تجدید خاطرات مهرانه به یاد استاد عباس بهنیا

استاد اخلاق مدار و چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی «دکتر عباس بهنیا» در بامداد طلوع مهر ، غزل غم انگیز پاییز عمر را در حالی سرود که شاگردانش در اندیشه تجدید خاطرات مهرانه بودند.

خبرگزاری شبستان- شمال استان اصفهان؛ مهرماه ، همواره یادآور خاطرات شکفتن و شکوفایی انسان در گلستان دانش و دانایی است. بویژه آنکه یادکرد باغبان های مهربانی که الفبای محبت و معرفت را می آموختند، رسم همه ساله شاگردان و آموختگان مکتب علم و دانش است.


مهر ماه امسال اما ، رنگ و بویی غم انگیز دارد. جامعه ادبی و دانشگاهی کاشان سوگوار استاد فرزانه ای است که بیش از نیم قرن از چشمه سار فضل و دانش او متنعم و بهره مند بوده و رهیافت های ادبی او همواره گره گشای راه دانشجویان و دانش پژوهان بوده است.


استاد اخلاق مدار و چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی آقای دکتر عباس بهنیا،در بامداد طلوع مهر ،غزل غم انگیز پاییز عمر را در حالی سرود که شاگردانش در اندیشه تجدید خاطرات مهرانه بودند.


زنده یاد استاد بهنیا،از آغازین روزهایی که رسالت معلمی را بر عهده گرفت کوشید تا درس معرفت و انسانیت را به دانشجویانش بیاموزد و با پایمردی در راه اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیشگام شد تا ادامه دهنده اسلافی باشد که در پاسداشت شعر و ادبیات کاشان در طول قرون متمادی اهتمام ورزیده بودند.


او از نسل شاعران بزرگی چون محتشم و کلیم و فیض بود و برای معرفی و احیای جلوه های هنرمندانه آنان ، پژوهش و تتبعات ادبی در آثار بزرگان شعر را مشی خود قرار داده بود تا برگی هایی زرین بر کتاب درخشان ادبیات  ایران زمین بیافزاید.


از همان آغاز فعالیت علمی ،تصحیح دواوین شعر شاعران همشهری را به سرانجام رساند و همراه با یاران مشفقی چون مرحوم استاد شریف و استاد فیضی ، مکتب پژوهشهای ادبی را در کاشان زنده کرد‌.


بر شاگردانش افتخار می کرد و با تواضع تمام، داشته های و اندوخته های ادبی اش  را به آنان منتقل می کرد. در تدریس هم شیوه ای نافذ و باصلابت توام با نگاه مشفقانه داشت. تشویق دانش پژوهانش به جد و جهد عالمانه زبانزد بود. در شرح و تفسیر متون ادبی ، مسلط واطلاعات وسیعی  داشت و در کشف معانی ابیات دشوار ، متبحر و چیره دست بود. در اظهار نظرها بردقایق و ظرائف احاطه داشت و همواره دیدگاه‌هایش صائب و مقبول اهل نظر بود.


با حضور ارزشمند خود در انجمن های ادبی و نشست های علمی ،اسباب دلگرمی دوستداران فرهنگ و ادب را فراهم می ساخت و علیرغم اصرار بر استماع آثار شاعران ، در هنگام سخن پردازی ، داد سخن به تمامی می داد.


درگذشت این شخصیت ممتاز و نامدار ادبیات فارسی و محقق و مصحح ارجمند آثار فاخر ادبی ، موجب تالم و تاسف همه کسانی است که یا از محضرش کسب فیض کردند و تلمذ نمودند و یا آثار و برکات وجودی اش را در‌ک کرده بودند./


میثم نمکی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان

کد خبر 1098399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha