زنجان در اربعین حسینی غرق در عزا و ماتم شد

از شب اربعین حسینی، عاشقان و دلدادگان سالار شهیدان در پایتخت شور و شعور حسینی با برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی و برپایی موکب های جاماندگان پیاده روی اربعین، در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، به جهت ارادت مردم استان زنجان به سالار شهیدان و برپایی عزاداری و سوگواری های باشکوه و در شان امام حسین(ع)، این استان به پایتخت شور وشعور حسینی معروف است.

 

در اربعین حسینی نیز دلدادگان آن حضرت با تشکیل روضه های عزاداری در کوچه ها، تکایا و مساجد در عزای امام حسین(ع) و یاران باوفایش عزاداری می کنند. عزاداری و سینه زنی در سوگ آن حضرت از شب گذشته در استان زنجان آغاز شده و در کنار این مراسمات، احسان حلیم و غذای نذری به یاد ایشان در سطح شهر توزیع می شود.

به همین منظور و به همت حسینیه اعظم زنجان موکب جاماندگان اربعین در فضای باز حسینیه اعظم ایجاد شده است؛ در این موکب علاوه بر پخش چای و مواد خوراکی مردم به عزاداری می پردازند. مراسم عزاداری و سینه زنی در روز اربعین حسینی از ساعت 9 صبح با رعایت پروتکل های بهداشتی در حسینیه اعظم زنجان آغاز شده است

 

سخنران این مراسم حجت الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل و مداحان حاج مرتضی حیدری و حاج سید محمود حسینی است.این مراسم به صورت زنده از صفحه اینستاگرام حسینیه اعظم زنجان پخش خواهد شد.

 

همچنین در مسجد امام رضا(ع) اسلام آباد زنجان نیز مراسم اربعین حسینی شب گذشته ساعت 20 در محوطه مسجد برگزار شد. دعای زیارت اربعین ساعت 9 صبح روز دوشنبه در مسجد قرائت و دسته عزاداری ساعت 10 صبح امروز از مقابل مسجد امام رضا(ع) حرکت خواهد کرد.

لازم به یادآوری است مراسم پیاده روی خانوادگی اربعین نیز از ساعت 5 عصر دیروز یکشنه 4 مهرماه از مسیر سد خاکی زنجان آغاز شده و تا نماز مغرب عشاء در کنار مزار شهدای گمنام گاوازانگ زنجان ادامه دارد.

 

در این برنامه مردمی 20 مجموعه متشکل از مساجد، مجموعه های فرهنگی و قرآنی، پایگاه های مقاومت بسیج ، هیئات مذهبی و موکب داران مشارکت خواهند کرد. در طول مسیر پیاده روی که به نیابت از شهدا انجام خواهد شد موکب‌داران مستقر خواهند شد که برگزاری برنامه های فرهنگی و پذیرایی از زائران را برعهده خواهند داشت.

 

در مسیر پیاده روی برنامه های فرهنگی و غرفه های نقاشی برای کودکان پیش بینی شده است همچنین غرفه مشاوره برای خانواده ها دایر است. از سوی آستان قدس رضوی در استان زنجان غرفه پزشکی با حضور 50 نفر از خادمیان پزشکی برای ویزیت زائران مستقر هستند.

کارت هایی به نیابت از شهیدان در بین زائران توزیع خواهد شد همچنین سربندهای مزین به نام امام حسین(ع)، یا مهدی و یازهرا نیز در بین زائران توزیع می شود. در این برنامه فرهنگی که تا نماز مغرب و عشاء روز دوشنبه 5 مهرماه ادامه دارد علاوه بر مراسم سوگواری و سینه زنی، زیارت اربعین و زیارت عاشورا توسط مادحین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زنجان قرائت خواهد شد.

 

کد خبر 1099171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha