ماهیت اقتصاد ایران و تاجیکستان مکمل هم است

صابری با تاکید بر اینکه ماهیت اقتصاد ایران و تاجیکستان مکمل هم است، گفت: اما اکنون به علت مشکلاتی مانند ترانزیت، در ظرفیت مطلوب نیست که امید داریم با امضای این اسناد تا سال آینده بتوانیم سقف مبادلات دو کشور را تا ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمد تقی صابری، سفیر ایران در تاجیکستان شب گذشته (یکشنبه 28 شهریور) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درباره امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان و تاثیر آن بر روابط دو کشور با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال آینده بتوانیم سقف مبادلات دو کشور ایران و تاجیکستان را تا ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم، گفت: رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران شانگ‌های در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور تاجیکستان به این کشور سفر کرد.

 

وی با اشاره به اینکه پس از چندین سال، عضویت دائمی ایران در این سازمان پذیرفته شد، ادامه داد: در حاشیه این اجلاس، مذاکرات خوبی میان سران دو کشور ایران و تاجیکستان انجام و به امضای ۸ سند همکاری منجر شد. این اسناد در حوزه‌های فنی و حرفه ای، حمایت اجتماعی، انتقال محکومان، امور ورزش و جوانان، کشاورزی، اقتصادی و فنی، گردشگری و گمرکی است.

 

سفیر ایران در تاجیکستان با تاکید بر اینکه ماهیت اقتصاد ایران و تاجیکستان مکمل هم است، گفت: اما اکنون به علت مشکلاتی مانند ترانزیت، در ظرفیت مطلوب نیست که امید داریم با امضای این اسناد تا سال آینده بتوانیم سقف مبادلات دو کشور را تا ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم.

 

صابری با بیان اینکه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، علاقمندی مردم دو کشور به استفاده از کالا‌های یکدیگر عامل مهمی است، افزود: در بسیاری از حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی به تاجیکستان صادرات داریم و از این کشور پنبه و آلومینیوم به ایران وارد می‌شود. وزرا برای عملیاتی شدن این یاداشت تفاهم ها، هماهنگی کردند و از ظرفیت کمیسیون مشترک استفاده و مصوبات را به فوریت اجرا می‌کنیم.

 

سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به اینکه وزرای ذیربط باید با هم نشست داشته باشند و رفت و آمد‌های مسئولان با یکدیگر بیشتر و گروه‌های کاری برای عملیاتی شدن این اسناد تشکیل شود تا بتوانیم تا سال آینده به نتایج ملموسی برسیم، افزود: تسهیلاتی که برای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی بر اثر امضای این اسناد حاصل می‌شود تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه مردمان ایران و تاجیکستان به سفر به این دو کشور علاقمند هستند، گفت: تمایل مردم تاجیکستان به انجام گردشگری سلامت در کشورمان، ظرفیت بسیار خوبی است اگر بتوانیم موانع موجود را برطرف کنیم امیدواریم در زمینه گردشگری به تحول چشمگیری برسیم.

 

کد خبر 1096294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha