پیکر هنرمند برجسته گیلانی تشییع شد

پیکرمرحوم امیر فخر موسوی، شاعر و هنرمند برجسته گیلانی امروز از آستان مقدس سید جلال الدین اشرف تشییع و در جوار آرامگاه دکتر معین شهرستان آستانه اشرفیه آرام گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز(چهارشنبه، ۳۱ شهریور) در مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت و پرآوازه گیلانی « سیدمحمود(امیر) فخر موسوی» در آستانه اشرفیه با تاکید بر دید مثبت به برخی باورداشت‌ها چون" ایرانی‌ها مرده پرست هستند" گفت: این جمله هرچقدر تداوم داشته باشد قابل نظر دادن نیست و همچنان تداوم دارد اما وقتی پایان آن به نقطه منتهی می‌شود می‌توان در مورد آن سخن گفت و آن نقطه مرگ است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه  وقتی به نقطه مرگ می‌رسیم، می‌توان در مورد هستی، کاستی‌ها و درستی‌های آن اندیشید افزود: ایرانی‌ها مرگ‌اندیش هستند و با یک نقطه به کل بر می‌گردند. 

 

وی با بیان اینکه مرحوم فخر موسوی از هنرمندان به‌نام گیلانی است که از امروز شخصیت و هنرش بر زبان‌ها جاری است اذعان کرد: وی از نسلی چندوجهی است و باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. وی اهل تئاتر و شعر بود، کارگردانی و بازیگری می‌کرد و ذاتا شخصیتی فرهنگی داشت. 

 

فاضلی در ادامه فرهنگ را مورد اشاره قرار داد و بابیان اینکه فرهنگ نگاه یک وجهی به مسائل نیست بلکه منشوری است که باید از چند وجه بدان نگریست اذعان کرد: حماسه با دیدن امثال مرحوم فخر موسوی، ذاتی شاعر است. وی دارای صلابت خاصی بود و شخصیتی حماسی داشت.

 

وی فخر موسوی را الگویی برای اهالی سیاست دانست و تاکید کرد: وی جوانان را زیر چتر فرهنگ و هنر جمع کرد و در بیرق فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مانع انحرافشان شد.

 

فاضلی با بیان اینکه مسئولان باید بیشترین همت را برای اهالی فرهنگ و هنر داشته باشند تا جوانانی متعهد و متخصص پرورش دهند تاکید کرد: مرحوم فخر موسوی در این شهرستان مکتبی ایجاد و هنرمندانی تربیت کرد که راهشان تداوم دارد و این فقدان ضایعه‌ای دردناک برای شهرستان آستانه اشرفیه است.

 

گفتنی است، سید محمود(امیر) فخر موسوی روز گذشته در سن ۷۵ سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند گیلانی از حرم مطهر سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه تشییع و در جوار آرامگاه دکتر معین به خاک سپرده شد.

 

این شاعر و بازیگر به‌نام گیلانی متولد ۱۳۲۶ آستانه اشرفیه است که سال‌ها در خدمت به فرهنگ و هنر گیلان مشغول به فعالیت بوده و از وی چندین کتاب شعر و کاست شعر گیلکی منتشر شده و علاوه بر آن صحنه تئا‌تر گیلان و کشور شاهد حضور او در نمایش‌های مختلف بوده است. شال ترس ممد، اویی، جنگل خوس، در حضور باد، سورپریز، خرقه ارغوانی، دخمه از جمله نمایش‌هایی است که به کارگردانی استاد فخر موسوی از دهه ۵۰ به اجرا در آمده است.

 

 

 

 

کد خبر 1097348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha