ویروسی منحوس به جان بیش از 7 میلیارد نفر در سراسر جهان افتاده است و همچان با تازیانه های وحشیانه خود قربانی می گیرد و هیچ چیز جلودارش نیست.

 

«کرونا» همان ویروس منحوس است که باعث قطع شدن صله رحم، ارتباطات اجتماعی و از بین بردن بسیاری از مشاغل شده است اما از حق که نگذریم در مقابل آثار منفی این ویروس منحوس می توانیم به نکات و برکات آن اشاره کنیم که باعث شده است تا انسان ها دوره جدیدی از زندگی خود را تجربه کنند.

 

*«کرونا» ترمز انسان ها را کشید

اولین و مهمترین فایده‌ی ویروس کرونا این بود که به بشر پُر مدعا و مغرور فهماند که در برابر ویروس بسیار کوچک و ناچیزی چقدر ناتوان و بی‌مقدار است و درست است که این ویروس منحوس ساخته ذهن میکروبی برخی از افراد است اما با انتشار این ویروس خداوند نیز به انسان فهماند که ای انسان به خود مغرور نشو.

 

یکی دیگر از فواید گسترش کرونا این بود که به انسان ها به خصوص صاحبان «زر و زور» و صاحب منصبان فهماند که ثروت و منصب، موقعیت علمی و اجتماعی نمی‌تواند آن ها را از آفات و بلایا مصون کند و پول، ثروت، مقام دنیوی شاید برایتان آسایش بیاورد ولی لزوماً آرامشی به همراه نخواهد داشت.

 

کرونا به انسان ها یادآوری کرد که پول و خانه‌ی بزرگ، ویلاهای درندشت و حساب های بانکی پُر پول نمی‌تواند همیشه راه گشا و گره گشا باشد و نمی توانند با پول نمی توانند از دست یک ویروس کوچک فرار کنند و همه چیز با پول حل نمی شود.

 

کرونا طی 2 سال اخیر ترمز انسان های مغرور و از خود راضی که بر تپه های پُر پول خود لم داده بودند را کشید و شاخ افراد صاحب منصب و مغروری که از ترس کرونا خانه نشین شده‌اند را شکانده است.

 

*افزایش معنویت در جامعه

امروز بهترین فرصت به برکت کرونا ایجاد شده است تا خانواده، مردم و جامعه را به سمت دینداری تشویق کنیم و باید از فضای موجود برای تربیت خود و فرزندان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

 

وقتی انسان از خداوند غافل شود در تربیت از مسیر صحیح فاصله می‌گیرد و به گناه می‌افتد و در این ایام که بستر مبارزه با غفلت وجود دارد اگر فرد بتواند با غفلت مبارزه کند، می‌تواند مباحث دینی را در خود تقویت کند.

 

وقتی انسان گرفتار محدودیت شود، بیدار شده و از غفلت خارج می‌شود؛ انسان، طغیان گر است چون خیال می‌کند همه‌ی کارها از دستش بر می‌آید ولی در ایام کرونا متوجه شد که همه چیز در دست او نیست، متوجه شد که یک ویروس می‌تواند دنیا را دچار چالش کند و این‌ها جلوی غرور و تکبر انسان را می‌گیرد.

 

در این ایام باید بستر جرقه‌های معنوی را بزنیم چرا که در بستر بیماری همه گیر هستیم و باید بفهمیم و بفهمانیم که اگر این جرقه‌ها به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد بستر بسیاری از رشدهای معنوی جامعه حاصل می‌شود.

 

باید به سمت سلامت جسمی و معنوی جامعه توجه کرد چرا که بیماری کرونا دارای تلنگرهای بیدار بخش است و انسان در شرایط کرونا خود را در بن بست می‌بیند، باید به او نشان دهیم که دین راهکار رهایی از بن بست‌ها است.

 

امروز بهترین فرصت برای تبیین سلامت معنوی در جامعه است و امیدواریم زمینه دعا و استغاثه در جامعه فراهم شود و از این فرصت بهره برداری معنوی صورت گیرد البته ممکن است موانعی وجود داشته باشد، ولی می‌توانیم این موانع را رفع کرده و در دو ساحت آموزشی و تربیتی حرکت کنیم.

 

*کم شدن استفاده از کاغذ

یکی دیگر از مزایای کرونا کاهش قابل ملاحظه میزان کاغذ در ادارات است به این دلیل که اعلام شد ویروس کرونا روی کاغذ حدود چندین ساعت ماندگاری دارد و در بیشتر ادارات استفاده از کاغذ تا جای ممکن ممنوع شد و کارمندان موظف شدند از طریق سیستم و نرم افزارهای اداری کارها را ارجاع دهند و به آن رسیدگی کنند.

 

 تنها در یک مورد معاون مالی اداری وزارت علوم خبر از صرفه جویی ۹۶ میلیون برگ کاغذ در این مدت داد و شاید پیش از این هم امکان این صرفه جویی بود اما به آن توجهی نمی‌شد و ویروس کرونا این اجبار را ایجاد کرد که بیشتر ادارات از آن استفاده کنند و صرفه جویی‌های زیادی را هم به همراه داشته است.

 

کم شدن استفاده از کاغذ باعث شد تا درختان کمتری از ریشه قطع شوند و صورت زیبای طبیعت خراشیده نشود و ای کاش بعد از کرونا نیز این روش ها ادامه داشته باشد و دیگر شاهد اسراف در مصرف کاغذ در ادارات نباشیم.

 

*فعال‌تر شدن دولت الکترونیک

به لطف خدا و بعد از چند سال سرمایه‌گذاری آن هم در سالی که با چالشی مثل کرونا مواجه شدیم به‌واسطه اینکه شبکه قدرت و تحمل پذیرش این میزان بار را داشت، بسیاری از خدمات، نه لزوما خدمات دولت، قدرت الکترونیکی کردن پیدا کردند.

 

فلسفه ایجاد دولت الکترونیک این بوده که خدمات دولتی به صورت مستقیم و ۲۴ ساعته به مردم در بستر اینترنت ارائه شود، اما از اولین مصوبه ایجاد دولت الکترونیک در سال ۱۳۸۱ تا قبل از شیوع کرونا بسیاری از مردم از پیشرفت دولت الکترونیک باخبر نبودند، اما به مدد کرونا حالا نقش دولت الکترونیک پر رنگ‌تر شده و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

 

تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین، نسخه پیچی الکترونیکی، بورس دیجیتال، بیمه، مالیات، خرید آنلاین، خدمات آنلاین، جلسات و کنفرانس های آنلاین و آموزش درسی آنلاین قسمتی از خدمات دولت الکترونیک است که به برکت کرونا امروزه در جامعه توسعه پیدا کرده است.

*توجه بیشتر مردم به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی

یکی از مهمترین رخدادهای پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، توجه بیشتر مردم به بهداشت فردی و اجتماعی است به گونه‌ای که این روزها بیشتر مردم با ماسک‌ روی صورت و دستکش‌های پلاستیکی به دست در فضای جامعه ظاهر شوند.

 

مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا، روزانه چندین مرتبه و با حساسیت زیاد دستان خود را شست و شو می‌دهند و هر بار که سطوح و وسایل اطراف خود را دست می‌زنند با الکل و محلول‌ ضدعفونی کنند.

 

قبل از شیوع ویروس کرونا برخی از مردم به سمت پوشاک تاناکورایی روی آورده بودند اما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل غیر بهداشتی بودن این البسه دیگر مردم برای حفظ سلامت اجتماعی و فردی خود به سمت این نوع پوشاک نرفتند.

 

البته نباید از شکستن تابوی ماسک زدن هم به راحتی گذشت. به لطف کرونا حالا بسیاری از مردم از ماسک استفاده می‌کنند و این اتفاق باعث شده در کنار نجات از ویروس کرونا از شر ریزگردها و آلودگی‌های هوا که تا پیش از این سالیانه افراد زیادی را بیمار می‌کرد و به کام مرگ می‌کشاند جلوگیری شود.

 

آری کرونا در این روزها به ما آموخت تا قدر سلامتی خود و اطرافیانمان را بیشتر بدانیم و بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر و بهتر رعایت کنیم.

 

*رونق کسب و کارهای اینترنتی در زمان شیوع کرونا

تا پیش از این برای خرید چاره‌ای جز بازارگردی و بالا و پایین کردن پله‌های پاساژها نبود، اما حالا حتی خریدهای سوپر مارکتی را هم می‌شود آنلاین انجام داد و این روزها با توجه به شرایط کرونا ترس از خرید اینترنتی برای خیلی از خانواده‌ها از بین رفته است و خیلی‌ها با فروشگاه‌های اینترنتی آشتی کرده اند.

 

شیوع ویروس کرونا و بحث در خانه ماندن تا حد زیادی به نفع کسب و کارهای اینترنتی تمام شده و از طرفی هم به سود مشتریان است و این موضوع  مزایای بسیاری از جمله سریع‌تر شدن فرآیند خریدها، از بین رفتن هزینه‌های رفت و آمد و از همه مهم‌تر امکان مقایسه قیمت فروشگاه‌های مختلف بدون نیاز به گشت زنی بین مغازه‌ها در پی داشته است.

 

همین اقبال مردم به فروشگاه‌های آنلاین باعث شده تا کسب و کارهای کوچک هم به فکر راه اندازی یک سایت برای فروش محصولات شان به صورت اینترنتی باشند و نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم می توانند محصولات خود را در حوزه های مختلف صنایع دستی، کشاورزی و غیره به فروش برسانند.

 

*پرداخت آنلاین هزینه تاکسی

اگر شما هم مثل من زیاد سوار تاکسی می‌شوید در حالی که پول نقد در جیبتان ندارید حتما از پرداخت آنلاین در تاکسی‌ها به شدت استقبال می‌کنید، این روزها و به لطف کرونا کمتر کسی دلش می خواهد از اسکناس‌های ناقل برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده کند و حالا هم مسافران و هم راننده‌های تاکسی از پرداخت آنلاین استقبال می‌کنند و دیگر لازم نیست سر ۲۰۰ تومان پول خرد که در حد کیمیاست با راننده‌های تاکسی بحث و جدل کنیم.

*ترویج کمک مومنانه در راستای لبیک به مقام معظم رهبری

پس از شیوع ویروس کرونا مردم همکاری فوق العاده ای به منظور تبعیت از دستورات ستاد‌های مسئول داشتند و همچنین نقش مهمی را در رونق کمک همدلانه به همنوعان خود ایفا کردند و در؛ جهت اجرای این رزمایش تمامی نهاد‌های اجتماعی از جمله مسجد و هیئات و نهاد‌های مردمی مانند بسیج، گروه های جهادی و بخشی از سمن ها به میدان جهاد مومنانه آمدند.

 

چه مردمان بسیاری هستند که کسب و کارشان به خاطر شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده است و در این شرایط بد اقتصادی نیازمند نان شب خودشان هستند و این رزمایش که با فرمان مقام معظم رهبری به اجرا درآمده است کمکی برای کاهش درد و غم های این قشر از جامعه بوده است و مردم ایران اسلامی در این رزمایش بسیار خوب درخشیدند.

 

مردم ایران اسلامی با ایفای نقش اجتماعی گسترده در همه ی عرصه ها از تولید تجهیزات، کنترل و پیشگیری بیماری گرفته تا کمک رسانی به کادر درمان و مددکاری و یاری گری آسیب دیدگان از کرونا و در نهایت حاکمیت اعم از نهاد‌های دولتی و نظامی مثل سپاه و ارتش و در راس همه این‌ها هدایت و راهبری کلان و بی بدیل رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با مدیریت و اقدام به موقع موجبات اثبات کارآمدی نظام سیاسی و اجتماعی مرد مسالاری دینی را در مقابل سایر نظام ها فراهم کردند.

 

چشم دنیا به این همه همدلی و مواسات و مهربانی مردم ایران اسلامی در مقابل ویروس کرونا خیره مانده است و غربی ها فکر می کردند این ویروس منحوس نصف جمعیت ایران را از پای در می آورد اما مشاهده کردند هیچ چیز نمی تواند جلوی همدلی و مواسات ایرانیان را بگیرد چرا که در مواقع حساس و بحرانی ما ایرانیان همه پشت هم هستیم.

 

 

*نمایش قدرت ایران در زمینه تولید واکسن به جهان

یکی دیگر از مهم ترین برکات شیوع ویروس کرونا این بود که دانشمندان ایرانی همچون سایر دانشمندان جهان بیکار ننشستند و برای ساخت واکسن جهت مقابله با شیوع این ویروس منحوس به پا خواستند.

 

جهانیان انتظار این را نداشتند که ایران در زمینه ساخت واکسن مقابله با این ویروس به موفقیت دست یابد اما در عین خوش خیالی دشمنان شاهد بودیم که همزمان با سایر کشورهای جهان دانشمندان ایران اسلامی موفق به دستیابی به واکسن«برکت» شدند و این خبر شوق و ذوق ایرانیان را بر انگیخت و نشان داد که ایرانی می تواند.

 

بعد از ساخت واکسن«برکت» دانشمندان ایرانی ساخت واکسن های دیگیری از جمله»کووپارس»، «فخرا»، «نورا» و ... را در دستور کار قرار دادند و مقام معظم رهبری نیز با تزریق واکسن «برکت» راه را برای حضور این واکسن های ایرانی جهت تزریق به مردم باز کردند.

 

*کاهش ابتلا به بیماری های تنفسی و گوارشی در جامعه بعد از شیوع ویروس کرونا

«محمد یوسف مقدم» کارشناس ارشد مرکز بهداشت بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: ویروس کرونا سبب افزایش رعایت موازین بهداشتی، حذف و یا کاهش بعضی رفتارهای اجتماعی پُر مخاطره از نظر بهداشتی مثل دست دادن، روبوسی کردن و غیره شده است.

 

وی ادامه می دهد: قبل از شیوع بیماری کرونا درصد رعایت موازین بهداشتی خصوصا بهداشت فردی و اجتماعی (استفاده از ماسک،شستشوی مکرر دست، فاصله گذاری اجتماعی و غیره) در سطح مطلوب و شاید قابل قبولی نبود.

 

کارشناس ارشد مرکز بهداشت بیرجند در ادامه بیان می کند: عدم رعایت بهداشت فردی قبل از شیوع ویروس کرونا سبب بروز و شیوع بیماری های تنفسی (آنفلوانزاها، سل و غیره) و بیماری های گوارشی در جامعه می شد درحالی که در این چند مدت اخیر به دلیل رعایت موازین بهداشتی ما شاهد کاهش محسوس بیماری های ذکر شده در جامعه بودیم.

 

یوسف مقدم می گوید: بعد از پایان و یا کاهش اپیدمی کرونا بحث تداوم رعایت بهداشت فردی، عدم انجام و یا کاهش رفتارهای پر مخاطره از نظر بهداشتی، رعایت فاصله های اجتماعی، عدم حضور غیر ضروری در اماکن تجمعی و غیره برای مصون بودن از بسیاری از بیماری های واگیر و هم چنین داشتن جامعه ای با حداقل مشکل از نظر بروز بیماری های خطرناک واگیر دار ضروری و لازم الاجرا است.

 

 

*صدور 231 نماد اعتماد الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی در خراسان جنوبی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون

«الیاس جویبان» معاون صمت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص بحث کسب و کارهای اینترنتی بیان می کند: کسب و کارهای اینترنتی از سال 93 در استان کار خود را آغاز کردند و برای افراد متقاضی نماد اعتماد الکترونیک صادر شده است.

 

وی در ادامه می گوید: این نماد باعث ایجاد اعتماد بین مردم می شود و مردم می توانند شکایات و تخلفات و درخواست ها را از طریق این سامانه پیگیری کنند.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت خراسان‌جنوبی به تعداد مجوز های صادر شده در جهت رونق کسب و کار های اینترنتی در استان قبل از شیوع کرونا اشاره می کند و می افزاید: حدود 212 کسب و کار در استان تا اواخر سال 98 نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده بودند.

 

جویبان ادامه می دهد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 231 نماد اعتماد الکترونیک در خراسان جنوبی برای کسب و کارهای اینترنتی صادر شده است و در مجموع 443 کسب و کار اینترنتی در استان فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به مزیت های کسب و کار اینترنتی می گوید: کاهش هزینه های رفت و آمد، کاهش هزینه های اجاره ای، فعالیت 24 ساعته، بازار فروش بزرگ و نامحدود، دسترسی سریع به بازار و محصولات مختلف و امکان مقایسه قیمت ها و غیره از مهم ترین مزیت های این موضوع است.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تخلفات به صورت متمرکز در مرکز تجارت الکترونیک بررسی می شود، می افزاید: شهروندان با مراجعه به سامانه نماد اعتماد الکترونیک می توانند کسب و کارهای اینترنتی مد نظر خود را بیابند.

 

جویبان می گوید: دولت کار خود را برای تشویق مردم به سمت کسب و کارهای اینترنتی انجام می دهد و باید خود مردم به میدان بیایند و از این طرح استقبال کنند و بیشتر در شهرهای کلان از جمله تهران، مشهد، اصفهان و غیره مردم به این کسب و کارها رغبت بیشتری دارند و در شهرهای کوچک باید این موضوع فرهنگ سازی شود.

 

وی بیان می کند: سازمان صمت استان بسیاری از کالاهای اساسی را در قالب کسب و کارهای اینترنتی به مردم عرضه کرده است.

 

*رونق عروسی های ساده و کم خرج در دوران کرونا

حجت الاسلام «محمدرضا بابایی» امام جمعه سابق فردوس و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: در قرآن کریم آمده است که «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ» به این معنا که فساد ایجاد شده در زمین و دریا نتیجه گناه مردم است.

 

وی ادامه می دهد: در روایات مختلف نیز بیان شده است که هر وقت گناه جدیدی انجام می شود بلاهای جدیدی نیز به وجود می آید و این فضای مجازی و ارتباطات نامشروع، بی انصافی ها، بی حجابی ها و غیره عواقبی را به دنبال دارد و شاید خداوند متعال به همین دلیل کرونا را بر انسان مسلط کرده است.

 

حجت الاسلام بابایی در ادامه بیان می کند: متاسفانه در برخی از بانک ها ربا وجود دارد و در بازار نیز گرانی، احتکار و کم فروشی مشاهده می شود تا زمانی که این گناه ها وجود دارد باید منتظر عواقب بسیاری باشیم.

 

کارشناس مذهبی به دعای هفتم سجادیه اشاره کرد و می گوید: در این دعا آمده است که «بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ» به این معنا که با قدرت خودت این بلا را سر ما آورده ای و هیچ کس جز خودت نمی توان آن را از سر ما کم کند.

 

وی ادامه می دهد: خداوند می فرماید شما برگردید تا من هم یک قدم جلو بیایم و امیدواریم بیداری ملت و دست از گناه برداشتن باعث شود تا این بلا از سر همه مردم کم شود.

 

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای اصلاح باطنی است، می افزاید: اگر کرونا از بین برود و دوباره آرایش های غلیظ برگردد به هیچ برکتی دست نیافته ایم و در صورتی این ویروس برکت محسوب می شود که روحیه و باطن جامعه تغییر کند.

 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه کرونا باعث شده است تا عروسی های ساده رونق بگیرد، می گوید: امیدواریم بعد از ویروس کرونا نیز این روش ادامه داشته باشد و به جوانان سخت نگیریم تا ساده و با خرج کمتر به سر زندگی خود بروند.

 

 

 

کد خبر 1094363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha