پیوندهای سیاسی اجتماعی فرهنگی زنجان و البرز

استاد رحیم رشتچی معاون دانشگاه کشاورزی و بنیانگذار شهرک کارمندان زنجان در دوران پیش از انقلاب است که با همکاری« دکتر ذبیح الله صفا» یک دوره کتاب «تاریخ ادبیات ایران» را به رشته تحریر درآورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « داود اسدی» در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: سال ۱۳۰۹ شمسی بود که رحیم رشتچی در یک خانواده فرهنگی در زنجان دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در مدارس توفیق و شریعتی زنجان در کنار «پروفسور یوسف ثبوتی» فیزیکدان بزرگ معاصر ایران موفق به اتمام دوره متوسطه شد.

 

پژوهشگر و البرزشناس می افزاید: او سپس وارد دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی زیر نظر اساتیدی چون « استاد معین» و با همکلاسی هایی چون مرحوم «سید جعفر شهیدی» و «دکتر مهدی محقق» به اتمام رساند و خدمت به محل تولد خود بازگشت.

 

او در ادامه خدمت, مسئولیت آموزش و پرورش شهرستان‌های طارم و ماهنشان را عهده‌دار و غزل سرای معروف ایران «استاد حسین منزوی» از شاگردان وی بودند. وی با کمک دختر آقای شالچی موسس کارخانه کبریت سازی زنجان و سناتور جعفری نماینده مردم در مجلس و «دکتر مسعود قوامی» ، زمین ۴۰۰ هکتاری دانشگاه زنجان را پیگیری و احداث می کنند.

 

 

استاد رحیم رشتچی معاون دانشگاه کشاورزی و بنیانگذار شهرک کارمندان زنجان در دوران پیش از انقلاب است که با همکاری« دکتر ذبیح الله صفا» یک دوره کتاب «تاریخ ادبیات ایران» را به رشته تحریر درآورد و در کنار آن شاهد چاپ کتاب «پنجاه سال زنجان» را نیز به قلم استاد رشتچی توسط دانشگاه زنجان چاپ هستیم.

 

استاد رحیم رشتچی داماد «حضرت آیت الله محمد تقی آملی» است که به زبان‌های فارسی ترکی عربی و فرانسه مسلط است و در بررسی علوم قرآنی و در حیطه علوم اسلامی، ایران شناسی ، زنجان شناسی و زندگینامه بسیاری از علمای معاصر و دانشمندان عصر اخیر و تحریر بیش از سی سفر نامه داخلی و خارجی قلمفرسایی کرده است و در شمار محققین و پژوهشگران برتر استانی و کشوری است. 

 

 

او هم اکنون در شهر کرج در استان البرز زندگی می‌کند و بسیاری از شاگردان و علاقمندان وی به دیدار استاد رحیم رشتچی می‌روند و از کتابخانه بسیار فاخری که در اختیار دارد که شامل بسیاری از کتابها و منابع علمی با دیرینه دویست ساله بازدید می‌کنند،

 

یک روز که با جمع دوستان مهمان منزل ایشان بودیم در کمال متانت و تواضع شخصاً از مهمانان پذیرایی و با دقت پای حرفای مهمان نشستند و ساعات خاطره انگیزی برای همه دوستان رقم خورد. انشاالله وجودشان از بلا به دور باشد.

 

 

کد خبر 1095468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha