پیوندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنجان و البرز با محوریت عاشورا

پژوهشگر و البرزشناس گفت: یکی از پیوندهای فرهنگی و اجتماعی استان های زنجان و البرز وجود شخصیت‌های موثر فرهنگی و شعرایی است که با حضور خود توانسته اند فرهنگ اصیل آیینی زنجان و مردمان متدین زنجانی که به شهر «شعر و شعور حسینی» نیز معروف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، « داوود اسدی» در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: شعر به عنوان عنصر اثرگذار فرهنگی از دیرباز مورد توجه طبقات مختلف جوامع بوده است و به عنوان ابزار تاثیر گذار در تعالی و انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و سنت های دیرینه مردمان محسوب می شود، به ویژه اشعار آیینی و مذهبی که از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

 

پژوهشگر و البرز شناس ادامه می دهد: یکی از پیوندهای فرهنگی و اجتماعی استان های زنجان و البرز وجود شخصیت‌های موثر فرهنگی و شعرایی است که با حضور خود توانسته اند فرهنگ اصیل آیینی زنجان و مردمان متدین زنجانی که به شهر «شعر و شعور حسینی» نیز معروف است به البرز منتقل کنند.

 

 حضور شاعر برجسته آیینی کشور «شجاع الدین صفری » معروف به «صفایی زنجانی» است. شاعر پرآوازه «ای قلم سوزلرینده اثر یوخ» که در سال ۱۳۷۳ درباره وجود مقدس صاحب الامر (ع) سروده شد و در دیدار شعرا با مقام معظم رهبری نیز این شعر قرائت و مورد تفقد ایشان قرار گرفت و مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند که «من این شعر را از حفظ هستم». 

 

« استاد صفایی زنجانی» این شاعر آیینی البرزی زنجانی که متولد ۱۳۴۰  «طارم اولیای زنجان» است در سال ۱۳۶۲ در شهرستان نظرآباد ساکن می شوند ، در سال ۱۳۶۹ با چاپ اولین اثر « کاروان گلها » فعالیت حرفه ای شعری خود را آغاز می کند ، او در مجموع پانزده دیوان شعر آیینی دارد که هر کدام از دیوان های شعری او نزدیک به ۴۰۰ صفحه است که بیشتر در مناقب اهل بیت علهما السلام به ویژه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها و درباره ولایت مداری و شهدای انقلاب اسلامی است با حمایت شاعر برجسته کشور «حاج ولی الله کلامی زنجانی » سروده شده است. 

 

کتاب شعر جدید استاد صفایی زنجانی با عنوان نسیم ولایت نیز به زودی چاپ و روانه بازار خواهد شد که که بیشتر حول محور ولایت و شهدا سروده شده است. فعالیت های آیینی «استاد صفایی زنجانی » منجر به حضور بسیاری از شعرا و مداحان برجسته کشور همچون استاد غلامرضا عینی فرد زنجانی، استاد ولی الله کلامی زنجانی، حاج اصغر زنجانی ، حاج جواد رسولی زنجانی ، جعفری زنجانی و حاج مهدی رسولی و برگزاری جلسات شعر و مراسم های بزرگداشت اهل بیت (ع) در استان البرز شده است و به جرئت می توان گفت که او پیوند دهنده شعر آیینی زنجان و البرز است.

 

صفایی زنجانی دلدادگی خاصی به شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافعین حرم دارد و در سرودن اشعاری با مضامین نماز و حجاب علاقه ای ویژه دارد. صفایی زنجانی معتقد است با کلمات ساده باید اشعار غنی و اثر گذار و قابل فهم برای عموم سرود . 

 

شعر «درخواست انار» حضرت زهرا س از امیرالمومنین علی ع و بخشیدن آن انار به مریض از سوی حضرت ع از شاهکارهای دیگر این شاعر البرزی زنجانی است . ابیات جدید شعر ای قلم سوزلرینده اثر یوخ استاد صفایی زنجانی به عنوان پایان بخش این یادداشت تقدیم می‌شود .

 

ای قلم قلبیمی محنت آلدی 
     آیریلیق سینمی درده سالدی
         من یورولدوم بو یول گوزلمکدن 
             دنیایون صاحیبی هاردا قالدی ؟

 

کد خبر 1099896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha