ادای فصیح در قرائت مهمترین نکته ای که متسابق باید رعایت کند

فاطمی گفت: مهمترین مسئله که باید متسابقین در بخش تجوید رعایت کنند، ادای فصیح است، در بخش احکام از جمله مد، ادغام افراد به راحتی فرا می گیرند اما بسیاری از افراد در بخش تجوید نمره کامل را دریافت نمی کنند چرا که ادای فصیح کار سختی است و فرد باید صداها

«سید جواد سادات فاطمی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در حاشیه برگزاری استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف با بیان اینکه بیش از 30 سال است که داوری قرآن کریم در مرحله استانی، کشوری و بین المللی را بر عهده داشته است؛ افزود: از سال 1370 در مسابقات قرآنی داور بخش های صوت و لحن، و قف و ابتدا و تجوید بودم و در این دوره از مسابقات بخش تجوید را داوری می کنم.

 

داور بین المللی قرآن کریم سطح این دوره از مسابقات را در زمینه کیفیت برگزاری و متسابقین، خوب ارزیابی کرد و گفت: تنها مشکل ما، کیفیت پایین صوت به دلیل سرعت اینترنت است و کیفیت صوت به گونه ای است که هم برای تجوید مشکل دارد و نمی توان ادای متسابق را تشخیص داد و هم در زمینه صوت، داور صوت، صدا را با کیفیت دریافت نمی کند.

 

وی بیان کرد: برگزاری مسابقات به صورت ویدئو کنفرانس از جهاتی بسیار خوب است اما به دلیل اینکه در قرائت ، صدا بسیار مهم است و باید صدا از کیفیت بالایی برخوردار باشد ،  اگر مکانی برای متسابقین شهرستانی در نظر گرفته شود، قرعه کشی انجام شود و  با حضور یک داور ناظر ، صدا با کیفیت ضبط و ارسال شود، بسیار بهتر است.

 

سادات فاطمی تصریح کرد: مهمترین مسئله که باید متسابقین در بخش تجوید رعایت کنند، ادای فصیح است، در بخش احکام از جمله مد، ادغام افراد به راحتی فرا می گیرند اما بسیاری از افراد در بخش تجوید نمره کامل را دریافت نمی کنند چرا که ادای فصیح کار سختی است و فرد باید صداها را درست تلفظ کند که یادگیری آن سخت است و افراد باید بسیار تمرین کنند و قرائت قاریان مصری را با دقت گوش بدهند و سعی کنند درست ادا کنند.

 

وی مهمترین نکته ای که داور باید در مسابقات قرآنی رعایت کند را خوب گوش دادن دانست و افزود: داور به ویژه داور تجوید هنگامی که متسابق، مسابقه می دهد باید تمام حواس او معطوف به متسابق باشد تا اگر کلمه ای را درست ادا نکرد لحاظ نماید در غیر این صورت، در حق متسابقین دیگر اگر اشتباهی داشته باشد و توسط داور گرفته نشد، ظلم خواهد شد. در واقع داوری دقت و تمرکز بالایی را می طلبد.

 

داور بین المللی قرآن کریم بیان کرد: از مهمترین مشکلات در زمان داوری همه مواردی  را می توان عنوان کرد که حواس داور را پرت کند و یا اینکه در هنگام داوری سالن گرم و یا سرد باشد، زمان بندی طولانی مسابقات نیز از جمله مشکلات در داوری است.

 

کد خبر 1095802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha