فعالیت بیش از ۱۶۰موکب پروانه دار در استان کرمانشاه

صحرایی، گفت: بعد از گذشت۱۰ سال که اربعین رونق گرفته و ساماندهی شده است و بیش از ۱۶۰موکب پروانه دار که داری هیئت امنا است در استان فعالیت و بیش از ۳ هزار خادم اربعین از خواهران و برادران در این موکب ها به خدمت رسانی می پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  شبستان در کرمانشاه، بهمن صحرایی  ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی  گفت: موضوع اربعین ، جاذبه حسینی و این راهپیمایی عظیم یک موضوعی است که در دنیا مطرح  و بستر ظهور امام زمان را در حال آماده کردن است و در روایات داریم که یکی از علایم ظهور آقا امام زمان(عج)، جهانی شدن نام امام حسین(ع) است.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه افزود :ما افتخار می کنیم به عنوان استانی که در مسیر زائرین امام حسین و دروازه کربلا است از دیرباز لقب گرفته و در مسیر زائران بوده ایم و اینکه مرز خسروی در استان کرمانشاه از قدیمی ترین مرزها است و برای مثال همین احمد ابن اسحاق در سرپل ذهاب ما از یاران و نمایندگان امام هادی و امام حسن عسگری بود و مسیر ترددش از همین استان کرمانشاه به سمت مرز خسروی، عتباب مقدسه و سامرا بوده است.


وی خاطر نشان کرد: کاروان هایی که از مسیر کرمانشاه به کربلای معلی، نجف اشرف؛ کاظمین و سامرا حرکت می کردند و در همین استان کاروانسراها، قدمگاه و استراحتگاه زائرین وجود دارد قدیمی ها و بزرگان ما هنوز یادشان هست اهالی کنگاور، صحنه و کرمانشاه تا مسیر مرز خسروی کاروان ها را استقبال بدرقه و پذیرایی می کردند.


صحرایی تصریح کرد: این حس مهمان نوازی، عشق و علاقه و ارادتی که مردم کرمانشاه داشتند از دیرباز به واسطه ورود زائر امام حسین و اینکه اعتقاد داشتند خاک پای زائر شفا و ورود زائر به منازل این ها برکت می آورد  در منازل استان از دیرباز مکانی را برای زائران در نظر داشته اند، حسینیه هایی که در منازل و بعضا سرکوی و برزن می ساختند و زائر را به منزل خود می برده اند این افتخار از دیرباز نصیب ما کرمانشاهی ها بوده است که در این جغرافیا قرار گرفته و در مسیر کربلا بوده ایم اما یک مدت به واسطه حکومت نظام بعثی که در عراق حاکم بود از این نعمت محروم بودیم اما بلافاصله پس از سقوط رژیم بعث این فرهنگ در نسل بعدی تبلور پیدا کرد و موکب های مردمی اربعین حسینی در استان کرمانشاه شکل گرفت.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه اظهار کرد: از همان سال های اول که زائر به صورت خودجوش وارد استان شد به همین صورت خیرین و مردم محب استان هم موکب ها را راه اندازی کردند بطوریکه  در طول مسیر از ورود استان تا خروج زائر در هر قدمگاهی ما الان موکب داریم و بعد از گذشت۱۰ سال که اربعین رونق گرفته است و ساماندهی شده است بیش از ۱۶۰موکب پروانه دار که داری هیئت امنا است در استان کرمانشاه فعال است بیش از 3 هزار خادم اربعین از خواهران و برادران در این موکب ها به خدمت رسانی می پردازند.

 

وی با بیان اینکه  مردم کرمانشاه به زئران حسینی  با عشق و ارادات خدمت می کنند گفت: مردم استان زائر را نه به عنوان میهمان بلکه بالاتر از آن و به عنوان میهمان امام حسین(ع) می بینند و وظیفه خود را در قبال زائر انجام می دهند و با آنچه در توان دارند پذیرایی می کنند و در برخی از روستاها در بین راه زائر همان امکانات اولیه از یک آش، نان ساجی محلی یا آب را به دست زائر می دهند و این صحنه های عشق و ارادت و ایثار را در ایام اربعین شاهد هستیم خیلی از این ها مستندسازی است و صحنه های فراوانی ثبت و ضبط نشده اند. بسیاری از خیرین راضی نیستند پولی که در این زمینه هزینه می شود شاید میلیارد ها تومان به صورت خودجوش توسط مردم هزینه می شود هیچ نام و نشان و تبلیغاتی هم ندارد فقط با ارادت و عشق که این کار صورت می گیرد.

 


صحرایی اظهار کرد:افتخاری ما این هست که در این مسیر قرار داریم و این را برای خود یک سعادت و لطف می دانیم که زائر در استان کرمانشاه می آید و اسکان و تغذیه اش را بر عهده داریم. الحمدالله بیش از ۲۰ موکب از استان کرمانشاه در این ایام در عراق در مسیر نجف اشرف تا کربلا و در نهایت تمرکز اصلی زائران در کربلا هست عمده موکب های ما در آنجا تمرکز دارند و خدمات رسانی به تمام زائران انجام می دهند از هر ملیت و قومیتی استقبال و پذیرایی می کنند.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه بابیان اینکه  اربعین حسینی در راستا و مسیر زمینه ساز ظهور است رنگ و پوست و قومیت و ملیت معنایی ندارد  تصریح کرد: همه با هم دریک مسیر و در جذابه حسینی قرار می گیرد و در واقع یک نوع اعتلای فرهنگ عاشورایی و بستری برای ظهور است که همه ما افتحار داریم در این مسیر قرار داریم و ان شاء الله بتوانیم این خدمت رسانی و خدمت به زائر را هر سال به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم. سال گذشته و امسال که از حضور زائران محروم بوده ایم مردم با مراجعه ای که به ستاد عتبات عالیات به عنوان متولی اربعین در استان دارند؛ با حسرت حضور داشتند که آیا باز می شود و آیا تردد صورت خواهد گرفت ؟ که متاسفانه امسال هم محروم هستیم.

کد خبر 1099973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha