قدرت "نه" گفتن در برابر استکبار درس دفاع مقدس به کشورهای دنیا است

حجت الاسلام ترابی گودرزی گفت: کشورهای دنیا به خصوص کشورهای منطقه جرات و جسارت نه گفتن به درخواست های نامشروع قدرت های سلطه گر مانند آمریکا، صهیونیسم بین الملل را از دفاع مقدس آموختند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: پس از گذشت قریب به 40 سال از پایان جنگ تحمیلی ، دفاع مقدس همچنان به پویایی و ماندگاری خود ادامه می دهد و تفکر بسیج و قدرت نه گفتن در برابر قدرت های استکباری از جمله دستاوردهای ماندگار این دفاع در جامعه امروز است که همچنان منشا و منبع بسیاری از برکات است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن ترابی گودرزی، امام جمعه شهرستان رباط کریم استان تهران به شرح زیر ارایه می شود.

 

رژیم بعث عراق با چه هدفی جنگ تحمیلی را علیه نظام اسلامی آغاز کرد؟

این روزها یادآور آغاز دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی است که در سی و یکم شهریور ماه سال 59 رژیم بعث عراق به خیال خود برای از پا درآوردن انقلاب نوپای اسلامی با تمام توان نظامی و بهره گیری از حمایت های وسیع مالی، سیاسی، تبلیغاتی، تسلیحاتی و بین المللی به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کرد تا به تصور خود طی مدت کوتاه نظام مقدس جمهوری اسلامی را ساقط کند اما صبر و استقامت ملت بزرگ ایران درس عبرتی را به متجاوزان داد و آنها را سر جایشان نشاند و ملت ایران را سربلند و سرافراز کرد.

 

مهمترین دستاورد دفاع مقدس پس از گذشت قریب به 40 سال از این دفاع برای ترویج در جامعه امروز توضیح بفرمایید؟

جانفشانی های فرزندان با غیرت این مرز و بوم در برابر متجاوزان به این کشور آن قدر بالاست که هیچ گاه از حافظه ها پاک نمی شود که به پاس ایثار و فداکاری آنها همه ساله از 31 شهریور هفته دفاع مقدس به مرور خاطرات آن روزها و رشادت و حماسه آفرینی های حماسه هشت سال دفاع مقدس می پردازد. هفته دفاع مقدس فرصت بسیار مغتنمی برای تبیین دستاوردهای بزرگ آن دوران خون و شرف ملت ایران است. معتقدم یکی از مهمترین دستاوردهای دوران هشت ساله دفاع مقدس ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس است. این موضوع از دستاوردهای مهم دفاع مقدس است و ما در کوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خودمان را باور کنیم و روی پای خودمان بایستیم و با تکیه بر توانمندی های خود به ویژه جوانان خداجوی کشور مملکت را اداره کنیم.

 

نتیجه اعتماد و خودباوری چه تاثیری بر پیروزی در برابر دشمن داشت؟

تاثیر این خودباوری بعد از جنگ در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فناوری های نوین دفاعی نمود زیادی داشته است. در جنگ هشت ساله ما به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم و مشکلات مان را خودمان حل کرده و نیازهایمان را پاسخ دهیم. ما در جنگ بود که به این باور رسیدیم که می توان سالیان سال علیه قدرت های استکباری دنیا مبارزه کرد همچنان که امام (ره) فرمودند ما در جنگ ابهت شرق و غرب را شکستیم. شکستن ابهت دو قطب شرق و غرب نه فقط در صحنه های نبرد و جنگ بلکه در تمام صحنه ها با خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم به دست آمد و به پیشرفت ها و ابتکاراتی دست زدیم که تحسین دوست و دشمن را برانگیخت. در تحریم اقتصادی صبورانه قناعت و صرفه جویی را سرلوحه قرار دادیم و با تلاش خود در بسیاری از کالاها و محصولات استراتژیک تا مرز خودکفایی پیش رفتیم و در یک جمله ملت ما ثابت کرد که خواستن توانستن است و ثابت کرد که اگر بخواهیم می توانیم و اینها همه از برکات دفاع مقدس است.

 

آیا دفاع مقدس دستاورد جهانی داشته است ؟

از دستاوردهای دیگر دوران هشت ساله دفاع مقدس موضوع استقلالی است که امروز از آن برخورداریم. استقلالی که امروز شاهد آن هستیم از جمله دستاوردهای بزرگی است که ما در سایه هشت سال دفاع مقدس کسب کردیم و تبلور یافتن شعار عملی نه شرقی و نه غربی در دفاع مقدس به اثبات رسید و در نهایت به استقلال کشور دست یافتیم. این امر از دستاوردهای جهانی هشت سال که این شعار تبلور یافت.

 

بررسی تاریخی نشان می دهد که کشورها در زمان جنگ در ارتباط با کشورهای خارجی معمولا به یکی از قدرت ها متوسل می شوند که عملا به حذف استقلال آنها منجر می شود. ملت عزیز و سربلند ما در طول هشت سال دفاع مقدس با ایثار و جانفشانی ضمن حفظ اصل عدم وابستگی به دولت های شرق و غرب نشان داد که قدرت و توانایی حفظ تمامیت ارضی کشور را دارد و نتیجه این استقامت و ایستادگی حفظ استقلال کشور در برابر هر کدام از بلوک های شرق و غرب آن زمان بود.

 

هشت سال دفاع مقدس چه الگویی به دنیای امروز معرفی کرد؟

الگو شدن در مقابله با نظام سلطه از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است یعنی هشت سال جنگ تحمیلی الگوی نبردهای مقاومت در دنیای امروز است. هشت سال دفاع مقدس الگویی موفق برای ملت های دنیا به خصوص در کشورهای اسلامی درآمده است و این کشورها با تاسی به ملت ایران و رزمندگان پرتوان اش توانستند در مقابل نظام سلطه ایستادگی کنند و قدرت و شجاعت نه گفتن به قدرت های شیطانی را پیدا کنند و بتوانند در برابر زیاده خواهی و باج خواهی های آنها بایستند. یکی از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس ما این است که دوران دفاع مقدس به الگوی موفق برای مقاومت در جغرافیای فراتر از مرزهای ایران تبدیل شده است و این را می توانیم بگوییم که سنگ بنای محور مقاومت که امروز وجود دارد در دوران دفاع مقدس گذاشته شده است.

 

دفاع مقدس به همه ملت های اسلامی و کشورهای دنیا مقاومت و ایثار را در برابر سلطه را آموخت که چگونه با دستان خالی می توانید در برابر قدرت های پوشالی بایستید و از آنها نترسید. به ملت های جهان آموخت که در محاصره کامل اقتصادی و انواع فشارهای ظالمانه می توان مقاومت کرد.

 

آیا در دفاع مقدس می توانیم  به یک ایدئولوژی متولد شده در این دفاع  بپردازیم ؟

تولد تفکر بسیجی از دیگر کارکردهای دفاع مقدس است. این تفکر ایدئولوژی کامل دفاع مقدس بود که در مدرسه عشق امام (ره) عینیت پیدا کرد. تربیت یافتگان این مدرسه زیباترین حماسه ها در تاریخ را رقم زدند و امروز قداست و طهارت بسیج مرهون ایثار و شهادت طلبی بسیجیان دوران دفاع مقدس است که هرگز نباید مورد مصرف دیگران قرار بگیرد. تشکیل بسیج، تولد تفکر بسیجی و فرهنگ بسیجی که امروز به کمک ملت و کشور می آید و هر کجا بن بستی وجود دارد آن را باز می کند، همه از دستاوردهای مهم دفاع مقدس است.

 

دستاوردهای بین المللی دفاع مقدس را توضیح بفرمایید؟

 

کشورهای منطقه می توانند درس ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی های قدرت های استکباری و شیطانی دنیا از دفاع مقدس بگیرند. اگر امروز می بینیم کشورهای دنیا به خصوص کشورهای منطقه جرات و جسارت نه گفتن به درخواست های نامشروع قدرت های سلطه گر مانند آمریکا، صهیونیسم بین الملل را پیدا کرده اند و اگر امروز این گونه ملت ها مردانه و شجاعانه در برابر زیاده خواهی های قدرت های سلطه گر دنیا می ایستند، این درس ایستادگی و مقاومت از دوران دفاع مقدس ملت ایران آموختند. امروز عصیانی که در دنیا علیه استکبار و به ویژه آمریکا به وجود آمده است، عصیان علیه استکبار از دستاوردهای بین المللی دوران دفاع مقدس است که ابهت آمریکا و غرب و شرق آن روز را درهم شکسته است. در آن زمان کسی جرات نمی کرد بگوید بالای چشم آمریکا ابروست اما امروز به راحتی ملت ها و برخی دولت ها و خواص جوامع محکم در برابر زیاده خواهی های قدرت های زورگوی دنیا می ایستند و این از دستاوردهای مهم دفاع مقدس ملت ایران است که قبل از آن اصلا وجود نداشت.

 

 

کد خبر 1099964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha