مکتب امام حسین (ع) مکتبی عالم گیر و  بدون مرز

مکتب امام حسین (ع) یکی از وقایع مهم تاریخ اسلام است که هر آزاده را به فکر می برد که چگونه می شود شخصی همه مایملک خود را برای جامعه اسلامی و حتی همه آزادی خواهان جهان فدا و با تمام قوا برابر ظلم ایستادگی کند و در این راه شهید شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: اسلام یک منبع فرامنطقه ای و فرا زمینی است که ابعاد مختلف عرفانی آن بر دورترین و حساس ترین نقاط انسان تاثیر می گذارد. از ابتدای ظهور اسلام تاکنون وقایع مختلفی صورت گرفته که تاثیرات آن نه تنها مسلمانان بلکه همه مردم جهان را فرا گرفته است.

 

مکتب امام حسین (ع) یکی از وقایع مهم تاریخ اسلام است که هر آزاده‌ای را به فکر می برد که چگونه می شود شخصی همه مایملک خود را برای جامعه اسلامی و حتی همه آزادی خواهان جهان فدا و با تمام قوا برابر ظلم و ستم ایستادگی کند و در این راه جان خود را از دست می دهد.

 

با بررسی متون ادبی جهان این مهم پدیدآر می شود که بسیاری از متفکران جهان همچون گاندی، چارلز دیکنز، جرج جرداق و... با تاسی از قیام امام حسین(ع) مردم عصر خود را برابر ظلم و ست ساماندهی کردند و آنها را برای بدست آوردن آزادی تشویق می کردند.

 

عبرت های عاشورا برای مردم جهان بیان شود

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: عاشورا مکتبی است که تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و هر آزادی خواهی در جهان را شامل می شود، اینکه عاشورا و مکتب آن را تنها ویژه مسلمانان بدانند کم لطفی به این واقعه مهم تاریخی است.

 

«حجت الاسلام عبدالرضا رستگار» می افزاید: ما در قیام امام حسین (ع)  شاهدیم که افرادی به خیل شهدای کربلا پیوستند که یا مسلمان نبوده یا از شیعیان اهل بیت (ع) به شمار نمی رفتند، به طور مثال وهب نصرانی که از نام وی مشخص است از اهل کتاب بوده و پس از برخورد با امام حسین (ع) شیفته حضرت شده و در پایان در رکاب این امام همام به شهادت می رسد.

 

وی با اشاره به شخصیت زهیر بن قین عنوان می کند: در تاریخ می خوانیم که زهیر شخصیتی تاجرمسلک و هوادار عثمان خلیفه سوم بود، اما پس از اینکه با امام حسین (ع) دیدار کرد همه دارایی خود را بخشید و به همراه امام حسین (ع) در روز عاشورا به شهادت رسید.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ولی عصر (عج) خوزستان تصریح می کند: امروزه علما و دانشمندان دینی باید عبرت های واقعه عاشورا را برای همه مردم جهان تبیین کنند، با این روش می توان مردم جهان را از حمایت واقعی اسلام که همان دین انسان ساز و ظلم ستیز است آشنا کرده و هم انها را برای دست یابی به آزادی تشویق کنیم.

 

فرصت مطلوب شیعه برای جهانی سازی قیام عاشورا

یک پژوهشگر عاشورا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: واقعه ای که در سال 61 هجری و در روز عاشورا صورت گرفت یکی از کمیاب ترین اتفاقات تاریخ بشری است که هر اندیشمندی را به فکر وا می دارد؛ انسان ها با هر تفکری به صورت عمیق به واقعه عاشورا بنگرند ماهیت نادر بودن این واقعه را لمس می کنند.

 

«سید علی حسینیان» ادامه می دهد: واقعه عاشورا آنقدر بزرگ و با ارزش است که در طول تاریخ همواره دانشمندان و متفکران را به سمت خود کشانیده و باعث شده نظرات مختلفی در مورد این واقعه داشته باشند؛ در حقیقت بیان دیدگاه های متفاوت از عاشورا مهر تاییدی بر حقانیت تفکر این واقعه دارد.

 

وی با بیان اینکه  فرایاستارک نویسنده انگلیسی از جمله افرادی است که پیرامون واقعه عاشورا در کتاب خود  بصل کوچکی را اختصاص داده است اضافه می کند: او در کتاب خود به نام صور بغدادی چنین می گوید «شیعه در تمام عالم اسلامی یاد حسین و مقتل اورا زنده می کنند و در دهه اول محرم به طور علنی این مطلب را دنبال می کنند».

 

این پژوهشگر عاشورا ابراز می کند: شیعه فرصت و ظرفیت بسیار بالایی دارد که می تواند جهان را به اسلام دعوت کند و این ظرفیت بزرگ همان عاشورا است، وجود تعداد افرادی با شخصیت ها، ادیان و عقاید مختلف در ضمره شهدای کربلا بهترین ابزار برای معرفی ماهیت جهانی عاشورا است.

 

وی یاد آور می شود: جامعه علمی تاثیر بسیاری در تبیین اهداف عاشورا برای جهانیان دارد، دانشگاهیان، حوزویان و پژوهشگران دینی می توانند با ارتباط گیری با دانشگاه های مطرح جهان کنفرانس های مختلف علمی با موضوع آزادی برگزار کنند و از این طریق گفتمان، مکتب عاشورا را به گوش همگان برسانند.

 

در دهه چهارم انقلاب اسلامی باید رویکردهای بین الملی بیش از هر چیزی تقویت شوند و با توجه به توسعه فناوری این فرصت پدید آمده تا با کمترین زمان ممکن ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) را به جهانیان صادر کرد.

 

کد خبر 1094702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha