علم طلاب و روحانیون همراه با تذهیب نفس در جامعه اثرگذار خواهد بود/ اساتید حوزه مروج سبک زندگی اسلامی باشند

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه از جامعه روحانیت و طلاب انتظار می رود در این جایگاهی که برای تبلیغ دین قرار دارند عامل هم باشند، گفت: تربیت و آموزش طلاب در حوزه بر اساس تذهیب نفس و آموزش علمی و عملی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۲۴ شهریور) در آیین افتتاح حوزه های علمیه استان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با تقدیر از اساتید و مدرسان حوزه های علمیه استان در سال گذشته و در شرایط کرونایی، اظهار کرد: مسئولیت و رسالتی که مدیران و متولیان حوزه های علمیه بر عهده دارند مسولیت بسیار سنگینی است و به همان اندازه که سنگین است کاری ارزشمند است.


حجت الاسلام «الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه اساتید حوزه نقش مهمی در پرورش عالم دین، پاسداری  از دین و ارزش های انقلابی  برعهده دارند،  یادآور شد: وقتی انسان عظمت الهی را درک می کند در برابر عظمت الهی خاضع و خاشع خواهد بود، قنوت آن طاعت همراه با خضوع است، در روایات داریم که نماز شب بهترین حالت خضوع در برابر خداوند است که در خلوت شب می تواند با خالق و معبود خود ارتباط برقرار کند.

 

وی با اشاره به اینکه چنین فردی که در برابر خدواند خاضع است، در حالی که از عذاب الهی ترس دارد، به رحمت الهی هم امیدوار است، گفت: علمی برتر است که انسان را به خدا ربط می دهد و انسان را وادار می کند که در برابر عظمت های خداوند خاضع بوده و نماز شب برپا بدارد، برخی علوم ارزش ابزاری دارند که سلاح و شمشیر دو لبه ای  است که می تواند انسان را به بهشت و با جهنم رهنمون باشد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه  علمی که ابزاری برای رسیدن به خدا و یا بهشت باشند، علم واقعی است، گفت: آن علمی حوزه های علمیه متکفل آن هستند علمی ارزشمند است، فراگیری و یاد دادن آن عبادت است و ارزش فوق العاده ای دارد و هنر و الزام تفکیک ناپذیر چنین دانشی این است که  انسان را به عمل وا دارد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه صاحبان خرد می توانند تشخیص دهند که عالم و جاهل با هم فرقی دارند یا خیر، یادآور شد: در مسئولیتی که اساتید حوزه بر عهده دارند، تهذیب نفس بسیار مهم است، یعنی علم دینی ما اگر منهای تذهیب نفس باشد بسیار خطرناک است، باید تلاش کنیم که علم ما برای  برای کسب رضای خداوند متعال باشد و  همانطور که در حوزه های علمیه، سنت حسنه بزرگان ما در طول تاریخ بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از تهدیداتی که برای حوزه های علمیه وجود دارد این است افرادی به نیت اینکه کسب مقامی کند، وارد حوزه های علمیه شود، ابراز کرد: در کنار حکمت و علم باید حکمت عملی را هم باید یاد گرفت و حکمت عملی در انجام واجبات الهی و مقابله با هوای نفس است.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه برای اینکه انسان هم خودش و  هم برای کسانی که ما از چیزی یاد بگیرند، تذهیب نفس بسیار مهم است، گفت: اساتید حوزه نقش مهمی در تربیت شاگردان دارند، یکی از نکاتی که در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، تکریم اساتید از سوی شاگردان در سطوح مختلف است که این فرهنگ را به بزرگان دینی ما این میراث ماندگار را با خون جانشان به ما رسانده اند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه از جامعه روحانیت و طلاب انتظار می رود در این جایگاهی که برای تبلیغ دین قرار دارند عامل هم باشند، افزود: طلاب و روحانیت معزز باید در گفتار و کردار دقت کنند، اگر خدای ناخواسته کوچکترین تفاوتی بین عمل و گفتار آنان وجود داشته باشد باعث تغییر سرنوشت افراد جامعه خواهند شد، اساتید حوزه در این زمینه در برابر مسولیتی که برای تعلیم و تربیت طلاب دارند، مسئولیتی سنگین دارند.

 

وی با اشاره به اینکه باید در جذب طلاب باید تلاش کنیم و از طرفی هم نباید شرایطی فراهم شود که هرکسی وارد حوزه شود، گفت: افراد باید صلاحیت های لازم را برای ورود به حوزه های علمیه داشته باشند، تربیت و آموزش طلاب در حوزه بر اساس تذهیب نفس و آموزش علمی و عملی بسیار مهم است و اساتید باید تمام توان و ظرفیت خود را برای تربیت طلاب به کار گیرند.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه طلاب و اساتید حوزه در بحث نماز شب باید توجه بیشتری داشته باشند، ابراز کرد: طلاب و اساتید حوزه باید به سبک زندگی خود توجه حداکثری داشته باشند، باید تلاش کرد  که سبک زندگی بر اساس موازین اسلامی و سیره ائمه اطهار(ع) باشد تا از برکات سبک اسلامی بهره مند شویم.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص ورود طلاب به فضای مجازی نیز باید نهایت دقت لازم صورت گیرد که نیاز به مدیریت دارد که موجب اتلاف وقت طلاب نشود و خواص و اساتید حوزه و دانشگاه نیز باید در نشر  فرهنگی دینی نقش آفرین باشند و ناشر ارزش های اسلامی باشند.

 

گفتنی است آئین افتتاح حوزه های علمیه استان ایلام در سال تحصیلی جاری با حضور اساتید حوزه ها و مدارس علمیه استان در محل حسینیه حضرت زینب کبری(س) دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار شد.

کد خبر 1094889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha