دفاع مقدس گنجینه‌ای برای آیندگان/هدف اصلی بانک مرکزی حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باشد

دفاع مقدس گنجینه‌ای برای آیندگان است، رایزنی ایران و روسیه درباره توسعه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، هدف گذاری اصلی بانک مرکزی و نظام بانکی باید حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باشد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، دفاع مقدس گنجینه‌ای برای آیندگان است،  رایزنی ایران و روسیه درباره توسعه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، هدف گذاری اصلی بانک مرکزی و نظام بانکی باید حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باشد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۷ مهر است.

دفاع مقدس گنجینه‌ای برای آیندگان است

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس، افزود: جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران برخوردار از ویژگی‌های منحصر به فردی بود که مهمترین آن را می‌توان اتفاق نظر ابرقدرت‌های شرق و غرب بر تهاجم به هدفی واحد ذکر کرد.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، پیش بینی‌های اولیه حکایت از پیروزی جبهه دشمن برابر نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی داشت گفت: برغم تمامی پیش‌بینی‌ها، جنگ تحمیلی به دفاع مقدس مبدل شد و سرانجام بدون اشغال حتی یک وجب از خاک این سرزمین، عزت و سربلندی برای ایران اسلامی رقم خورد.

 

سعیدی با تاکید بر اینکه قاطعیت، صلابت، تاثیر گذاری کلام و اعتماد و اتکا به مردم به عنوان ویژگی‌های برجسته و بارز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی زمینه بسیاری از فتوحات رزمندگان در جبهه های نبرد حق علیه باطل را رقم زد، گفت: رهبر معظم انقلاب تمامی خصوصیات امام راحل(ره) برخوردارند و هدایت هوشمندانه و حکیمانه نیروهای مسلح توسط معظم‌له اقتدار و عزت امروز نیروهای مسلح در ابعاد مختلف را رقم زده است.

 

وی تصریح کرد: در دوران زعامت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دشمنان تلاش زیادی را برای برهم زدن امنیت منطقه با هدف مقابله با الهام بخشی انقلاب اسلامی داشتند که با درایت و مدیریت معظم له امروز همگان شاهد تبدیل شدن تهدیدهای دشمن به فرصت های اقتدار آفرین هستند.

 

سعیدی، رهبری و هدایت الهی، همدلی و انسجام نیروهای مسلح و بسیج مردمی را از عوامل تعیین کننده پیروزی های دوران دفاع مقدس توصیف  و تصریح کرد: امروز نیز انتقال این فرهنگ غنی به نسل‌های جدید با بهره‌گیری از ابزار هنر، امری لازم و ضروری در خنثی سازی توطئه‌ها و دسیسه‌های خبیثانه دشمنان است.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، پیشگامی و همراهی با رزمندگان را از ویژگی‌های برجسته روحانیون در دوران دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: بیش از ۴ هزار شهید روحانی و تعداد زیادی ایثارگر و جانباز سند افتخاری برای جامعه روحانیت در اجرای ماموریت‌های رزمی، تبلیغی و نیز روحیه بخشی به رزمندگان در دوران پر افتخار دفاع مقدس است و این ایفای نقش و حضور در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم همچنان تداوم دارد.

 

هدف گذاری اصلی بانک مرکزی و نظام بانکی باید حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باشد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شب گذشته (سه شنبه 6 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه میانگین نرخ رشد اقتصادی کشور در ۸ سال گذشته، صفر است، گفت: هدف گذاری اصلی بانک مرکزی و نظام بانکی باید این باشد که نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کند. مقایسه رشد اقتصادی کشور و جذب واقعی حجم نقدینگی برای تولید ناخالص داخلی کشور، بیانگر این است که استفاده از این ظرفیت نقدینگی برای ایجاد تولید و بخش واقعی اقتصاد، محقق نشده و منابع به بخش غیر واقعی و غیر مولد اختصاص پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه به علت ساختار نامناسب و وابسته بودن بانک مرکزی به دولت و نبود به روز رسانی و گسترش نظام بانکی، امکان نظارت لازم بر فعالیت‌های بانکی کم است، گفت: بانک مرکزی کشورمان ناکارآمد است. وابستگی به دولت و سیطره دولت بر سیاست‌های پولی و ارزی، بزرگ شدن حجم اقتصاد و مجموعه فعالیت‌های مرتبط با نظام بانکی و به دور بودن آن از کنترل و نظارت بانک مرکزی، از جمله مشکلات است.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت گیری‌های نظام بانکی توسط بانک مرکزی، اجرایی و عملیاتی نشده و نقش این بانک در مدیریت نظام بانکی، ضعیف بوده است، اصلاح قانون بانک مرکزی را اصلی‌ترین مأموریت مجلس، بیان و اضافه کرد: کلیات آن در صحن علنی تصویب شده است.

 

وی با اشاره به اینکه منتظر هستیم رئیس کل بانک مرکزی توسط دولت تعیین شود، ادامه داد: باید کسی باشد که اجرایی و عملیاتی و آشنا به نظام بانکی باشد و صرف دانشگاهی بودن کافی نیست.۹۰ درصد مدیران بانک مرکزی پس از پایان دوره شان، جذب بانک‌های خصوصی شدند و در مسئولیت‌های مختلف در آن جا مشغول کار هستند.

 

رایزنی ایران و روسیه درباره توسعه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آلکسی لیخاچف، رئیس شرکت دولتی روس اتم در مورد توسعه همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز گفت وگو و رایزنی کردند. در این دیدار که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند، دو طرف به رایزنی در مورد موضوعات انرژی هسته‌ای پرداختند.

 

دو طرف با تاکید بر اینکه ایران و روسیه روابط راهبردی و درباره مسائل گوناگون همکاری دارند اعلام کردند که تلاش دارند همکاری‌های دو کشور درباره انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز با سرعت بالاتری دنبال کنند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره روابط عمیق و راهبردی تهران و مسکو در عرصه‌های گوناگون دوجانبه و بین‌المللی گفت: همکاری دو کشور در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌های اتمی به خوبی پیش می‌رود و این همکاری‌ها باید هرچه بیشتر گسترش یابد.

 

اسلامی در این نشست اظهار امیدواری کرد که دو طرف از طریق این گفت‌وگوها روند همکاری‌ها را تقویت کنند و به آن شتاب دهند.

 

الکسی لیخاچوف رئیس سازمان دولتی روس‌اتم نیز از تعمیق مناسبات دوجانبه بویژه در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استقبال کرد.

 

مقام وزارت خارجه ایران خواستار خلع سلاح هسته ای جهانی شد

رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه روز سه شنبه به وقت محلی در گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای در نیویورک افزود: از نظر ما، تحقق خلع سلاح هسته ای جهانی و رفع تهدید کاربرد این سلاح ها یک مسوولیت  حقوقی، سیاسی و اخلاقی تمام دولت ها به طور عام و قدرت های هسته ای به طور خاص است.


این مقام وزارت خارجه ایران با قدردانی از برگزاری این نشست، مناسبت مزبور را فرصتی جهت تجدید پیمان جهانی برای پیگیری انهدام کامل سلاح های هسته ای به عنوان اولویتی عینی دانست و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، حفظ، ذخیره سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح های هسته ای را در سطح جهانی و منطقه ای قویا رد می کند.


نجفی با بیان اینکه همچنان شاهدیم قدرت های هسته ای و برخی از متحدان آنها بر بازدارندگی هسته ای تکیه می کنند، برنامه های آنها برای مدرن سازی و تقویت زرادخانه های هسته ای خود را نقض آشکار روح و مفاد معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای عنوان کرد.


نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست، رد مذاکره برای خلع سلاح هسته ای را نیز مغایر تعهد صریح آنها طبق ماده ۶ معاهده مزبور دانست و آمریکا را به عنوان مسوول بن بست مذاکرات مربوطه اعلام کرد و اظهار داشت: ما از آمریکا و سایر قدرت های هسته ای می خواهیم به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارند و در اسرع وقت به این تعهدات جامه عمل بپوشند.


سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت نخستین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده بایستی اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هسته ای باشد و در این راستا،  ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع در خصوص سلاح های هسته ای حمایت می کنیم.


نجفی تصریح کرد ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری در خصوص خاورمیانه تاکید کرده و سلاح های هسته ای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن می داند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای است.


این مقام ارشد وزارت خارجه ایران افزود:  جامعه بین المللی باید بر لزوم الحاق بی قید و شرط  این رژیم به ان. پی. تی به عنوان یک عضو غیر هسته ای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجددا تاکید کند.


نجفی ضمن ادای احترام به قربانیان سلاح های هسته ای، تنها راه اطمینان از عدم کاربرد این سلاحها را انهدام کامل آنها عنوان کرد.

 

شورای امنیت اسرائیل را وادار به پایان تجاوز به سوریه کند

مجید تخت روانچی، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحولات سیاسی امنیتی سوریه اظهار داشت: در نتیجه تلاش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و همکاری دولت سوریه، انتظار می رود نشست بعدی کمیته قانون اساسی بزودی برگزار شود. که این یک رخداد دلگرم کننده است.


تخت روانچی تصریح کرد ما مجددا حمایت خود را از تلاش های فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و تعامل سازنده دولت سوریه در تسهیل فعالیت این کمیته اعلام می‌کنیم.


وی افزود: ما روسای مشترک کمیته را نیز به همکاری سازنده بر اساس روحیه انعطاف‌پذیری و مصالحه تشویق می کنیم.


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: کمیته باید بدون هیچ گونه دخالت یا فشار خارجی به کار خود ادامه دهد. تعیین هر گونه مهلت ساختگی برای پایان فعالیت آن یا هر شرایط و الزامات مشابه دیگر، بر فعالیت کمیته تأثیر منفی خواهد داشت.


تخت روانچی اضافه کرد: باید تضمین شود که این یک روند سیاسی واقعاً به رهبری سوریه، متعلق به سوریه و  تسهیل شده توسط سازمان ملل است.


وی تاکید کرد: به موازات کار کمیته، باید تلاشهای جدی در زمینه‌های دیگر نیز انجام شود. قبل از هر چیز، اشغال بخشهایی از سوریه باید خاتمه یابد و بر این اساس، تمام نیروهای خارجی ناخوانده باید آن کشور را بدون هیچ پیش شرط یا تأخیر بیشتر ترک کنند.


تخت روانچی گفت: همچنین شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و رژیم اسرائیل را وادار سازد تا فورا به تجاوزات خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. چنین اقدامات ماجراجویانه ای که ما آن را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنیم، نقض آشکار حقوق بین الملل بوده و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می کند.


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: بعلاوه، مبارزه با تمام گروههای تروریستی باید بی وقفه ادامه یابد چون حضور و فعالیت های جنایتکارانه آنها امنیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند.

 

کد خبر 1099902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha