افزایش ۸۵ درصدی واردات تلفن همراه/تعیین تکلیف ۵ میلیون پذیرنده، در انتظار اقدام سازمان مالیاتی

قیمت سیمان در بازار نسبت به هفته گذشته باز هم کمتر شد، افزایش ۸۵ درصدی واردات تلفن همراه، تعیین تکلیف ۵ میلیون پذیرنده، در انتظار اقدام سازمان مالیاتی، واریز ۱۷ هزار میلیارد ریال به حساب وزارت کشاورزی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۸ شهریور شبستان به شرح زیر است:

قیمت سیمان در بازار نسبت به هفته گذشته باز هم کمتر شد

«سید رضا فاطمی‌امین» در جلسه ویدئوکنفرانسی با رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استانی با موضوع بررسی مسایل مرتبط با صنعت سیمان، افزود: همه فعالان صنعت سیمان مکلف به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه «افق» هستند.

وی با بیان اینکه موضوع سیمان در قالب یک برنامه سه‌ماهه به‌صورت مداوم رصد و پایش خواهد شد، اضافه‌کرد: قیمت سیمان در بورس با اجرای این برنامه متعادل شد و قیمت سیمان در بازار نسبت به هفته گذشته باز هم کمتر شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: قیمت سیمان به صورت پاکتی به زیر ۲۵ هزار تومان رسید و قیمت سیمان فله هم نزدیک به ۱۸ هزار تومان ارزان‌تر شد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه به‌صورت کلان برای تعدیل قیمت سیمان به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، تصریح‌کرد: استان‌ها باید بیشتر از این پای کار بیایند و کار به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس تجربه خوبی بوده است، گفت: کارها باید با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود و انتظار می‌رود همه پروژه‌ها از جمله ۱۹ پروژه نظام توزیع و پوشش کالا در سامانه با قدرت ادامه یابد.

 

افزایش ۸۵ درصدی واردات تلفن همراه

حجم واردات گوشی در سال جاری نزدیک به ۲ هزار و ۵۶۰ تن بوده و در مقایسه با پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۳۶ درصد رشد دارد. سال گذشته در پنج ماهه نخست یک‌هزار و ۸۸۴ تن گوشی به ارزش ۷۵۶ میلیون دلار وارد شد.

روند افزایشی واردات گوشی در حالی اتفاق افتاده که گزارش‌های قبلی نشان داده بود با وجود محدودیت واردات، این کالا در صدر اقلام وارداتی قرار دارد و حتی از هر یک از کالاهای اساسی وارد شده میزان آن بیشتر است.

این در حالی است که در مجموع در پنج ماه نخست سال جاری تجارت خارجی ایران (واردات و صادرات) حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده که تقریبا نیمی از آن را واردات تشکیل می‌دهد و از این رقم نزدیک به ۱.۴ میلیارد دلار به گوشی تلفن همراه اختصاص داشته است.

بر اساس آخرین آمار گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست امسال‌ به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت، سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

 

تعیین تکلیف ۵ میلیون پذیرنده، در انتظار اقدام سازمان مالیاتی

ساماندهی دارندگان ابزارهای پرداخت الکترونیکی از جمله موضوعاتی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی به عنوان دو نهاد اصلی مسئول، به طور مستمر درباره اجرا و پیشرفت اقدامات لازم برای اجرای کامل این قانون اقداماتی صورت داده و به طور مستمر درباره آن، گزارش می‌دهند؛ هفته گذشته محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: بیش از ۱۲ میلیون ابزار پرداخت در کشور فعال است که فرایند ساماندهی مالیاتی آن‌ها در حال انجام است.

از میان این ۱۲ میلیون، حدود ۳ میلیون ترمینال که دارندگان آن‌ها اقدامی در راستای ارائه اطلاعات لازم به سازمان امور مالیاتی نکرده‌اند یا مایل به ادامه استفاده از ابزارهای خود نیستند تاکنون قطع شده است.

به گفته وی «حدود ۵ میلیون ابزار پرداخت دیگر هنوز به عنوان مودی مالیاتی شناخته شده نیستند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل نشده است. با فراهم شدن شرایط برای ثبت پرونده مالیاتی این گروه نیز گام دیگری برای شناسنامه‌دار شدن دارندگان ابزارهای پرداخت نزد سازمان امور مالیاتی برداشته خواهد شد».

در همین حال مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در راستای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و با استناد به قوانین ناظر بر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، طرح عملیاتی «ساماندهی ابزار پذیرش» را طی نامه‌ای در تاریخ ۱۴ مهر ماه سال ۹۹ به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد که در جلسه کارگروه راهبری در تاریخ ۲۹ مهر ماه همان سال مورد تایید اعضا قرار گرفت. 

داوود محمدبیگی ادامه داد: بر اساس این طرح، سناریوهای جداگانه‌ای در خصوص پذیرندگان مختلف پیش‌بینی شد که بانک مرکزی با توجه به تکالیف قانونی و با استناد به قوانین ناظر بر ارائه دهندگان خدمات پرداخت در سه سطح مختلف این فرآیند را به انجام رساند؛ در فاز نخست پس از بررسی‌های لازم و با همکاری سازمان امور مالیاتی، قطع ارتباط حدود ۳ میلیون ابزار پذیرش شبکه بانکی کشور متشکل از شناسه‌های حقوقی نامعتبر، کدملی نامعتبر، اشخاص فوت شده و اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی طی اعلام سازمان امور مالیاتی به این بانک و انجام صحت سنجی موارد اعلامی با سامانه‌های مرتبط توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت.

به گفته وی، در بخش دیگری به منظور تعیین تکلیف پذیرندگان جدید، بانک مرکزی در همکاری با سازمان امور مالیاتی، دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت نام مودیان مالیاتی را در کنار اخذ تأییدیه‌های لازم توسط شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) برای ثبت پذیرندگی جدید الزامی کرده است و از بیستم دی ماه سال گذشته، ارائه ابزار پذیرش جدید در شبکه پرداخت (کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی) صرفاً پس از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی میسر است که تاکنون با همین مبنا، بالغ بر یک میلیون و ۶۷۷ هزار ابزار پذیرش جدید دارای کد رهگیری مالیاتی در شبکه پرداخت به متقاضیان تحویل داده شده است.

 

واریز ۱۷ هزار میلیارد ریال به حساب وزارت کشاورزی

 امید حاجتی اظهار کرد: این مبلغ از منابع درآمدی تبصره ۱۴ و  در راستای اجرای بند ۲۴ جدول مصارف تبصره مذکور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و  بابت خرید یارانه نهاد ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واریز شد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور با بیان اینکه تامین نیازهای این حوزه در جهت حمایت از کشاورزان به ویژه در حوزه تولید، خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله زعفران صورت گرفته است، اشاره کرد: این مبلغ در سه مرحله به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز شد؛ در مرحله اول ۷هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال و در مرحله دوم، ۳هزار میلیارد ریال واریز شد و همچنین مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه در اختیار این وزارت خانه قرار گرفت تا در مجموع ۱۷ هزار میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال واریز شد تا حمایت دولت در این بخش صورت گرفته شده باشد.

حاجتی اضافه کرد: این حمایت در حالی انجام شده است که این رقم در بودجه سال قبل بابت خرید یارانه نهاده ها، عوامل تولید، خرید تضمین محصولات بخش کشاورزی ۶۵۰۰ میلیارد ریال بوده است و در بودجه سال جاری افزایش پیدا کرده است.

پرداخت هزار و ۷۵۰میلیارد ریال بابت خرید واکسن مایه کوبی دام 

وی به اعتبار هزینه ای برای خرید واکسن به منظور واکسیناسیون دام اشاره کرد و عنوان کرد: در قانون بودجه سال جاری مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال در جدول مصارف هدفمندی تبصره (۱۴) برای خرید واکسن واکسیناسیون دام پیش بینی شده است و تا این مرحله یک هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد ریال به حساب سازمان دامپزشکی کشور واریز شد.

حاجتی با بیان اینکه تامین منابع و حمایت از بخش های تعین شده در جدول مصارف تبصره ۱۴ را با هدف افزایش تولید و بالا بردن بهره وری در این بخش انجام شده است، اشاره کرد:  ان شاء الله با حمایت انجام شده در این بخش توسط دولت و اجرای دقیق نظام حمایتی براساس قانون توسط مسئولان ذی ربط در سازمان دامپزشکی کشور، کشاورزان و دامداران از این حمایت ها در جهت بالا بردن ایمنی دام ها و تولیدات خود بهره ببرند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۲۶ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۲۸ شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۸۸ درصد افت به ۱۱,۳۰۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۱۳ درصد افت به ۱,۸۰۲.۳۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۷ درصد رشد به ۱۱۸,۲۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی ۰.۸۷ درصد افت به قیمت ۱۱۳,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۸۵ درصد افت به قیمت ۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۸۵ درصد افت به قیمت ۳۵,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۶۷ درصد افت به قیمت ۲۲,۳۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۸ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲۷ درصد افت به ۲۷۳,۷۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۶۳ درصد افت به ۳۲۰,۹۳۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۹۴ درصد افت به ۳۷۸,۵۰۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یک‌شنبه بیست و هشتم شهریورماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷  هزار و ۷۷۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۲۷۷ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۱۱۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۴۴ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۳۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۲۷ ریال، روپیه هند ۵۷۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۸۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزارو ۵۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۰۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۸ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۷۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۷۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۵۱ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۶۵ ریال، روبل روسیه ۵۷۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۵۵۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۵۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۰۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۷۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۸۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۹۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۱۳۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۶۶  ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۹۰۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۹۴۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

کد خبر 1095941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha