مسجدی که دو محراب دارد

بچه‌های پایگاه محراب مسجد اعظم قلهک، مسجدی را که دو محراب دارد، همچنان در خط مقدم دفاع از سلامت مردم قرار داده‌‌اند، مسجدی که در کنار برگزاری مراسم‌های عزاداری همچنان رزنهضت مواسات را با جدیت ادامه می‌دهد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد اعظم قلهک (واقع در تهران، خیابان شریعتی، محله دولت) دارای ویژگی منحصر به فردی است که طبق بررسی ها و مشاهدات خبرنگار ما هیچ مسجدی در کشور و حداقل در سطح شهر تهران، این چنین نیست. اگر هم در مسجدی دو محراب وجود دارد در دو شبستان مجزا است و کمتر مسجدی را می توان نام برد که در یک شبستان آن دو محراب باشد که از آنها استفاده چندانی نیز نشود. به هر روی این خانه خدا دو محراب دارد؛ محراب اول که کم ارتفاع تر و کوچک تر است در ابتدای شبستان این مسجد و محراب دوم که اصلی تر است در قسمت انتهایی مسجد اعظم قلهک واقع شده است (در عکس زیر دو محراب به تصویر کشیده شده است). خبرنگار ما این موضوع را از یکی از نمازگزاران قدیمی این مسجد پرسید که وی گفت، از زمانی که یادش می آید، این دو محراب بوده است.

 

 

 

 

هیچ کس از ماجرای دو محراب اطلاع دقیقی ندارد حتی امام جماعت

وقتی موضوع با حجت الاسلام والمسلمین حسین فائقی، امام جماعت مسجد اعظم قلهک مطرح شد، وی پاسخ داد: من فکر می کردم، محراب کوچک تر مربوط به ساختمان قدیمی این مسجد است و محراب بزرگ تر در زمان توسعه این خانه خدا بنا شده است، ولی به دلایلی که پرس و جوی من نتوانست جواب درستی برای آن پیدا کند، این دو محراب همیشه در مسجد اعظم قلهک بوده اند.

 

وی اضافه کرد: زمانی که قرار بود مسجد اعظم قلهک ساخته شود یک نهری از میان زمینی که برای این مسجد وقف شده بود، می گذشت که چشمه اصلی آن درست همان جایی بود که الان محراب کوچک تر است. نکته مهم تر این است که چند جا از این مسجد دچار این نوع نقس است. مثلا یک لچکی در ضلع شمالی حسینیه مسجد اعظم قلهک قرار دارد که کاملا بی استفاده مانده و البته چند سالی است که قرار است دری در آن تعبیه شود که هنوز این اتفاق نیفتاده، یک لچکی نیز کنار محراب بزرگ تر وجود داشت که چندین سال قبل هیئت امنا آن را به یک اتاق کوچک تبدیل کردند.

 

 

 

 

فقط در زمانی شلوغی مسجد از محراب بزرگ تر استفاده می شود

خبرنگار ما درباره اینکه چه استفاده ای از این دو محراب می شود، زیرا برخی از مساجد دو محراب البته در دو شبستان مجزا دارند، می شود، فائقی در این باره گفت: هیچ استفاده ای از این دو محراب نمی شود و فقط در برخی از مناسبت های مهم مثل شب های قدر و روزهای تاسوعا و عاشورا که جمعیت زیادی به مسجد اعظم قلهک می آیند، از محراب بزرگ تر استفاده می شود. در سایر روزها سجاده امام جماعت کنار منبر پهن می شود (این موضوع در تصویر زیر نمایان است.)

 

 

خدمت مستمر نوزده ماهه بچه های بسیج محراب

از این موضوع که در نوع خود بسیار بسیار نادر است، بگذریم باید به موضوع نادر دیگری نیز در مسجد اعظم قلهک اشاره کنیم؛ تداوم خدمت رسانی به مساجد در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا در بیستمین ماه از انتشار این بیماری در ایران. اعضای گروه جهادی پایگاه بسیج محراب (حوزه 143 مسلم بن عقیل ناحیه شهید مفتح) درست از بیست و پنجم اسفندماه 1398 کار ضد عفونی کردن تک تک معابر عمومی و امکان عمومی و حتی مساجد محله دولت را شروع کردند و این کار به گفته فائقی همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

فعالیت ستودنی بسیجیان مسجد اعظم قلهک در قرارگاه سلامت شهید مفتح در شمال تهران

پایگاه بسیج محراب به این منظور یک دستگاه واترجت خریداری کرد و یک دستگاه نیز به امانت گرفت و به این صورت کار ضد عفونی کردن را در خیابان شریعتی، پاسداران، اختیاریه، دیباجی جنوبی، منظریه، دروس و قلهک نیز انجام می دهد. هر شب ۲۰ تن از بچه های مسجد اعظم قلهک این کار را انجام می دهند و به این صورت نام‌شان در خط مقدم مدافعان سلامت ثبت شده است. اجرایی شدن خیلی سریع طرح شهید سردار قاسم سلیمانی نیز در مقابله با ویروس کرونا در این منطقه به دلیل کار جهادی بچه های بسیج محراب بوده است. این گروه همچنین در دوره کرونا کار تهیه آب میوه و غذای گرم برای بیماران کرونایی و توزیع سبد معیشتی میان خانوادها های نیازمند را نیز انجام داد. پایگاه مقاومت بسیج مسجد اعظم قلهک جزو مراکز بسیار فعال در قرارگاه سلامت شهید مفتح در شمال تهران است.

 

 

 

 

شاید همین روحیه جهادی بچه های مسجد اعظم قلهک است که موجب شده نماز جماعت به صورت مستمر در دوره شیوع ویروس کرونا در این مسجد اقامه شود البته با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی. روزی که خبرنگار ما برای تهیه گزارش به این مسجد رفته بود، حضور کارکنان واحد اقتصادی «فارسی» در این خانه خدا برای اقامه نماز چه فرادی و چه جماعت بسیار پررنگ بود. این درحالی است که درست در ساعت نماز و اذان، صف مشتریان جلوی این واحد صنفی طولانی است.

 

سخنرانی مشکوری و اعتمادیان در ایام اربعین و رحلت رسول الله(ع)

برنامه های مسجد اعظم قلهک در محرم و صفر در شش دهه همراه با سخنرانی مذهبی و مداحی انجام شده است که در دهه های دوم و سوم ماه صفر، حجج اسلام والمسلمین محمدحسین مشکوری و مرتضی اعتمادیان، سخنرانی، و حسن طلایی و سعید زندی، مرثیه سرایی می کنند. کمک به نیازمندان از سوی خیریه این مسجد به صورت مستمر و حتی در ماه های محرم و صفر صورت گرفته ضمن اینکه اطعام سوگواران حسینی نیز تعطیل نشده است.

کد خبر 1096852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha