برگزاری جلسه هم اندیشی جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش آموزی

جلسه هم اندیشی جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش آموزی عصر روز یکشنبه چهارم آبان ماه با موضوع تقدیر از دانش آموزان نخبه و برتر سراسر کشور در محل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

خبرگزاری شبستان،گروه قرآن و معارف،در این جلسه هم اندیشی، جمعی از فعالان آموزشی، معاونان سابق وزرات آموزش و پرورش و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت به بیان نظرات و دیدگاه های خود پیرامون جایزه البرز پرداختند.



مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: ما در این بنیاد ماموریت اعطای سالانه جایزه البرز را داریم که قریب به ۶۰ سال از عمر آن می گذرد و نشات گرفته از اندیشه پاک زنده یاد حسینعلی البرز است که در سال ۱۳۴۲ شمسی این بنیاد را تاسیس و وقف کردند. هدف این بنیاد اشاعه فرهنگ و تجلیل از مقام علمی برترین های کشور از سطح نوباوه و دانش‌آموز تا دانشجو، مخترع و دانشمند است.



او ادامه داد: این اتفاق هم در طول سال‌های پیش از انقلاب و هم سال‌های بعد از انقلاب، در سال هایی پررنگ و در سال‌هایی کمرنگ‌تر محقق شده ولی از ابتدای دهه ۹۰ تقریباً برگزاری مراسم در دو بخش با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است و سالانه دو مراسم برگزار می شود.



دبیرکل جایزه البرز افزود: در همایش جایزه البرز ۱۴۰۰ مبنا تقدیر از دانش آموزان برتر پایه های نهم و دوازدهم یعنی فارغ التحصیلان متوسطه اول و دوم است و پیش بینی بر این است که از ۵۹ دانش آموز در این دو سطح تقدیر به عمل بیاوریم. رقم نقدی جایزه در بخش نخبگان و دانش‌آموزی بالغ بر ۳ میلیارد تومان است که بیش از ۲ میلیارد تومان آن در مراسم ۱۹ شهریور که به تجلیل از نخبگان اختصاص داشت، پرداخت شد و برای این ۵۹ دانش آموز نیز هر نفر ۱۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.



تصحیح انتخاب رشته تحصیلی

آقای دکتر مجدفر، معلم بازنشسته نیز در این هم اندیشی در واکنش به اینکه معدل دانش آموزان یکی از شاخص های انتخاب دانش آموز برتر است؛ اظهار کرد: اینکه فقط ما به معدل و نمره توجه کنیم شاید خیلی کمک نکند. آموزش و پرورش هم مسابقاتی مانند جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی را دارد که به شدت غریب است، ضمن اینکه معمولا جوایزی که آموزش و پرورش به دانش آموزان در این جشنواره ها می دهد تقدیرنامه یا کارت هدیه چندصد هزار تومانی است که هیچ انگیزه ای در دانش آموزان ایجاد نمی کند.



وی ادامه داد: به اعتقاد من این جایزه می تواند به نوعی در تصحیح رشته‌هایی که در جامعه وجود دارد اثر بگذارد. یکی از معضلاتی که در آموزش و پرورش دادیم تجمع بچه ها در رشته تجربی است که انگیزه پزشک شدن دارند. با توجه به تراکم دانش آموز و رقابت سنگینی که وجود دارد، قطعا همه بچه ها موفق نمی شوند. به نظرم باید با استفاده از جایزه البرز انتخاب رشته را هدایت کنیم. یعنی به جامعه اعلام کنیم باقی رشته ها هم که مهم هستند.



جایزه ای برای "شدن"

آقای دکتر تلخابی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان هم گفت: جوایز در دنیا در عرصه انگیزشی یک سنت دیرینه است که در فرهنگ جوامع مختلف وجود داشته و هم اکنون وجود دارد. فرهنگ ها معنی جوایز را عوض می کند. در فرهنگ ما جوایز به سمت عملکرد گذشته است، اما در واقع چیزی که در جوایز وجود دارد جهت دادن فعالیت های افراد در مسیر "شدن" است.



وی ادامه داد: به نظرم عددهایی که برای جوایز اعلام شده عددی نیست که بتواند معادلات را با آنها رقم زد. چون این جریان خیلی ابعاد وسیع‌تر اقتصادی و اجتماعی دارد که نیاز به مداخله جدی از جانب نهادهای بسیار زیادی است.



خانم دکتر دلاور، مدیر آموزشی نیز در این هم اندیشی افزود: جایزه در دنیا دیگر خیلی تاثیری ندارد، یعنی مبلغ ۱۰ میلیون تومان شاید ۱۰ سال پیش مبلغ زیادی بود ولی الان با این مبلغ نمی توان یک تبلت یا لپ تاپ خرید. یعنی بعد مادی جایزه خیلی پررنگ نیست چون خیلی کارها را نمی توان با آن انجام داد. باید هدف جایزه و کارایی آن مشخص شود که مثلا چه تاثیری در رتبه علمی آنها دارد.



او ادامه داد: مساله بعدی این است افرادی که سالهای قبل این جایزه را گرفتند چه شدند؟ معرفی این افراد در قالب اطلاع رسانی مهم است تا مردم بدانند که این جایزه چه تاثیری برای آنها داشته است.




آقای دکتر اصلانی، دیگر معلم بازنشسته حاضر در این هم اندیشی گفت: سوالی که پیش می آید این است این جایزه به نتیجه داده می شود یا انگیزه؟ به نظر می‌آید فعلا هدف جایزه نتیجه است. باید بدانیم جایزه قرار است به عنوان یک پایان باشد یا یک شروع. از نگاه معلمی، برای من معدل شرط اول نیست و سعی می‌کنم از طریق این جایزه به کسانی کمک ‌کنم که انگیزه آنها را برای تلاش بیشتر افزایش بدهد.



او افزود: از آنجایی که از جایزه البرز به عنوان نوبل ایرانی یاد می شود باید بگویم که جایگاه چنین جایزه ای در ایران خالی است و به نظرم باید به معلمان هم در اعطای این جایزه توجه شود.




آقای دکتر آزاد، معلم فنی و حرفه ای نیز در این جلسه تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه ای الان یک نظام است نه بخشی از آموزش و پرورش. معنی آن این است که دارای جایگاه است و اهمیت دارد ولی متاسفانه علیرغم نیازی که به آموزش فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد هنوز هم به آن توجه نمی شود.


او ادامه داد: براساس آمار ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شاغل در کشور داریم که ۱۸ میلیون نفر آنها در حوزه فنی و حرفه ای کار می‌کنند، یعنی ۱۸ میلیون شاغل کشور نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای هستند. یعنی اگر فردا کوچکترین تغییری در فناوری ایجاد شود بیکاری هجومی در کشور ایجاد خواهد شد.



آزاد تصریح کرد: در سیستم آموزش جدید کوشش تحصیلی به کوشش حرفه‌ای تغییر یافت چراکه مبنای ما شایستگی است و نه نمره و معدل. درس مهمی که نشانگر آموزش فنی و حرفه ای هر کشوری محسوب می شود، درس نوآوری و کارآفرینی است. این درس به این دلیل وارد شد تا هر کسی در آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیل می شود، باید این اعتماد به نفس را پیدا کند که دست به عمل بزند و برای خودش شغل ایجاد کند. شاخص هایی که می توان برای آموزش فنی و حرفه ای درنظر گرفت کوشش حرفه ای است که هم شاخص و هم جهت دارد و هم می توان به سمت مداخلاتی رفت که اساتید در این هم اندیشی اشاره داشتند.



شایان ذکر است در جایزه البرز سال ۱۴۰۰ دانش آموزی، دانش آموزان برتر کشوری براساس شاخص هایی که پیش از این تعیین شدند، انتخاب می شوند.



گفتنی است مراسم اعطای جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش آموزی، در آبان ماه سال جاری برگزار و طی آن به مناسبت تقارن با پنجاه و نهمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز از ۵۹ دانش آموز نخبه و برتر در سطوح نهم و دوازدهم تحصیلی تقدیر می شود.

 


براساس اعلام دبیرخانه جایزه البرز به هر یک از دانش آموزان برتر مبلغ ۱۰ میلیون تومان به همراه لوح افتخار تقدیم خواهد شد.

 

 
 
کد خبر 1099607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha