نقش محوری کانون های فرهنگی هنری در پویایی محلات

براساس علم روانشناسی اجتماعی هر محله از نظر فرهنگی بافت خاص خود را دارد و همین مهم سبب شده تا نقش مجموعه های فرهنگی به ویژه کانون های مساجد در پویایی محلات پررنگ تر شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: نقش محوری مجموعه های دینی که تلاش می کنند فعالیت های فرهنگی را در جامعه گسترش دهند بر هیجکس پوشیده نیست، یکی از این مجموعه ها کانون فرهنگی هنری مساجد است که رخدادهای بسیار مطلوبی را در خود جای داده است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله مجموعه هایی هستند که علاوه بر استعدادیابی می توانند در پویایی محلات مختلف تاثیرگذار باشند، بر اساس علم روانشناسی اجتماعی هر محله از نظر فرهنگی بافت خاص خود را دارد و همین مهم سبب شده تا نقش مجموعه های فرهنگی به ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد در پویایی محلات پررنگ تر شود.

 

استعدادیابی هدف مهم راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در گفت وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: جایگاه مسجد در هر محله اسلامی کاملا بی بدیل است و در همین راستا کانون های فرهنگی هنری مساجد را با هدف تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل ایجاد و راه اندازی کرده اند.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» ادامه داد: در محله ها عموما با توجه به کارکردهای یک مسجد مردم اعتماد بیشتری به مسجد محل دارند و همین مهم باعث شده تا فرصت مناسبی برای استعدادیابی در زمینه های مختلفی از قرائت قرآن تا تئاتر و ... در مسجد وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار کانون فرهنگی هنری در استان خوزستان فعال هستند اضافه کرد: خوشبختانه با راه اندازی سامانه بچه های مسجد زمینه برای ارتباط بیشتر فعالان مسجدی فراهم و به راحتی همه فعالیت های یک مسجد نمایان شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان با اشاره به فعالیت کانون های روستایی عنوان کرد: کانون های روستایی در استان خوزستان فعالیت های بسیار خوبی دارند اما متاسفانه به دلیل محدود بودن بسترهای مجازی کمتر فرصت ثبت فعالیت ها در سامانه بچه های مجازی فراهم شده که امیدواریم بسترهای لازم برای این مهم ایجاد شود.

 

مجموعه های فرهنگی فعال در مسجد هماهنگ عمل کنند

کارشناس فعالیت ها فرهنگی و مذهبی در گفت وگو با خبرنگار شبستان عنوان کرد: مسجد، پایگاه مقاومت بسیج، کانون فرهنگی هنری و سایر نهادهای فعال در مسجد نقش بسیار مهمی در یک محله ایفا می کنند که می تواند بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در یک محله را به شدت کاهش دهد.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» افزود: یکی از نکته هایی که مجموعه های فرهنگی در یک مسجد باید به آن دقت داشته باشند هماهنگ عمل کردن آنها در موقعیت های مختلف است؛ مجموعه های فرهنگی در یک مسجد نباید به نحوی عمل کنند که منجر  به موازی کاری یا اختلاف شود.

 

وی با بیان اینکه مسجد و کانون های فرهنگی هنری باید محیطی برای مراجعه عموم مردم باشند تصریح کرد: مسجد از همان ابتدای تاسیس آن در صدر اسلام محیطی برای اصلاح نگرش و کسب مهارت های مختلف بود به گونه‌ای که مسجد محلی برا اقناع افکار و کسب علم نیز به شمار می رفت؛ امام خمینی (ره) با تجمع و آگاه سازی در مساجد توانست نگاه مردم را نسبت به آزادی تغییر دهد.

 

این کارشناس فعالیت ها فرهنگی و مذهبی ابراز کرد: مسجد طراز اسلامی باید دو رویکرد مهم داشته باشد، اول اینکه آموزش دینی و مذهبی را در کارهای خود قرار دهد و دوم خدمتگزاری به مردم و کمک به رفع مشکلات آنها است؛ ما باید بتوانیم مسجد را محلی برای مراجعه عموم مردم قرار دهیم.

 

وی یاد آور شد: امروزه بیش از پیش محلات ما نیازمند پویایی هستند، هر محله با هر بافت فرهنگی و قومی می تواند اقدامات گسترده‌ای انجام دهد این وظیفه سنگین بر عهده کانون های فرهنگی هنری مساجد است که نمود تلاش آنها در پویایی یک محله نمایان می شود.

 

بر کسی پوشیده نیست که برای تحقق آرمان های اسلام ناب محمدی باید بسیاری از رویکردهای کهنه را تغییر داد، امروزه مساجد و کانون های فرهنگی هنری می توانند به صورت متمرکز و تخصصی در جهت پویایی محلات گام بردارند.

 

کد خبر 1096671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha