مفهوم گناه تنها در جوامع دینی مطرح نیست

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه مفهوم گناه تنها در جوامع دینی مطرح نیست، گفت: درمان بیماری گناه در هر جامعه با دارویی خاص امکان پذیر است و تشخیص نوع بیماری و دارو بستگی به نگرش جامعه نسبت به نوع گناه دارد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: در فرهنگ بشر شاید زمانی را نتوان یافت که از مفاهیمی نظیر خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و... خالی باشد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: بررسی های جامعه شناسی نشان می دهد که حتی در ابتدایی ترین جامعه ها چه در قرون گذشته و چه در عصر حاضر، امثال این مسائل به شکل حادتری مطرح بوده و هم اکنون نیز مطرح است.

 

وی بیان کرد: در زمان کنونی و در جوامع ابتدایی، قوانین سنتی بیشتری حاکم است و در ان جوامع هر کس از قوانین سرپیچی کند گنهکار است.

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه واژه گناه تنها در جوامع دینی مطرح نیست، عنوان کرد: البته در جوامعی که خود را پیشرفته و آزاد می دانند، این واژه کمتر به چشم می خورد و افراد آن جوامع در انجام بیشتر کارها آزاد هستند به همین دلیل جوامع آنان مملو از فساد، جرم و جنایت بوده و امنیت در آن محیط ها کمتر به چشم می خورد.

 

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید در بسیاری از موارد، جامعه ها و گروه های مختلف، مفهوم گناه را بر مصادیق کاملا متفاوت و متباین حمل می کنند.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: در طول تاریخ به موارد زیادی از این اختلاف تطبیق ها برخورد می کنیم؛ عده ای از اعراب جاهلی، زنده به گور کردن دختران کوچک و معصوم خود را کار شایسته ای می دانستند و یا زنان هندی پس از مرگ شوهرانشان، خود را می سوزاندند.

 

وی اضافه کرد: اما امروزه این افعال از طرف هر انسان با بصیرتی، زشت شمرده می شود؛ البته این گونه اختلاف تطبیق ها تنها به علت اختلاف زمان نیست چرا که در زمان ما نیز بعضی امور در جوامعی هنجار و در جوامع دیگر ناهنجار است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در بین مسلمانان حجاب سنبل و نشانه عفت و پاکدامنی زن است در حالی که در برخی جوامع دیگر آن را محدودیت دانسته و مردود می شمرند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین واژه گناه در هر جامعه ای بر پاره ای از اعمال و افعال انسان ها اطلاق می شود که ممکن است با جامعه دیگر متفاوت باشد و به همین علت درمان بیماری گناه در هر جامعه با دارویی خاص امکان پذیر است و تشخیص نوع بیماری و دارو بستگی به نگرش جامعه نسبت به نوع گناه دارد.

 

کد خبر 1097233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha