تقویت مناسبات ایران و عراق از آثار اربعین است

حجت الاسلام جعفریان با بیان اینکه پیوند عمیق دولت و ملت ایران و عراق به جهت ارادت به حضرت ابا عبدالله(ع) عمیق تر از قبل است گفت: تقویت مناسبات ایران و عراق از آثار اربعین است.

حجت الاسلام جعفریان در گفتگو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری شبستان در مورد تقویت مناسبات ایران و عراق گفت: تقویت مناسبات ایران و عراق از آثار اربعین است. پیوند عمیق دولت ملت ایران و عراق به جهت ارادت به حضرت ابا عبدالله(ع) بیش از گذشته است و پیاده روی اربعین این پیوند را عمیق تر کرده و اگر بخواهیم از این پیوند بهره برداری سیاسی بکنیم باید چند الزام را رعایت کنیم، ابتدا نباید به حساسیت ها در اربعین دامن زده شود زیرا دشمن همین را می خواهد که شیعیان وقتی در کنار هم قرار می گیرد و قلب های آنها در اجتماع کنار یکدیگر قرار می گیرد در این نقطه به حساسیت های قبیله ای و ملیتی دامن زده شود که ما نباید این خواست دشمن را اجابت کنیم

 

امام جمعه شهرستان هشتگرد افزود: بلکه برعکس باید از آن چیزهایی که قبل از اربعین نسبت به آن حساس بودیم در محاسبات دو کشور در مراسم اربعین این حساسیت ها کمتر شده و یا از میان برداشته شود. موضوع دوم این است که باید همت خود را صرف اشتراکات دو ملت بکنیم و مشترکات را پررنگ کرده و در حوزه سیاسی و سایر حوزه ها آن را شکوفا کنیم.

 

وی گفت: نکته دیگر این است که مردم عراق نباید هیچ گاه این گونه تصور کنند که ما می خواهیم توفیق میزبانی زائران اربعین را از آنها بگیریم و این فرصت را از آنها دور کنیم. میزبانی زائران اربعین افتخار بزرگی برای ملت عراق است و تاسف و غیرت حقی نسبت به این موضوع دارد و در برخی منابع نقل شده است که وقتی اما حسین (ع) به منطقه قادریه و کربلا رسیدند آن منطقه را به 60 هزار درهم از قبیله بنی اسد خریدند و دوباره آن سرزمین را به آنها بخشیدند مشروط بر اینکه شیعیانی که به عنوان زائر وارد این سرزمین می شوند توسط آنها راهنمایی شوند و تا سه روز پذیرای آنها باشند یعنی این مسئولیت امام حسین (ع) بر عهده اهل عراق و کربلا قرار دارد و ما باید نسبت به این موضوع احترام بگذاریم.

 

 وی با اشاره به ارادت ایرانیان نسبت به امام حسین(ع) و ارایه خدمات در موکب های مختلف ایرانی در عراق در پیاده روی اربعین تصریح کرد :  اگر در کنار آنها موکب و خدمت می کنیم به معنای آن است که ما آمده ایم یار شما باشیم و کمک شما باشیم و هدفی مبنی بر اینکه بخواهیم این فرصت را از شما بگیریم، نداریم؛ این حس نباید در ملت عراق ایجاد شود و این الزامات باید مراعات شود.

 

امام جمعه شهرستان هشتگرد خاطر نشان کرد: ما در اربعین هم به عنوان میهمان حضور داشتیم و هم به عنوان موکب دار و یاری گر آنها و در تامین امنیت اربعین یار آنها بودیم و پس از آن شاهد صمیمیت دو ملت و اوج آن خواهیم بود و این اتفاق نتیجه فعالیت های سردار سلیمانی است و ملت عراق بر این موضوع باور دارند که اگر سردار سلیمانی نبود، اکنون ملت عراقی وجود نداشتند و این یعنی صمیمیت و علقه میان دو ملت، وقتی این صمیمیت ایجاد شد و دو ملت با یکدیگر گره خوردند خود به خود سیاست ها مدیریت، دولت ها مدیریت و انتخاب های مردم مدیریت می شوند و همه جهت واحدی سمت امام حسین (ع) قرار می گیرند.

 

وی گفت:ما نیازی به کار سیاسی در پیاده روی اربعین نداریم. ما در پیاده روی اربعین فقط باید کار فرهنگی انجام دهیم، کار سیاسی و بهره برداری سیاسی باید توسط اهل آن و به مرور زمان قبل یا بعد از اربعین انجام شود.

 

حجت السلام جعفریان اظهار کرد: ما باید بتوانیم در اربعین با همدلی، وحدت و اجتماع قلوب حول محور امام حسین (ع) را بدون لحاظ تفاوت ها و هر چیزی که مربوط به قومیت و سایر اختلافات است، کنار گذاشته و آن را جهانی کنیم. در این صورت هدف مهم سیاسی انجام شده، هدف حسینی شکل گرفته و ما به سمت جامعه مهدوی و حکومت مهدوی حرکت می کنیم.

کد خبر 1098815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha