اعلام آمادگی همکاری در حوزه‌های مشترک حمایت‌های اجتماعی با تاجیکستان/استقلال بانک مرکزی مهم‌ترین ابزار مهار تورم

فروش سفته و برات کاهش یافت، اعلام آمادگی همکاری در حوزه‌های مشترک حمایت‌های اجتماعی با تاجیکستان، استقلال بانک مرکزی مهم‌ترین ابزار مهار تورم، حجم بالای روابط اقتصادی اعضای عضو سازمان همکاری شانگهای برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۷ شهریور شبستان به شرح زیر است:

فروش سفته و برات کاهش یافت

براساس آمار بانک مرکزی، بالغ بر ۱۰۷.۷ میلیارد ریال سفته و برات در تیرماه ۱۴۰۰ در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل ۵.۶ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹.۶ درصد افزایش یافت. در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۵۹.۶ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شـد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در تیرماه ۱۴۰۰ معادل ۷۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۲۲۳.۲ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۸۵.۷ و ۱۲۱ رسید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد ۱۳.۸ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۵۵.۹ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل هر دو شاخص مذکور به ترتیب ۲۳.۳ درصد و ۳۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در تیرماه ۱۴۰۰ به عدد ۱۴۱.۲ رسید. عدد شاخص مذکور در تیرماه ۱۳۹۹ معادل ۱۶۹.۳ بوده است. در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ معادل ۲۳۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۶۳۵.۵ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد.  در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۷۰.۲ و ۸۶.۱ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۹.۳ درصد و از لحاظ مبلغ ۱۴.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۳۲.۷ رسید. عدد شاخص مذکور در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۱۵.۶ بوده است.

 

اعلام آمادگی همکاری در حوزه‌های مشترک حمایت‌های اجتماعی با تاجیکستان

حجت عبدالملکی که به همراه رئیس جمهوری به تاجیکستان سفر کرده است با "جمال الدین عبدالله زاده " وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان دیدار کرد گفت: دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ای بر توسعه روابط با کشورهای منطقه دارد.

وی  گفت: با توجه به توافقات و تفاهمات سران دو کشور و توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه، وظیفه دو وزارتخانه است که این تفاهمات را تحقق بخشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تبریک سی امین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: تاجیکستان در مناسبات منطقه همواره جایگاه مهمی برای ایران دارد.

وی ادامه داد: باید نسبت به برگزاری نشست های کارشناسی برای تدوین برنامه‌های اجرایی و اتخاذ راهکارهای مناسب اقدام کنیم.

عبدالملکی خاطر نشان کرد:  ظرفیت‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

 وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تدوین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور از آمادگی این وزارتخانه برای تعاملات و تعمیق روابط  درحوزه های مربوطه خبرداد.

وی اشاره کرد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده و حوزه وظایف بسیار گسترده ای دارد. 

عبدالملکی از آمادگی کامل همکاری در تمام حوزه‌های مشترکی به ویژه حمایت‌های اجتماعی با تاجیکستان خبرداد و افزود:  دو کشور تجربیات بسیار ارزشمندی در زمینه‌های بهزیستی، خدمات توانبخشی و توانمندسازی معلولان دارند.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت های این وزارتخانه در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار،  بیمه‌ها ، نظام بازنشستگی ، کاهش فقرو ...اشاره  و برای همکاری و تبادل تجربه در این زمینه اعلام آمادگی  کرد.

وی تاکید کرد : هم اکنون در جمهوری اسلامی، بیش از ۴۰ درصد از داروهای مصرفی کشور را هلدینگ ها و شرکت های وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تولید می‌کنند و این آمادگی را داریم که در حوزه تولید و بسته بندی دارو همکاری‌های مشترکی را با تاجیکستان آغاز کنیم.

عبدالملکی اضافه کرد : از همکاری و تبادل تجربه با شما در زمینه مقابله با شیوع و همه گیری بیماری کووید ۱۹ استقبال می کنیم . 

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور در حوزه وظایف دو وزارتخانه پیشنهاد داد؛   با تشکیل کار گروهی از مدیران و کارشناسان برنامه اقدام یادداشت تفاهم همکاری تدوین و نهایی شود . 

 وی  این برنامه اقدام مشترک را  نقشه راه همکاری‌های دو کشور  در حوزه‌های مورد علاقه طرفین دانست و از وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان دعوت کرد  به تهران سفر کند.

 

استقلال بانک مرکزی مهم‌ترین ابزار مهار تورم

کارشناس پولی و بانکی با اشاره به شاخص تورم در اقتصاد ایران، به تورم‌زایی در این اقتصاد و عبور برخی کشورها از چالش اساسی تورم بالا پرداخته و می‌گوید تازمانی که نگاه به بانک مرکزی تغییر نکند و استقلال این نهاد مالی برقرار نشود، شاهد تحولی در اقتصاد و از همه مهم‌تر مهار تورم و احیای ارزش پولی ملی نخواهیم بود. گفت‌و گوی ایبنا با محمد ربیع‌زاده کارشناس پولی و بانکی را در ادامه می‌خوانید:

تورم و تورم زدایی از نگاه شما چه تعریفی دارد و عوامل موثر در مهار تورم را چه می‌دانید؟

تورم به افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت ها و روند فزاینده و نامنظم آن گفته می‌شود و معمولا به جای تورم‌زدایی از کنترل و مهار آن استفاده می‌شود. تورم می‌تواند علل گوناگون و متعددی داشته باشد که البته علت اصلی ریشه در مباحث پولی و کارکردهای پول به‌ویژه در دوران مدرنیته دارد. به بیان ساده عدم تعادل بین جریان واقعی و پولی و خلق پول و یا  فزونی پایه پولی بر رشد اقتصادی که خود ناشی از بی انضباطی مالی و پولی است عامل اصلی تورم است و جریان معکوس این پدیده یعنی ایجاد تعادل در بخش ها یا بازار مالی و واقعی و فزونی رشد اقتصادی بر پایه پولی با انضباط شدید پولی و مالی امکان مهار و کنترل تورم وجود دارد.

بدیهی است اجماع ملی و فرماندهی یکسان در اقتصاد کشور در کنار اجرای دقیق قوانین و مقررات، استقلال و نظارت بانک مرکزی، اجرای هوشمندانه سیاست‌های مالیاتی، ساماندهی سیستم‌های تولید و توزیع و مصرف در اقتصاد کشور، همراه نمودن مردم در همکاری‌های جمعی در اجرای موفق سیاست مهار و کنترل تورم نقش دارد.

در حال حاضر دولت ابزاری برای متوقف کردن روند تورم زایی اقتصاد ایران دارد؟

بله، ابزارهای بسیار قوی و موثری در اختیار دولت قرار دارد. البته منظور از دولت فقط قوه مجریه نیست. بلکه مجموعه حاکمیت کشور به عنوان دولت قدرت بسیار زیادی دارد و تنها نهادی است که اجبار مشروع را در انحصار خود دارد و  به تعبیر دکتر احمد گل محمدی دولت نهاد نهادها است. بنابراین دولت ابزارهای زیادی بر کنترل و مهار تورم به عهده دارد. ابرتورم‌های زیمباوه، لهستان، آلمان و ترکیه در تاریخ ثبت شده است و همینطور ابزارها و سیاست‌هایی که دولت در این کشورها استفاده کرد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۲۷ شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲۶ درصد افت به ۱۱,۵۱۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۱۸ درصد افت به ۱,۷۵۲.۰۰ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۰۸ درصد افت به ۱۱۸,۰۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی ۰.۸۸ درصد افت به قیمت ۱۱۳,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۸۴ درصد افت به قیمت ۵۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۵۱ درصد افت به قیمت ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۲۲ درصد افت به قیمت ۲۲,۴۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲۷ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۴۶ درصد رشد به ۲۷۴,۴۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۲۸ درصد رشد به ۳۲۲,۹۶۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳۹ درصد رشد به ۳۸۲,۰۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه بیست و هفتم شهریورماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز اصلی کشورها را اعلام کرد که بر این اساس نرخ ۹ ارز افزایش و ۲۸ ارز کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۹ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷  هزار و ۷۷۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۲۷۷ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۱۱۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۴۴ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۳۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۲۷ ریال، روپیه هند ۵۷۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۸۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزارو ۵۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۰۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۸ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۷۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۷۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۵۱ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۶۵ ریال، روبل روسیه ۵۷۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۵۵۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۵۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۰۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۷۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۸۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۹۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۱۳۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۶۶  ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۹۰۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۹۴۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

حجم بالای روابط اقتصادی اعضای عضو سازمان همکاری شانگهای

ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل شب گذشته (جمعه 26 شهریور) در برنامه پتیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به عضویت دائم ایران در ساطمان همکاری شانگهای گفت: سیستم همکاری‌های شانگهای، سیستمی امنیتی است.

 

وی با اشاره به تغییرات سستماتیک در سازمان همکاری شانگهای گفت: سیستم سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۰۶ با رسمیت یافتن سازمان در محافل بین‌المللی، اعضا سعی کردند ظرفیت‌های اقتصادی خود را به اشتراک بگذارند.

 

وی افزود: در طی این سال‌ها حدود ۲۳ هزار میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی است که کشورهای عضو این مجموعه با دیگر کشورها دارند.

 

 

 

کد خبر 1095506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha