تقویت ارتباط بین روحانیت و مردم از وظایف مهم حوزه علمیه است

حجت‌الاسلام نژاد صفری با بیان اینکه باید از ایجاد شکاف بین روحانیت و مردم و افزایش فاصله بین این دو بخش جلوگیری شود گفت: حوزه علمیه باید به رسالت خطیر در این رابطه عمل کرده و برای تقویت این ارتباطات ورود کند.

حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، یکی از بخش‌هایی که مردم و ملت ما به آن دلخوش کرده‌ و امید بسته‌اند را حوزه علمیه خواند و اظهار داشت: حوزه علمیه از قدیم‌الایام محلی بوده که مردم به آن مراجعه می‌کردند و بسیاری از مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی خود را در آن جا مطرح می‌کردند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت با بیان اینکه از گذشته این ارتباط حوزه و مردم ارتباطی دائمی، مستحکم و همیشگی بوده است عنوان کرد: هیج فاصله‌ای بین مردم و روحانیت و حوزه علمیه وجود نداشت اما یکی از اتفاقاتی که متاسفانه امروز در حال رخ دادن است فاصله روحانیون از مردم است که باید حتما تقویت شود.

 

نژاد صفری یکی از وظایف خطیر و مهم نهاد حوزه علمیه را تقویت هر چه بیشتر ارتباط بین روحانیت و مردم دانست و با تاکید بر اینکه ارتباط بین این دو مجموعه باید قوی شود تصریح کرد: لازمه این کار این است که حوزه علمیه بتواند نیروهای خوب و قوی را در این بخش پرورش دهد بنابراین حوزه علمیه باید در وهله نخست جذب خوبی داشته باشد.

 

وی برنامه‌ریزی و صرف وقت برای ترتیب افراد جذب شده در حوزه علمیه را هم نکته‌ای بسیار حائز اهمیت خواند و ابراز داشت: یکی از وظایف ما روحانیون و خصوصا افرادی که در رأس کار هستند همین برنامه‌ریزی برای پرورش طلاب و افراد جذب شده است.

 

نژاد صفری به حوزه علمیه گیلان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مدیریت حوزه علمیه استان جدیدا آمده‌ و قبول مسئولیت کرده‌اند ابراز داشت: حجت الاسلام والمسلمین علیپور در گذشته در حوزه علمیه رودسر موفق بودند و امیدواریم در مسئولیت جدید هم مانند همیشه موفق باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در صورت وجود ارتباط عمیق بین یک مدیر و استاد حوزه با طلبه‌ها، یک طلبه خوب و روحانی شایسته ساخته می‌شود اضافه کرد: ما به این نیاز داریم که طلبه‌ها و روحانیون در عرصه‌های مختلف در دل مردم و در کنار آنان باشند و این ارتباط عمیق بین روحانیت و جامعه به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت حضور خوب روحانیون و طلاب در قضیه پل‌ دختر و سیل گلستان و همچنین فعالیت گسترده آنان در دوران همه‌گیری کرونا را مورد اشاره قرار داد و افزود: این سطح از ارتباط بین مردم و طلاب و روحانیون خوب است اما مطلوب نیست زیرا ما نیاز داریم برای ظهور آقا امام زمان(عج) یار پرورش دهیم و برای این کار لازم است از افراد توانا، متخصص و متعهد در حوزه استفاده شود.

 

نژاد صفری با بیان اینکه نتیجه استفاده از ظرفیت افراد توانا، متخصص و متعهد در حوزه به پرورش یافتن طلبه‌هایی خوب می‌انجامد عنوان کرد: چیزی که متاسفانه هم‌اکنون مانع این هدف شده این است که گاهی اوقات یکسری مسائلی پیش می‌آید که مال حوزه نیست و حوزه نباید درگیر این مسائل پیش پا افتاده و بعضا دنیوی بشود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر حوزه علمیه درگیر مسائل دنیوی شود نمی‌تواند آن هدف والایی که به دنبالش است یعنی تربیت روحانی و مبلغ توانا را محقق سازد اظهار داشت: اگر من به عنوان یک استاد، به عنوان یک مدیر حوزه با مسائل دنیوی درگیر باشم در نتیجه‌ کسی که قرار است پرورش یابد هم همینطور می‌شود و به موارد دنیوی گرایش پیدا می‌کند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت در پایان ضمن تاکید مجدد بر لزوم برقراری ارتباط مستحکم بین حوزه و جامعه خاطرنشان کرد: حوزه باید الگوهای خوبی معرفی کند تا طلبه‌هایی که وارد حوزه می‌شوند از آن الگوها استفاده کنند.


 

کد خبر 1094741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha