مهارت های لازم برای پایداری کارآمدی خانواده در دوران کرونا

ابراهیمی با تاکید بر نقش مهم و کلیدی خانواده در مدیریت کارآمدی آن در دوران کرونا گفت: شیوع کرونا و شرایط ناشی از این همه گیری، چالش‌ها و آسیب‌هایی جدیدی را ایجاد کرده است که برای مقابله و مدیریت آن به مهارت و اطلاعات کارآمد نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، «امرالله ابراهیمی» امروز در نشست مجازی «پایداری و کارآمدی خانواده در دوران کرونا» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده و اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه بحران کرونا چالش‌های جدیدی با خود به همراه آورده است اظهار داشت: بسیاری از مناسک دینی و اجتماعی و آداب و رسوم سنتی و روابط خانوادگی تحت‌الشعاع این ویروس همه‌گیر قرار گرفته ‌است و برخی به پیامدهای نامشخص اجتماعی برای این پدیده می‌اندیشند. همچنین افزایش نابرابری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از رکود اقتصادی، گریبان خانواده را گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خانواده نقش مهمی در مدیریت کرونا و کنترل آن دارد و خانواده‌ها باید در حوزه های روانشناختی توانمند شوند خاطر نشان کرد: با افزایش زمان در خانه ماندن یک یا هر دو سرپرست خانواده، زمینه‌هایی را برای درگیری‌ها و چالش‌های عاطفی درون خانه‌ها ایجاد می‌کند و ماندن در خانه در صورتی که تکراری و مداوم باشد، آزار دهنده خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلی و رکود مشاغل که منجر به بیکاری برخی از افراد شده، اختلافات خانوادگی به ویژه بین والدین افزایش نگران کننده‌ای داشته است. تشدید شرایط نابسامان اقتصادی برخی خانواده‌ها در اثر شیوع کرونا که بیشتر بین خانواده های سطوح پایین جامعه دیده می‌شود، عامل مهمی در بروز این چالش‌های درون خانوادگی است.

 

وی با اشاره به چالش‌های بین همسران در دوران کرونا اظهار داشت: به دلیل شرایط ایجاد شده و دسترسی بیشتر افراد خانواده به فضای مجازی، ممکن است اعضای خانواده نسبت به قبل از توانمندی بیشتری برخوردار شوند و سطح اجتماعی خود را ارتقا دهند که این مورد می تواند خود به یک چالش جدید برای خانواده تبدیل شود.

ابراهیمی حضور بیشتر اعضای خانواده در فضای مجازی را عاملی برای افزایش اطلاعات و ایجاد پرسش های جدیدی در ذهن آنان دانست و گفت: خانواده باید خود را برای پاسخ دادن به این پرسش ها و شبهات جدید کاملاً آماده و تجهیز کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به اینکه ممکن است دین گریزی جوانان نیز از پیامدهای دوران کرونا باشد بر لزوم استفاده از روش های نوین در ارائه اطلاعات دینی و گفتگو مبتنی بر شرایط زمانی و مکانی با حفظ اصول بنیاد دینی تاکید کرد.

 

وی توصیه هایی برای تقویت روابط سالم خانوادگی در دوران کرونا ارائه داد و گفت: تمرین و توسعه مهربانی، گوش دادن فعال به صحبت های اعضای خانواده، قدر شناسی و درک شرایط دیگر اعضای خانواده می ‌تواند ارتباط خانوادگی سالم را در شرایط بحرانی کرونا تسهیل کند.

 

ابراهیمی با اشاره به مواجهه کودکان با شرایط کرونایی و تغییرات ایجاد شده در زندگی روزمره آنان خاطرنشان کرد: باید کودکان را در این دوران درک کنیم و اطلاعات انتزاعی آنان از ویروس کرونا را بشناسیم و آنان را برای مواجهه با واقعیت آماده کنیم.

 

وی بر لزوم آشنایی خانواده با ترس و یا تفکر جادویی کودکان از ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: خانواده باید شرایط سخت کودکان در این دوران را درک و مدیریت کند، فرزندان راهبرد مقابله ای مناسب و کارآمدی در برابر مشکلات ندارند، والدین با شنیدن مشکلات آنها می توانند راهکارهای جایگزین و مناسب تری ارائه دهند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وقت گذاشتن برای صحبت کردن و نوشتن و فکر کردن را راهی برای تنظیم هیجانات کرونایی دانست و متذکر شد:  واکنش و درک احساسات کودک می‌تواند به او در کنترل احساسات خود کمک کند و این راهی مطمئن و سالم برای پذیرش رویدادهای سختی مانند همه گیری ویروس کرونا است.

 

وی بهره گیری و استفاده از مجلات، نقاشی، موسیقی و هنر را راه و ابزاری قدرتمند برای کمک به کودکان در شرایط کرونایی و مدیریت این شرایط بحرانی عنوان کرد و افزود: چالش‌های خانواده در دوران پسا کرونا قابل توجه است. چالش‌های دورن خانواده و چالش با مدیران اداراه کننده کشور و نظام آموزشی از جمله این مشکلات است. برای مثال نسل جدید ممکن است سوالاتی از والدین بپرسند که پدر و مادر نتوانند به آنان پاسخ درستی بدهند. افزایش اطلاعات جدید سبب می شود که خانواده ها به چالش کشیده شود.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های پسا کرونا چالش خانواده ها با نظام آموزشی است و انتظار مردم از سیستم آموزشی افزایش می یابد و مهارت محوری را متقاضی می شوند. چالش سوم چالش خانواده با مدیران جامعه است که مسئولان باید ظرفیت نقد را داشته باشند چرا که مطالبات مردم در دوران پسا کرونا بیشتر می‌شود.

وی در پایان بر لزوم مدیریت و کسب مهارت کنترل آسیب ها و چالش های کرونا بر خانواده تاکید کرد و گفت: با مهربانی گذشت تفریح و سازگاری می توان از این شرایط سخت عبور کرد و انشاالله به روز های بدون کرونا رسید.

 

کد خبر 1094992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha