رزمندگان و ایثارگران پالایشگاه آبادان در دوران جنگ تحمیلی تجلیل شدند

به مناسبت هفته دفاع مقدس و به منظور تکریم رزمندگان و ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی از هشت رزمنده و ایثارگر شرکت پالایش نفت آبادان به صورت نمادین تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، همزمان با هفته دفاع مقدس در راستای تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه و مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان از رزمندگان و ایثارگران این شرکت که در دوران جنگ آبادان بودند تجلیل شد.

 

«شاپور احمدی» در این آئین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای آبادان و پالایشگاه این شهر، با بیان اینکه پالایشگاه آبادان به جهات مختلف در میان دیگر مجموعه های مشابه در سطح کشور خاص است اظهار کرد: در کشور چندین پالایشگاه و پتروشیمی و مجموعه هایی از این دست وجود دارد، اما پالایشگاه آبادان در دوران جنگ تحمیلی بیش از هزار رزمنده داشت و ۲۴۵ شهید را نیز در دفاع از این آب و خاک تقدیم کرده است.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه آبادان افزود: از همین رو و به جرات می توان گفت که هیچ مجموعه صنعتی در دنیا وجود ندارد که برای دفاع از مملکت و خاکش این همه ایثارگری، شهید و رزمنده داشته باشد.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص دفاع مقدس تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر کسی فکر کند که هنر دفاع مقدس مخاطبی ندارد، یک اشتباه فاحش انجام داده چراکه با توجه به تحقیقات، هنر دفاع مقدس یکی از پر مشتری ترین هنرها است.

 

احمدی از تلاش برپاکنندگان نمایشگاه «لباس سربازی» که به صورت هنرمندانه و ابتکاری برپا شده است تقدیر کرد و ادامه داد: با دیدن تصاویر و ویدئوهای به نمایش در آمده از دوران دفاع مقدس، نقش پالایشگاه و مقاومت مردم آبادان در آغاز جنگ و مدیریت زمان برای گرفتن فرصت از دشمن در روزهای آغازین جنگ به خوبی تداعی شد، لذا برپایی چنین نمایشگاه هایی ضمن کمک به زنده ماندن فرهنگ دفاع مقدس، جهاد و شهادت به جاری و ساری شدن بیشتر این فرهنگ در جامعه با هدف عبور مردم و مسئولان از مشکلات کمک می کند.

 

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی خاص و ویژه برای پالایشگاه آبادان عنوان کرد: نمی توان یک قانون در بالادست بنویسیم و تمام پالایشگاه از جمله آبادان نیز مشمول آن قوانین باشند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آبادان با بیان اینکه مردم آبادان به پالایشگاه و تیم صنعت نفت بسیار حساسیت، تعصب خاص و احساس تعلق خاطر دارند اذعان کرد: همه آبادانی ها حتی آنانی که در خارج از کشور زندگی می کند پالایشگاه را تکه ای از وجود خود می داند، لذا شایسته است که به طور ویژه به آن نگاه شود.

 

وی پالایشگاه آبادان را در بحث مسئولیت های اجتماعی خود در قبال مردم و مسائل مربوطه شان مسئول دانست و ابراز کرد: خوشبختانه پالایشگاه آبادان در این باره بی تفاوت نیست و این روحیه نیز در میان تمام کارکنان پالایشگاه دیده می شود.

 

احمدی اضافه کرد: امید می رود این خصلت پایدار بماند، تقویت شود و پالایشگاه نقش محوری تری را در مدیریت شهرستان عهده دار شود چرا که انتظار مردم هم همین است آن هم مردمی که مقاومت کردند، ترکش و تیر خوردند اما امام، اسلام و خاکشان را فراموش نکردند.

 

وی با بیان اینکه هنر دفاع مقدس این بود که با ما مثل شیشه برخورد شود تاکید کرد: ملت ما شیشه بود و دفاع مقدس این شیشه را شکست و ما برنده تر شدیم؛ جنگ، جان عزیزان زیادی از ما را گرفت و خسارت های مادی فراوانی را نیز بر ما تحمیل کرد اما فرهنگی را برای ما به وجود آورد که سرمایه ما برای ادامه راهمان شد و اگر ما همان مسیر و جدیت را ادامه می دادیم شاید امروز دچار بسیاری از فشارها از جمله فشار اقتصادی نمی شدیم، البته این مسیر را در برخی از جنبه های پس از جنگ نیز ادامه دادیم و موفق شدیم.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه آبادان بیان کرد: ما در تقسیم بندی ها دو نوع جنگ داریم که یکی تدافعی و دیگری تهاجمی است، خاصیت جنگ تهاجمی آن است که میل و رغبت آنچنانی در آن نیست اما خاصیت جنگ تدافعی آن است که غیرت و تعصب را تحریک می کند.

 

وی جنگ اقتصادی که اکنون کشور درگیر آن است را جنگی تدافعی خواند و اذعان کرد: دیدیم که هر کجا غیرت و تعصب در این جنگ تدافعی تحریک شد ما پیروز شدیم و هر کجا اعتماد کردیم به جوانان نخبه و فرماندهی را به آنان سپردیم مانند دوران دفاع مقدس پیروز شدیم و هیچ تحریمی هم بر ما اثر نکرد، اما هر کجا که تحت تاثیر تعلیمات غرب و شرق به خصوص در حوزه ی مدیریت قرار گرفتیم، آسیب دیدم.

 

احمدی بر لزوم استفاده و استخراج از فرهنگ دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دفاع مقدس گنج است و برای مدت طولانی می توان از این گنج استخراج و ملت از آن استفاده کنند لذا هر کسی بنا به نیاز خود و جامعه اش می تواند از این گنج یک سری مسائل را استخراج و آنها را مورد استفاده قرار دهد.

 

در ادامه نیز «علیرضا امین» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای پالایشگاه آبادان یک چهارم شهدای صنعت نفت کشور در جنگ تحمیلی را متعلق به پالایشگاه آبادان خواند و اظهار کرد: یک هزار و 17 شهید مربوط به صنعت نفت کشور در دوران دفاع مقدس به ثبت رسیده که 245 نفرشان یعنی یک چهارم آنها متعلق به پالایشگاه آبادان است و این موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند و امید می رود پاسدار خون شهدا باشیم.

 

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با اینکه آبادان حق بزرگی بر گردن کشور و ملت ایران دارد افزود: امیدواریم برپایی این نمایشگاه بتواند گوشه ای از آن همه جوانمردی و رشادت را به تصویر بکشد و ادای دینی هرچند کوچک بابت آن همه فداکاری و ایثار باشد، لذا باید تلاش شود تا با برگزاری برنامه های مختلف اعم از بزرگداشت ها و نمایشگاه ها به تمام مردم و به ویژه نسل کنونی و آینده نشان دهیم که آسایش و آرامش خود را مدیون رشادت ها و شهامت های شهدای 8 سال دفاع مقدس هستیم.

 

وی تصریح کرد: در 31 شهریورماه سال 59 دشمن بعثی نخستین تیرهای ترکش خود را به سوی پالایشگاه آبادان و تانکفارم شلیک کرد و این آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله در آبادان بود.

 

امین، اشغال خرمشهر در آن زمان توسط رژیم بعث عراق را باعث به درد آمدن دل تمام ملت ایران عنوان کرد و ادامه داد: محاصره آبادان توسط رژیم حزب بعث عراق با رشادت ها، جانفشانی ها و از خود گذشتگی مردم، بسیجیان، رزمندگان، سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در منطقه شکسته شد و این سرآغاز کسب پیروزی های بعدی رزمندگان اسلام بود.

 

وی با تاکید بر لزوم حفظ ارزش های دفاع مقدس و انتقال آنها به آیندگان ابراز کرد: تمام تصاویر و روایتگری هایی که از آن دوران انجام می شود همگی نشان از دلیری، شجاعت، رشادت، جانبازی و از خود گذشتگی مردم و مدافعان کشور در حفظ خاک و جلوگیری از اشغال شهر دارد که بسیار ستودنی است.

 

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه این پالایشگاه تاثیر بسزایی در جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی که توسط استکبار جهانی برعلیه این آب و خاک طراحی و اعمال شد، داشته است یاد آور شد: پالایشگاه در دوران دفاع مقدس 245 شهید را تقدیم حراست از کیان مملکت کرد و این نیز مایه بسی افتخار است که ما میراث دار این صنعت عظیم وعقبه پر افتخارش در این منطقه هستیم.

 

در این آئین از هشت رزمنده و ایثارگر به صورت نمادین در مجموعه فرهنگ سرای نفت محل برگزاری نمایشگاه «لباس سربازی» با اهدای لوح تکریم و تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر 1097837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha