مطالبه گری رسالت اصلی یک رسانه/ از رسانه های انقلابی حمایت شود

هیچکس نمی تواند نقش بی بدیل رسانه ها را در انتقال فرهنگ های مختلف انکار کند بنابراین در وهله اول ضرورت دارد که رسانه های مردمی و مطالبه گر تقویت و پس از آن چشم انداز رسانه ای مطلوبی برای رسانه ها تعیین شود و بر اساس آن فعالیت کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: رسانه ها ظرفیت مؤثری در جهت مطالبه گری و پیگیری مشکلات جامعه دارند؛ با توسعه تکنولوژی و گسترش فضای رسانه این امید می رفت که رسانه ها محل مناسبی برای انتقال پیام مردم و بیان مطالبات آنها باشد اما عملا این فضا به سمت حاشیه نگاری و تخریب افکار و افراد سوق داده شده است.

 

مهمترین رسالت هر رسانه مردمی، پیگیری، مطالبه و بیان مشکلات معضلات شهروندان است، اما این پیگیری و مطالبه گری نباید تبدیل به باج خواهی از مدیران و مسئولان باشد به نحوی که هرگاه خواهان تخریب مدیری باشیم همه فضاهای منفی موجود را علیه آن مدیر بشورانیم.

 

سیاست زدگی آفت مهم رسانه ها است

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان در گفت وگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: رسانه ها زبان گویای مردم و بیانگر معضلات و مشکلات آنها هستند؛ مردمی بودن مهمترین ویژگی یک رسانه انقلابی و مطالبه گر است؛ رسانه ای که در عمل انقلابی بودن خود را ثابت نکند قطعا طرفدار مردم نیست.

 

«حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده» می افزاید:  در چندسال اخیر خوزستان دستخوش حوادث گوناگونی بود و اگر حضور به موقع رسانه های انقلابی و مردمی نبود قطعا مردم استان با مشکلات بیشتری مواجه می شدند، بنابراین شایسته است که رسانه های انقلابی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه رسانه های داخلی نباید اجازه سوءاستفاده های تبلیغاتی رسانه های غربی را دهند اضافه می کند: عملکرد قوی به موقع و واقعی رسانه های داخلی باعث می شود که فضا برای عرض اندام رسانه های استکباری کمتر به وجود آید و در صورتی که بتوان رسانه های داخلی را از نظر امکانات مجهز کرد قطعا در سال های آینده توفیقات مهمی کسب می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان تصریح می کند: آفت مهم رسانه ها سیاست زدگی است، اینکه رسانه ای به دلیل نبود حامی مالی به حمایت از جناح یا شخصی اقدام کند ماهیت مطالبه گری خود را از دست می دهد، بنابراین باید در این مسیر تلاش شود که استقلال رسانه ها به عنوان مطالبه گران مردم حفظ شود.

 

اهمیت نظارت خانواده ها بر محتوای مجازی موجود در دسترس فرزندان

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار شبستان نیز می گوید: از نظر روانشناسی و تاثیر بر مخاطب هرگاه بخواهیم موضوعی را در ذهن شخصی نهادینه کنیم از روش تلقین و تکرار استفاده می کنیم، در این روش با تکرار موضوعی سعی در نهادینه کردن موضوع مدنظر داریم.

 

«زهرا ساربانی» ادامه می دهد: اکنون که فضای رسانه به خوبی گسترش یافته و فضای لازم برای فرهنگ سازی وجود دارد لزوم بهره مندی از این ظرفیت بیشتر احساس می شود؛ فضای رسانه داخلی باید محیطی برای فرهنگ سازی باشد اما متاسفانه امروز این فضا به محیطی برای انتقال اخبار و موضوعات حاشیه ای و منفی تبدیل شده است.

 

وی با بیان اینکه به میزان کثرت خبرهای خوب در جامعه نشاط آن جامعه افزایش می یابد ابراز می کند: در جامعه ای که مشکلات مختلفی همچون بیکاری و ... وجود دارد شایسته است که رسانه ها نشاط جامعه را با انتشار اخبار امیدآفرین افزایش دهند، هرچند که در این مسیر نباید از مطالبه گری مشکلات مردم غافل شد.

 

این روانشناس پیشنهاد می کند: رسانه امروز جایگاه ویژه ای در میان مردم جهان دارد و این فضای گسترده باعث می شود هر نوع محتوایی در آن قرار داده شود، بنابراین نقش والدین در کنترل فرزندان خود نسبت به عدم دریافت محتوای مخرب بسیار پراهمیت است و ضرورت دارد خانواده ها نظارت ویژه ای در این خصوص داشته باشند.

 

در هرصورت هیچکس نمی تواند نقش بی بدیل رسانه ها را در انتقال فرهنگ های مختلف انکار کند بنابراین در وهله اول ضرورت دارد که رسانه های مردمی و مطالبه گر تقویت و پس از آن چشم انداز رسانه ای مطلوبی برای رسانه ها تعیین شود و بر اساس آن فعالیت کنند.

 

کد خبر 1095912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha