​نقش قیام عاشورا در شکل گیری و استمرار انقلاب اسلامی/ راهکارهای تربیت نسل حسینی

حسینی واعظ با اشاره به نقش قیام عاشورا در شکل گیری و استمرار انقلاب اسلامی، گفت: قیام امام خمینی(رحمه الله علیه) بر پایه قیام امام حسین(علیه السلام) بود.

خبرگزاری شبستان-گرگان؛ حضرت سیدالهشدا(علیه السلام) به عنوان عصاره اسلام ناب محمدی با نهضت عاشورا جامعه را از حالت سکون و ایستایی خارج کرد و زمینه پویایی، شکوفایی و بالندگی جامعه را رقم زدند.

 

همانطور که امام خمینی(رحمه الله علیه) فرمودند اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته است، این مسئله نسخه ای بود که برای شکست هیمنه رژیم فاسد طاغوت استفاده کردند و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مردم ایران را از درد و رنج بیماری ظلم و خفقان نجات دادند.

 

امام خمینی(رحمه الله علیه) نیز با اقتدا به سید و سالار شهیدان(علیه السلام) در مقابل حکومت ستمگر شاهنشاهی ایستاد و با مقاومت و سازش ناپذیری، مشروعیت اجتماعی و سیاسی نظام شاهنشاهی را برای نخستین بار در تاریخ ایران زیر سؤال برد و برای همیشه درخت ظلم و جور را از ریشه قطع کرد.

 

به راستی اگر واقعه عاشورا رقم نمی خورد امروز چه چیزی از اسلام به دست ما می رسید، اسلامی که امروز زمینه ساز تمدن اسلامی و زنده نگه داشتن پرچم آزادی خواهی حسینی در جهان است از بام نظام مقدس جمهوری اسلامی برافراشته شده است.

 

در ادامه در گفتگو با «سیده نفیسه حسینی واعظ»، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به برخی از ابعاد واقعه عاشورا و تأثیر آن رد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*انقلاب اسلامی چگونه متأثر از پیام های عاشورا به پیروزی رسید؟

بین انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورا پیوند عمیق و عاشقانه ای وجود دارد که با هیچ نمونه ای از تاریخ‌ مکتب ها و انقلاب ها نمی توان مقایسه کرد.

 

فلسفه سیاسی عاشورا جوهره مکتب سرخ تشیع است و با انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد ۴۲ که بنیان فکری و نظری نهضت امام راحل بود و پس از کوران تفرقه ها و تعدی ها در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی رسید و پس از هشت سال جنگ ویرانگر انقلاب اسلامی از این ‌مرحله عبور کرد.

 

خوشبختانه با وجود همه دشمنی هایی که یزیدیان زمان برای انقلاب اسلامی داشتند در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، در حقیقت شعار مسلمانان و ملت ایران کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود و امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا برای انقلاب اسلامی ایران به عنوان مصباح الهدی و سفینه النجات بود.

 

عاشورا، ریشه های انقلاب اسلامی و رمز پیروزی و بقای آن است و هر چه در تبیین و حفظ فلسفه عاشورا کوشش بیشتری داشته باشیم به طور قطع انقلاب اسلامی عمیق تر می شود و مسیر را راحت تر طی‌ خواهد کرد.

 

قیام امام خمینی(رحمه الله علیه) بر پایه قیام امام حسین(علیه السلام) بود و نهضت حسینی آنقدر در نظام شیعه تحول ایجاد کرد که بانک نوای حسینی پس از سالیان متمادی فرو ننشسته است.

 

با وجود آنکه نهضت عاشورا تنها قیام شیعه در برابر ظلم و جور نبود اما اثرگذاری و ماندگاری بی نظیری داشته است.

 

 پایه های خیمه حسینی، اسلام و ارزش های ناب آن بود و آنچه در سالیان دراز این خیمه ها را در قلوب مردم جاودانه کرد خون شهدای عاشورا بود.

 

با نگاه در گذر تاریخ به انقلاب اسلامی می رسیم که با رهبری معمار کبیر انقلاب، امام راحل به پیروزی رسید و امروز رهنمودهای مقام معظم رهبری روشنی بخش مسیر انقلاب اسلامی است.

 

انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب ها به دلیل تاسی از نهضت عاشورا رو به سوی جاودانه شدن قرار دارد و الحمدلله وارد چله دوم شده است و به سوی تمدن اسلامی گام برمی دارد.

 

امام راحل و یاران شهید انقلاب و مردم مبارز ایران با برچیدن ظلم و جور سنگلاخ های موجود در مسیر ارزش های اسلامی را کنار زدند و با بنیان گذاری حکومت اسلامی راه را برای مردم هموار کردند، گرچه دشمنان انقلاب اسلامی و یزیدیان زمان طی این ۴۰ سال از هیچ توطئه و دشمنی فروگذار نکردند اما ملت ایران همچنان با تاسی از نهضت عاشورا انقلاب اسلامی را حفظ کردند و این انقلاب خار چشم دشمنان اسلام است.

 

انقلاب اسلامی در مقابل کفار و در کنار لشکر امام حسین(علیه السلام) ایستاده است و امیدوارم همچنان پیرو راه حسینیان باشیم.

 

*بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا فلسفه عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) چیست؟

در آیات مختلف قرآن کریم تاکید شده است که باید یاد و خاطره مردان الهی و شخصیت های برجسته تاریخ را زنده نگه داریم چراکه خود این مهم را زنده نگه داشته و سرگذشت آنان را برای ما تعریف کرده است.

 

تاکید آیات قرآن کریم بر زنده نگه داشتن شعائر است لذا نکات تربیتی در جامعه را برای ما توصیف می کند تا ما آن را زنده نگه داریم.

 

کربلا و قیام امام حسین(علیه السلام) از اهمیت بالایی برخوردار است و قیام حسینی ایستادگی در برابر ظلم و جور را به تمامی مسلمانان آموزش می دهد و ما وظیفه داریم این پیام جاودانه را به جهانیان برسانیم و یکی از این راه ها که شیوه ائمه اطهار و معصومین(علیهم السلام) نیز بوده برپایی مراسم سوگواری و اشک بر امام حسین(علیه السلام) و مصیبت های جانسوز کربلا بوده است، در واقع این مهم یک گریه اعتراض آمیز  و روشی برای زنده نگه داشتن قیام حسینی بوده است.

 

امام سجاد(علیه السلام) در طول دوران امامت خود پیوسته سوگواره واقعه عاشورا بودند و در این مصیبت آنقدر گریه کردند که در زمره بسیار گریه کنندگان قرار گرفتند.

 

همچنین امام محمد باقر(علیه السلام) در خانه اش برای امام حسین(علیه السلام) اقامه اذان می کرد و بر آن حضرت اشک می ریخت، همچنین امام صادق(علیه السلام) به داود رقی فرموند من هرگز آب سرد ننوشیدم مگر آنکه به یاد امام حسین(ع) افتادم.

 

ائمه معصومین(علیهم السلام) نه تنها خود در عزای امام حسین(علیه السلام) اشک می ریختند مردم را نیز به این گریه و سوگواری تشویق و ترغیب می کردند.

 

تمامی این گریه ها برای زنده نگه داشتن نهضت امام حسین(علیه السلام) و انتقال آن به همه انسان ها و ستم دیدگان جهان است.

 

از طرفی هر ملتی برای بقاع خود نیز به عامل وحدت و اجتماع دارد و بدون شک مهم ترین عامل وحدت در میان پیروان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) مراسم عزاداری بر سید و سالار شهیدان(علیه السلام) است که می تواند رهایی بخش انسان ها از استعمار و استبداد باشد.

 

در طول تاریخ نیز جریان سوگواری بر شهیدان کربلا زمینه ساز قیام های مختلف اعم از قیام توابین، قیام مختار و غیره بوده است.

 

در مجموع عزاداری امام حسین(علیه السلام) موجب بیداری انسان از حالت رخوت، تنبلی و سستی می شود.

 

*برخی از انقلاب های دنیا هم از نهضت عاشورا برای ادامه حرکت خود کمک و تأثیر گرفتند در این خصوص نیز توضیح دهید.

برخی از صاحب نظران بیشتر انقلاب های دنیا را متأثر از قیام حماسه سازان کربلا می دانند که نمونه آشکار آن آزادسازی شبه قاره هند از دست استعمار انگلیس است که گاندی رهبر این انقلاب می گوید؛ برای ملت هند چیز تازه ای نیاورده ام فقط نتیجه ای که از مطالعه و تحقیقات تاریخ زندگی قهرمان کربلا به دست آوردم تقدیم مردم هند کرده ام.

 

همچنین همانطور که در سوال قبلی پاسخ دادم نقش عظیم حادثه کربلا و عاشورا در انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(رحمه الله علیه) دیده شده است، همچنین نوع دیگر حرکات انقلابی متأثر از واقعه عاشورا، مقاومت حزب الله لبنان و مبارزات مدافعان حرم در سوریه و عراق برای رویارویی با حیوان صفتان داعش بوده است که سردار سلیمانی به عنوان یکی از شاگردان مکتب عاشورا توسط دشمنان کوردل به شهادت رسیدند.

 

*چه باید کرد تا فرزندان خود را حسینی و عاشورایی تربیت کنیم؟

امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در خانه ای گِلی و کوچک چهار فرزند تربیت کردند که دنیا را تکان دادند و ما در تربیت فرزندان باید از مدرسه تربیتی در خانه امام علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) کمک بگیریم.

 

نمونه کاملی که در این مدرسه تربیتی و منزل وجود دارد به ما یاد می دهد که باید فرزندانی حسینی و عاشورایی را تربیت کنیم.

 

تربیت دینی مفهموم وسیعی دارد و اهل بیت(علیهم السلام) فرزندان خود را با مفاهیم دینی آشنا کرده و روحیه خداپرستی را در فرزندان خود تربیت می کردند.

 

برای مثال حضرت زهرا(سلام الله علیها) در لیالی قدر روزها فرزندان خود را به خوابیدن ترغیب می کردند تا از همان کودکی به اهمیت شب های قدر پی ببرند و بتوانند عبادت و شب زنده داری کنند و یا امام حسن(علیه السلام) می فرمایند که من در شب جمعه ای دیدم که مادرم تا صبح نماز می خواندند و برای همسایگان دعا می کردند، در واقع حضرت زهرا(سلام الله علیها) اهمیت توجه به همسایگان را به فرزندان خود آموزش می دادند.

 

از طرفی محبت کردن درس دیگری است که باید از خانه اهل بیت(علیه السلام) یاد گرفت، محبت کردن به وفور در خانه اهل بیت(علیه السلام)  وجود داشت و در جریان واقعه کربلا اهل بیت امام حسین(علیه السلام) هیچ گاه آن حضرت را تنها نگذاشتند.

 

همچنین حضرت فاطمه(سلام الله علیها) قبل از شهادت به حضرت علی(علیه السلام) سفارش کردند که با فرزندانم بامحبت و مهربانی رفتار کند.

 

شجاعت در دفاع از حق مسئله دیگری بود که این خانواده به فرزندان خود آموزش دادند که بعدها شجاعت امام حسین(علیه السلام) و امام حسن(علیه السلام) در دفاع از حق و مبارزه با باطل مشاهده کردیم که برای حفظ اسلام جان خود را فدا کردند.

 

خوراندن غذای حلال یکی از درس های مدرسه تربیتی امام علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که از دادن لقمه و غذای ناشایست به فرزندان خود بپرهیزیم.

 

همچنین رو به رو کردن فرزندان با مشکلات از دیگر راه های تربیتی اهل بیت(علیهم السلام) بود، امام حسین(علیه السلام) در روایتی درباره شیوه تربیتی فرزندان می فرمایند؛ شایسته است که فرزندان در کودکی با مشکلات رو به رو شوند تا در بزرگسالی بردبار و صبور باشند.

در واقع مواجهه با برخی از مشکلات انسان را در بزرگسالی صبور و مقاوم می کند.

 

با وجود آنکه دین اسلام در محیطی ظهور کرد که از فرهنگ و تمدن دور بود اما برنامه هایی که از طریق اولیای دین ارائه کرد با تمام انسان ها سازگار است که یکی از موارد شیوه تربیتی اهل بیت(علیهم السلام) در تربیت فرزندان است.

 

در روایات زیادی نقل شده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) با دختران حضرت زهرا(سلام الله علیها) بازی می کردند و حین بازی نکته های زیادی را به آنها آموزش می دادند و امروزه نیز روانشناسان متوجه شدند که بازی با کودک موجب رشد شخصیتی و بروز استعدادهای پنهانی آنها می شود و اهل بیت(علیهم السلام) در بازی با کودکان خود درس عبادت، شجاعت و دفاع از دین را تعلیم می دادند.

 

کد خبر 1099299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha