الگوی موفق بیمارستان  بعثت ارتش در مبارزه با کرونا /کمترین آمار مرگ و میر بیماران کرونا در بیمارستان بعثت

سرتیپ دوم جاوید صمدی با اشاره به موفقیت بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش در مبارزه با بیماری کرونا گفت: با توجه به افزایش تخت های بیمارستان به تخت های ICU بیمارستان بعثت کمترین آمار مرگ و میر بیماران کرونا را دارد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: همه گیری و اپیدمی گسترده ویروس کرونا از  اسفند ۹۸ نیازمند یک عزم ملی برای مهار این بیماری است که در این میان علاوه بر کادر بهداشت و درمان که مسئولیت اصلی مبارزه با این ویروس را برعهده دارد تمام سازمانها و نهادها نیز با بکارگیری ظرفیت پزشکی و درمانی خود وارد عرصه مبارزه با این بیماری شدند که تلاشهای آنها بسیار موثر و قابل تقدیر بوده است ارتش یکی از نهادهای بسیار موثر در تمامی بحرانها از سیل تا زلزله و بیماری بوده است که نیروی هوایی ارتش نیز به عنوان یکی از نیروهای چهارگانه این نهاد انقلابی تا کنون موفقیت های چشم  گیری  در مبارزه با ویروس کرونا بدست آورده است در همین رابطه گفتگویی با سرتیپ دوم جاوید صمدی رییس بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

بیمارستان بعثت نیروی هوایی در پیک های کرونا برای مقابله با این بیماری و خدمات درمانی بیماران کرونا چه میزان تخت به بیماران اختصاص داده است؟

در طی 18 ماه گذشته از روز اول از اسفند 98 درگیر بیماری کرونا و پیشگیری از آن هستیم. در کل این مدت پیک های مختلف اول، دوم و ... پشت سر گذاشتیم و بیشترین آن در موج پنجم کرونا بود که به 12 هفته به طول انجامید. از روز اول که بیمارستان بعثت به بیماری کرونا تخت اختصاص داد، در فازهای مختلف این رقم و تعداد تخت ها تغییر یافت و در پیک پنجم کرونا تعداد تخت هایی که بیمارستان بعثت به بیماری کرونا اختصاص داد، 230 تخت بود که از این تعداد 42 تخت به تخت های ICU اختصاص یافت و تنها از تخت های عادی بیمارستان پنج درصد باقی ماند که به فعالیت عادی می پرداختند و به طور میانگین در روز 700 بیمار کرونا به این بیمارستان مراجعه می کردند و هم در اورژانس و درمانگاه عفونی کرونا ویزیت می شدند. از میان بیماران سرپایی میانگین 35 بیمار ترخیص می شدند و 35 بیمار بستری می شدند. در طی این مدت 18 ماه قریب به 140 هزار بیمار کرونا در بیمارستان بعثت ویزیت شدند. 60 هزار سی تی اسکن ریه و 8500 بیمار بستری کرونا در این بیمارستان بستری شدند.

 

بیمارستان بعثت چه اقدام ویژه ای را نسبت به سایر بیمارستانها در موضوع بیماری کرونا ارایه کرده است؟ در موضوع اکسیژن با توجه به نیاز بیماران کرونا چه اقدامی صورت گرفته است ؟

بیمارستان بعثت در راستای پیشگیری از بیماری کرونا و درمان آن اقدامات دیگری را انجام داد که در بیمارستان های عادی کمتر انجام می شود. اکثر بیمارستان ها با موضوع بحران اکسیژن مواجه بودند. بیمارستان بعثت بلافاصله با چهار و نیم میلیارد تومان بودجه سیستم اکسیژن ساز مرکزی را ارتقا داد و تولید 1200 لیتر در دقیقه به 2 هزار لیتر در دقیقه تبدیل شد به طوری که در بیمارستان ما طی پیک های مختلف کرونا با موضوعی با عنوان بحران اکسیژن مواجه نبودیم و در پیک پنجم نیز شاهد آن هستیم که مصرف اکسیژن بسیار بالا رفته است.

 

در بخش اورژانس چه تمهیداتی برای بیماران کرونا در نظر گرفته شد؟

بیمارستان بعثت قبلا PCR نداشت اما بلافاصله با مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان سامانه PCR در مرداد 99 راه اندازی شد و اکنون بیمار در این بیمارستان PCR انجام می دهد. همچنین چادر بیمارستان صحرایی در زیر پل اورژانس در این بیمارستان دایر شد و این چادرها اختصاص به موج سوم کرونا داشت زیرا اورژانس بسیار شلوغ بود و به دلیل آنکه شلوغی اورژانس کمتر شود، زیر پل اورژانس بیمارستان صحرایی احداث شد. در این چادرها ویزیت بیماران کرونا و نمونه برداری PCR و سامانه سیار داروخانه دیده شده است. همچنین بخش وسایل نیز در این چادرها پیش بینی شده تا بیمارانی که نیاز به بستری سرپایی دارند در این چادرها بستری شوند. همچنین سامانه اتاق عمل سیار به بیمارانی که PCR مثبت بودند و نیاز به جراحی سرپایی داشتند، خدمات ارایه می شود.

 

 

با توجه به آمار بالای مرگ و میر بیماران کرونا، در بیمارستان بعثت ارتش این آمار چه میزان گزارش شده است ؟

در سال 99 در بیمارستان بعثت 7 بخش جدید افتتاح شد که به خاطر شرایط کرونا رسانه ای نشدند، بخش VIP مردان، بخش VIP زنان، بخش CCU، بخش بیولوژیک اختصاصی کرونا در کشور. بخش بیولوژی دارای سیستم هپا بوده و از نظر تهویه مانند اتاق عمل است و 8 تخت ایزوله منفی داشته که تعداد تخت های ایزوله در بیمارستان مسیح دانشوری 7 تخته است. در بیمارستان بعثت بیمارانی که به عنوان کووید بستری شده اند مانند هتل های پنج ستاره است که از هر امکاناتی برخوردار است و بیمار تمام خدمات خود را داخل بیمارستان بعثت دریافت می کند. در حقیقت تعداد تخت ICU کافی، اکسیژن کافی، آزمایش PCR در بیمارستان و CT در خود بیمارستان انجام می شود. تفاوت دیگر این بیمارستان با سایر مراکز درمانی در ICU ها است. در بیمارستان های دیگر بیماران ICU را سایر متخصصان از پزشک عفونی تا داخلی ویزیت می کنند اما در این بیمارستان بیماران ICU توسط فوق تخصص های IC MAN انجام می شود. با توجه به تمام پیش بینی های انجام شده بیمارستان بعثت کمترین آمار مرگ و میر بیماران کرونا را دارد.

 

 

بیمارستان بعثت با توجه به اینکه به نیروی هوایی ارتش تعلق دارد آیا صرفا به بیماران ارتش و نیروهای مسلح خدمات پزشکی و درمانی به خصوص در بیماری کرونا ارایه می دهد؟

ما در این بیمارستان درب بیمارستان را به روی تمام مراجعه کنندگان باز کردیم و نگفتیم فقط برای نیروهای مسلح را پاسخگو هستیم. در این بیمارستان بیماران بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و حتی اتباع خارجی بستری می شوند. در بیمارستان بقیه الله 90 درصد مراجعه کنندگان از نیروهای مسلح هستند اما در بیمارستان بعثت 50 درصد از نیروهای مسلح، 30 درصد تامین اجتماعی، 15 درصد خدمات درمانی و پنج درصد متفرقه هستند. در موضوع حفاظت فردی نیز بهترین وسایل حفاظت فردی که پرسنل بیمارستان استفاده کرده اند در تمام بازدیدها مشخص است و صرفا این وسایل در جلوی دوربین ها استفاده نشده و در تمام شرایط زمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

الگوی موفقیت بیمارستان بعثت در کمترین آمار مرگ و میر بیماران کرونایی چیست؟

این موضوع دو علت مهم دارد ابتدا اینکه مانند آلمان که در این مدت بیماری کرونا اصلا نام کشور آلمان را نشنیده ایم اما اسم آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، هند شنیده شد چرا نامی از کشور آلمان نیست، این موضوع به این دلیل است که آلمان قوی ترین ICU های دنیا را دارد و امکانات ICU خود را به آمریکا صادر می کند. هر بیمارستانی که از تخت ICU بالاتری برخوردار بود از مرگ و میر کمتری برخوردار است. در بخش ICU هر دو تخت از یک پرستار برخوردار هستند و ICU ویزیت اش توسط فوق تخصص این رشته انجام می شود و متخصصان دیگر مانند عفونی در این بخش ویزیت نمی کنند. وقتی بیماران به موقع و زودهنگام وارد بخش ICU شوند از مرگ و میر آنها جلوگیری می شود. در بیمارستان های دیگر به دلیل نبود تخت ICU بیمار وقتی وارد بخش ICU می شود که شانس فوتی آن بالای 60 درصد است و کار از بحران گذشته است؛ به همین دلیل شاهد فوتی 50 درصد در بخش ICU هستیم.

 

در بیمارستان بعثت در یک پیک زمانی تعداد تخت های ICU به 60 تخت رسید در حالی که تعداد کل تخت ها 37 تخت بود و 21 تخت در اورژانس به تخت های ICU اضافه شد و در این زمان تنها 160 بیمار کرونا در بیمارستان بستری بودند که نسبت به بیماران بستری 60 تخت ICU وجود داشت و در این شرایط بود که کمترین مرگ و میر بیماران کرونا را شاهد بودیم.

 

در موضوع واکسیناسیون عمومی چه خدماتی در بیمارستان بعثت ارتش ارایه می شود؟

واکسیناسیون عمومی از روز چهارشنبه  هفته گذشته در بیمارستان بعثت از هفت صبح تا هفت شب به مدت 2 ماه آغاز می شود و یکی از مراکز اصلی واکسیناسیون بیمارستان بعثت است. قبلا نیز در مرکز بیمارستان بعثت واکسیناسیون عمومی انجام شده است و 6 هزار و 500 مراجعه کننده که تعدادی از آن پرسنل بیمارستانی و داروخانه ای کشور بودند در این مرکز واکسینه شدند. همچنین کارکنان تمام شرکت های هواپیمایی در این مرکز واکسینه شدند که در زمان های مختلف واکسن اسپوتنیک، آسترازینکا و سینوفارم تزریق شد. بیمارستان بعثت پتانسیل کشوری است که می تواند بهترین ظرفیت کشوری را در اختیار هموطنان عزیز قرار دهد. با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش تمام خدمات به تمام هموطنان خارج از لباس نیروهای مسلح ارایه می شود. خوشبختانه مردم تمام این خدمات را به خوبی درک می کنند.

 

در موضوع اربعین با توجه به خدمات پزشکی به زائران چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

در موضوع اربعین پیش بینی و برنامه ریزی ای در خصوص تیم پزشکی و اعزام افراد مد نظر قرار دارد. به تمام پرسنل بیمارستان اعلام کردم که امسال در اربعین حضور نداشته باشند و خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی خود را به هموطنان ارایه دهند تا شاهد ریشه کنی کرونا باشیم. امروز کمک به هموطنان در ریشه کن کردن این بیماری از اوجب واجبات است البته باید بگوییم بیمارستان صحرایی در مرز مهران توسط پرسنل درمانی بیمارستان بعثت به زائران خدمات ارایه داد.

 

توصیه ای که به مردم در خصوص بیماری کرونا دارید، بفرمایید؟

مردم فعلا منتظر آن نباشند که سازمان، NGO از جایی پول تزریق کرده و معیشت و کسب و کار آنها را بهبود بدهد. امروز همه شرایط کشور را می دانیم و به همین دلیل باید در خانواده های خود حواس مان به خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت باشد و شرایط و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. اینکه خسته شده ایم، همه می دانیم اما اکنون دوی ماراتن است و چهار در 100 متر امدادی است و همه ممکن است در این مسابقه یکسان نتوانند بدوند. همه باید حواس مان به دور و برمان و خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت باشد.

 

 

کد خبر 1098218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha