برداشت سیب قطب خراسان شمالی در سایه افزایش هزینه های تولید

شهرستان شیروان با حدود دو هزار هکتار باغ سیب، بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول را در استان دارد که امسال گرانی و افزایش هزینه های تولید، چیزی جز ضرر عاید باغدار نمی شود.

خبرگزاری شبستان - خراسان شمالی- شیروان؛ ۵۵ درصد تولید محصول سیب استان مربوط به شهرستان شیروان است و اینک باغداران شاهد افزایش و کیفیت خوب این محصول در مقایسه با سال گذشته هستند به طوری که برخی از باغداران پیشرو شهرستان، عملکرد بیش از 200 هکتار را هم تجربه کرده‌اند.

 

سیب به لحاظ اقتصادی بازار مساعدی دارد و برخی از کشاورزان شیروان که برداشت محصول خود را بتازگی آغاز کرده اند این میوه را کیلویی تا ۱6۰ هزار ریال هم به ترکمنستان، تهران، شمال و سایر استان های همجوار صادر می کنند ولی با توجه به افزایش هزینه های تولید از خرید قیمت پایین محصول گلایه مندند و خواستار خرید تضمینی هستند. 

 

باغداران این محصول با ابراز خرسندی از کیفیت و افزایش برداشت می گویند: سیب تولیدی این شهرستان یکی از باکیفیت ترین سیب‌های تولیدی است که باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود و برای صرفه اقتصادی باغدار باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان سیب درختی و صنایع تبدیلی، طرح خرید حمایتی سیب جهت مصارف کارخانجات به گونه‌ای انجام شود که امکان خرید سیب از کشاورز با نرخ مناسب فراهم شود.

 

به گفته آنان در قالب این طرح، سیب درختی با قیمت مناسب جمع‌آوری و با حداکثر ظرفیت، فرآوری خواهد شد که دولت باید در راستای حمایت از باغدار و مدیریت بازار، با تامین تسهیلات برای جمع آوری سیب و تعیین مابه التفاوت، به گونه‌ای اقدام کند که قیمت خرید برای باغدار مناسب باشد.

 

یکی از کشاورزان که چهار هکتار  باغ سیب در روستای خانلق این شهرستان دارد، می گوید: بیش از یکماهه که برداشت محصول را شروع کرده ام و امسال کیفیت، قیمت فروش، صادارت و برداشت سیب نسبت به سال های گذشته بهتر بوده طوریکه در هر هکتار 240 تُن محصول برداشت کرده ام.

 

«هادی مکتبدار» با اشاره به اینکه امسال تاکنون 700 تُن از محصولش را ترکمنستان خریداری کرده است، اظهارداشت: سال گذشته سیب کیلویی 40 هزار ریال از باغدار خریداری می شد که اینک کیلویی 140-120 هزار ریال به فروش رفته است ولی تمام هزینه تولید، سم و کود، کرایه حمل و نقل، دستمزد روزانه کارگر نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که تنها راه کاهش ضرر و زیان، بهره وری بالا است.

 

وی با بیان اینکه روزانه 100 کارگر با دستمزد هر نفر یک میلیون و 200 هزار ریال در باغ مشغول جمع آوری محصول هستند، گفت: تمام هزینه های کشاورزی افزایش چشمگیری داشته طوریکه هزینه 200 گرم سم قارچ کش که اوایل فصل بهار مصرف بالایی دارد، سال گذشته سه میلیون ریال و امسال به 15 میلیون ریال یعنی 5 برابر افزایش یافته  و چنانچه به موقع سم و کودپاشی صورت نگیرد آیش و محصول خوبی برداشت نمی شود.

 

مکتبدار افزود: بازار هدف صادرات این محصولات، کشورهای همسایه ایران است که متناسب با نیاز آنها صادرات محصولات کشاورزی انجام می شود برای نمونه محصول سیب درختی در کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ارمنستان مورد استقبال قرار می گیرد که این خود موجب افزایش اشتغال و زمینه اقتصادی خوبی را فراهم آورده است.

 

یکی دیگر از باغداران با اشاره به سرمازدگی بهاره و در برخی مواقع تگرگ گفت: این امر ضرورت تنظیم بازار و ممانعت از ضرر و زیان کشاورزان را گوشزد می‌کند.

 

«مصطفی صالحی» افزود: تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش اقتصادی بالایی است که می‌تواند، موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند و ما باید برای این محصولات ایجاد بازار کنیم به عبارتی یا باید تقاضا را در بازار داخل بالا ببریم و یا اینکه به فکر صادرات باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه دولت باید بستر صادرات را فراهم کند، می گوید: زیرساخت های مختلف از جمله رایزنی های اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک و مواردی از این قبیل مورد نیاز است تا بتوانیم صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: سال گذشته که محصول به سردخانه تحویل داده شد هزینه نگهدای 6 ماه به ازای هر تُن چهار میلیون ریال بود که اینک به 12 میلیون ریال افزایش یافته است و در حال حاضر بیشتر سیب درختی جمع آوری و به سردخانه ها منتقل شده است چرا که مشتری مناسبی برای محصول خود نیافته اند.

 

وی به هزینه بالای سبد 8 کیلویی با نرخ 140 هزار ریال، هر ورق کاغذ برای قرار گرفتن زیر سیب 10 هزار ریال، بسته بندی و سردخانه اشاره کرد و افزود: تا زمان سررسید چک های کشاورزان اگر نتوانند محصول خود را بفروشند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد که باید دولت تدابیری کند که محصول مازاد صادر شود ضمن اینکه پول حاصل از این صادرات نیز به تولیدکننده برگردد که این امر بسیار مهمی است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: شهرستان شیروان با هزار و ۹۵۲هکتار رتبه اول سطح تولید، کشت و عملکرد سیب خراسان شمالی را دارد.

 

«حسن ایزانلو» اظهار کرد: میانگین عملکرد تولید، ۲۵ تُن در هکتار است که سالانه ۴۸ هزار و ۵۰۰ تُن محصول از مناطق مختلف شهرستان برداشت می شود و بخش قوشخانه، شهرلوجلی، دره سیوکانلو، بیچرانلو، جیرستان، روستای خانلق، زوارم، گلیان، بخش سرحد و شیخ امیر بیشتر مناطق تولید سیب شهرستان هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: انواع سیب های بهاره شامل ارقام شیخ امیری، سیب گلاب و سیب تابستانه شامل گالا، دو رنگ فرانسه و سبز فرانسه و سیب های پاییزه  شامل لبنانی زرد و قرمز با ماندگاری بالا دارای پایه های مالینگ، گرانی اسمیت، گلدن دلیشزو و رد دلیشز است که طی سال های اخیر ۲۵۰ هکتار هم مشاهده شده است.

 

ایزانلو اضافه کرد: در سال های اخیر تسهیلات اصلاح و نوسازی باغ ها با کارمزد چهار درصد به کشاورزان تخصیص داده می شد که در سال ۹۷-۹۶، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اصلاح و نوسازی باغ های شهرستان تخصیص داده شد.

 

ایزانلو اضافه کرد: امسال نیز اصلاح و نوسازی باغ ها در سطح ۱۰ هکتار با تسهیلات ۹ درصد  از محل کمک های فنی اعتباری با مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان در خصوص کیفیت و صادرات سیب این شهرستان گفت: هر ساله سیب این شهرستان به سایر کشورهای همسایه و استان ها صادر می شود و امسال توسط یکی از کشاورزان ۷۰۰ تُن سیب با قیمت هر کیلویی ۱۴۰ تا ۱۰۰ هزار ریال به کشور ترکمنستان و سایر استان های شمالی رشت، تهران، اصفهان، گرگان و غیره ارسال شده است.

 

ایزانلو افزود: همچنین در بحث واحدهای صنایع و بسته بندی محصولات در قالب مشاغل خانگی، تولید سرکه سیب داشتیم ولی مشکل اصلی سیب کاران منطقه، نداشتن اتحادیه سیب کاران و نبود خرید تضمینی است.

 

 

 

کد خبر 1099151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha