فرهنگ اربعین مهم ترین مبانی در تمدن سازی نوین اسلامی است

نخاث گفت: مهمترین مبانی اساسی فرهنگی که می تواند تمدن نوین اسلامی را بسازد، در فرهنگ اربعین نمود پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «زهرا نخاث» در نشست بررسی فرصت های تبلیغی و ارتباطی در اربعین که به صورت مجازی روز یکشنبه چهارم مهر ماه برگزار شد، درخصوص فرهنگ اربعین و آثار آن بر ساختار فرهنگ اسلامی نوین گفت: همه می دانید که اکنون جهان با سرعت بسیار زیادی رو به پیشرفت گذاشته و بر ما مسلمانان است که پیشرفت کنیم تا تمدن نوین خود را به نمایش بگذاریم. وهمانگونه که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند، برای ساخت وارائه تمدن نوین اسلامی، باید بدانیم که ما از گنجینه عظیم فرهنگی برخوردار هستیم. حال این سوال مطرح می شود که پیاده روی ومراسم اربعین چگونه می تواند در ساخت وایجاد فرهنگ نوین اسلامی به ما کمک کند؟

 

استاد دانشگاه از هند افزود: گنجینه عظیم فرهنگ اسلامی، بر اصول و پایه های محکم استوار می باشد، این اصول به نوبه خود می تواند نکته آغازینی برای ساخت وتأسیس فرهنگ اسلامی باشد، فرهنگی که بر اساس آموزه ها و مفاهیم اسلامی پایه گذاری شده باشد.

 

وی افزود: در هر فرهنگی اصول و مبانی فرهنگی وجود دارد، که این مبانی در پیدایش، تقویت وگسترش آن فرهنگ نقش به سزایی دارد، وما نیز اگر بخواهیم فرهنگ نوین اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم، باید هوشیار باشیم و به اصول و مبانی فرهنگی، که تمدن اسلامی برآنها پایه ریزی می شود توجه کنیم.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه مهمترین مبانی اساسی فرهنگی که می تواند تمدن نوین اسلامی را بسازد، در فرهنگ أربعین نمود پیدا می کند، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر فرهنگ اربعین، یک فرهنگ اصیل بشمار می آید، فرهنگی ریشه دار و کهن که تاریخش به صدها سال پیش، وحتی وجودش از ابتدای تاریخ به ثبت رسیده، که تا به امروز ادامه دارد.

 

وی تاکید کرد: اربعین نقطه تحولی برای بسیاری از ملت های مسلمان به شمار می آید و بسیاری از این ملت های مسلمان در طول تاریخ، فرهنگ اربعین را مورد توجه قرار داده، حتی بسیاری از مردمان غیر مسلمان در سراسر جهان نیز فرهنگ اربعین را محترم شمرده، واز چهارده قرن پیش تاکنون این مناسبت را ارج می نهند. به همین دلیل می توان گفت که فرهنگ اربعین تا سالهای سال نیز می تواند ادامه پیدا کند.

 

نخاث گفت: امروز و در این شرایط حساس، بسیاری از ملتها در پرتو این مناسبت، می توانند با یکدیگر دیدار کرده و ارتباط داشته باشند. اینک میلیونها مسلمان این روز تاریخی را که ریشه های تاریخ آن به سال 61 هجری قمری باز می گردد، پاس می دارند و برای اینکه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم بر هر زائری که در مراسم اربعین شرکت می کند لازم است خود را رسانه اربعین دانسته و با دوستان و آشنایان خود از طریق وسایل ارتباط جمعی ارتباط برقرار کند، تا مفهوم و جایگاه اربعین در سراسر جهان جایگاه و منزلت خود را باز یابد.

 

وی تاکید کرد: بسیاری از مردم در مراسم اربعین گرد هم می آیند و با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل نظر می کنند بنابراین  می توان گفت که این روز وحدت امت اسلامی را مستحکم تر خواهد کرد، چون همگی در یک جا وبرای یک هدف گرد هم می آیند. به همین دلیل می توان گفت، اربعین می تواند خشت اول بنای فرهنگ وتمدن نوین اسلامی می باشد.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: امروزه تحقق وحدت اسلامی برای ارائه فرهنگ وتمدن اسلامی بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز می باشد. وحدت به چنین مناسبت هایی مثل مناسبت اربعین نیاز دارد. مقالات زیادی درباره راهپیمایی اربعین نوشته شده و همگی اربعین را یکی از مهمترین اصول و مبانی فرهنگی برای پایه ریزی و نهادینه کردن یک تمدن نوین دانسته است. به عنوان نمونه نویسنده ای به نام آبائی در باره اربعین نوشته و تأکید کرده است که وجود دین و فرهنگ دینی برای ارائه هرگونه تمدن دینی لازم بوده و اربعین، می تواند نقش دین در ارائه تمدن دینی را به خوبی ادا کند.

 

وی ادامه داد: ملتها عنصر اساسی هر تمدنی می باشند و فرهنگ اربعین نیز می تواند نقطه آغازی برای یکپارچه کردن ایده ها و تبادل نظرات و ایده ها و تقویت وحدت میان این ملتها باشد. همه ما در این مناسبت می توانیم ارتباط خود با دین را نشان داده وبر اساس آن روابط خود را با دیگر مسلمانان هماهنگ کنیم و اینگونه است که یک فرهنگ و تمدن اسلامی جهانی به وجود خواهد آمد.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: نقشی که تمدن اسلامی جهانی می تواند داشته باشد، بسیار قوی تر از نقشی که یک دولت وبا امکانات محدود خود در این راستا ادا می کند. به ویژه آنچه که در ارتباط با معنویت واصل دین باشد. می دانیم تمام این زمینه ها مبانی وپایه های تمدن را تشکیل می دهند بنابر این بر همه مردم لازم است که در این امر مشارکت کرده و در ساخت این تمدن سهیم باشند. هم باید متحد شده و صفهای خود را یکپارچه کرده تا بتوانند این تمدن اسلامی را بنا نهند.

 

نخاث با بیان اینکه ما آموزه های زیادی را از اربعین می گیریم و از این پدیده بزرگ بهره مند شویم، گفت: رهبر انقلاب هم فرموده اند اگر بخواهیم این تمدن را بنا نهیم، راهی جز تقویت فرهنگ اسلامی خود نداریم، وبر آموزه های اسلامی تکیه کنیم. البته تمامی این موارد نقطه آغازی برای تشکیل یک زندگی اسلامی سالم خواهد بود. اما اگر هر جامعه ای نقش فرهنگ ودین در پایه ریزی زندگی و تمدن نادیده بگیرد، بدون شک رو به زوال وانحراف خواهد گذاشت. به همین دلیل این یک قاعده کلی است که هیچ ملت ویا جامعه ای نمی تواند از آن مستثنا باشد. این مطلب را بسیاری از اندیشمندان در کتابهای خود مورد تأکید قرار داده، که شهید مطهری یکی از آنها بوده واصول فرهنگی را امری لازم برای ایجاد یک زندگی سعادتمند وفرهنگ سالم دانسته است. بنابر این ما در هر اقدامی باید از آموزه های اسلامی شروع کنیم، چرا که این آموزه ها شالوده فرمانهای خداوند است که برای مسلمانان فرو فرستاده شده است.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: تمام ملت های اسلامی نیز باید به نقش خود در این زمینه اهمیت دهند و به همین دلیل است که ما پیاده روی اربعین را یک دعوت الهی می دانیم و لازم است که همه این دعوت الهی را لبیک گویند، تا بتوانیم به اهدافی که می خواهیم برسیم. 

 

 

کد خبر 1099029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha