خرید تضمینی دام عشایر خراسان شمالی کُند پیش می رود

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی گفت: اجرای طرح خرید دام عشایر استان با قیمت تضمینی، برای تعادل قیمت دام زنده در حال اجراست اما تاکنون کُند پیش رفته است.

«علی اکبر اصغرزاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: تاکنون تنها 10 هزار راس دام زنده از عشایر استان خریداری و روانه کشتارگاه شده اما عشایر بسیاری متقاضی عرضه دام خود و در قالب این طرح هستند.

 

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی افزود: انتظار می رفت با اجرای خرید تضمینی دام عشایر، قیمت دام زنده در بازار افزایش یابد و تعدیل شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و قیمت دام پایین است.

 

اصغرزاده اظهارداشت: مجوز خرید 10 هزار راس دام در مرحله دوم داده شده و قرار است خرید دام بار دیگر انجام شود اما عشایر خواستار عرضه دام بیشتری به دولت هستند، عشایر استان بیش از 200 هزار راس دام مازاد دارند که باید از گله خارج شود.

 

وی افزود: طرح خرید تضمینی دام عشایر هنوز نتوانسته است این قشر را راضی کند، این طرح تاکنون کُند پیش رفته است و این امر سبب گلایه عشایر شده است.

 

اصغرزاده با بیان اینکه قیمت خرید دام زنده در خرید تضمینی 45 هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: ما انتظار داشتیم در قالب اجرای این طرح، قیمت دام زنده در بازار به حدی برسد که از قیمت خرید تضمینی بالاتر برود اما هنوز این امر محقق نشده است.

 

وی گفت: گرانی نهاده ها و کمبود علوفه در مراتع و عرصه های طبیعی سبب شده تا ادامه دامداری برای عشایر صرفه اقتصادی نداشته باشد از این رو عشایر دام های خود را به بازار عرضه می کنند اما قیمت دام زنده بسیار پایین است.

 

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون قیمت میش در بازار به ازای هر کیلوگرم 30 هزار تومان و قیمت بره نر 54 هزار تومان است، افزود: قیمت پایین دام زنده در بازار، عشایر را نگران کرده است.

 

 

 

کد خبر 1099600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha