اولین انتفاضه فلسطین بعد از دفاع مقدس شکل گرفت

حجت الاسلام تابش با بیان اینکه جهاد و شهادت از مهترین اصول پیروزی در دفاع مقدس است گفت: کشورهای منطقه از جمله فلسطین بعد از دفاع مقدس اولین انتفاضه خود را شکل دادند و با بهره گیری از الگوی دفاع مقدس در مقابل صهیونیست ایستاد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: در عرصه بین المللی دفاع مقدس الگوی جامع و کامل برای کشورهای منطقه و ملت های آزادی خواه دنیا است تا جایی که جبهه مقاومت با الگوگیری از دفاع مقدس امروز اسطوره مقابل با تمام فرقه های افراگرایی از نسل داعش و اعیادی آن است این تنها بخشی از ثمره دفاع مقدس است که باید در ادوار مختلف برای نسل های آینده بازگو شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندر امام (ره) به شرح زیر ارایه می شود.

 

دشمن با چه دلیلی جنگ تحمیلی را آغاز کرد؟

هشت سال دفاع مقدس شجره طیبه ای بود که ثمره زیادی برای انقلاب داشت. بعد از پیروزی انقلاب بی نظیر اسلامی در دوره معاصر که علیه استبداد بین المللی و هر نوع وابستگی با تکیه بر دین و ایمان دینی شکل گرفت، دشمن نقشه های گوناگونی کشیده بود و شگردهای گوناگونی را طراحی کرده بود تا انقلاب را در زادگاه اش خفه کند و آثار انقلاب را از میان ببرد. دوران دفاع مقدس با تحمیل جنگ همه جانبه از طرف یک مزدور استعمار علیه ایران اسلامی صورت گرفت.

 

کدام یک از دستاوردهای دفاع مقدس دشمن را ناامید کرد؟

با مقاومت جانانه ای که به رهبری حضرت امام و با روحیه ایثار و شهادت طلبی ملت ایران و نسل جوان شکل گرفت، اولین نتیجه آن تثبیت دستاوردهای انقلاب بود و دشمن را از اینکه انقلاب را از بین ببرد و مسیر انقلاب را تغییر دهد، ناامید کرد. دستاورد دیگر دفاع مقدس که می توان به آن اشاره کرد، تثبیت استقلال جمهوری اسلامی است که ما بدون وابستگی به شرق و غرب بتوانیم کشور خود را اداره کنیم. ما در جنگ تمرین استقلال کردیم و با تکیه بر مردم و توکل بر خدا و رهبری دینی امام (ره) جنگ را اداره کنیم و علیرغم وابستگی دشمن مقابل ما به شرق و غرب بدون کمک های مالی و تبلیغی که به دشمن می شد، ما بدون وابستگی توانستیم مقاومت کنیم.

 

نتیجه اراضی  و رمرزهای ایران اسلامی در پایان جنگ چه بود؟

تثبیت تمامیت ارضی جمهوری اسلامی از دیگر کارکردهای دفاع مقدس است و این کارکرد برای جمهوری اسلامی و افتخار باقی ماند که در یک جنگ خانمان سوزی که دشمن تهدید کرده بود که بیش از جنگ جهانی به طول انجامیده بود، یک وجب از خاک خود را به دشمن نداده بود.

 

کدام ویژگی دفاع مقدس به عنوان موتور محرکه از آن یاد می شود؟

مقاومت هشت سال دفاع مقدس در تداوم انقلاب اسلامی روحیه معنوی را در ملت ما و رزمندگان ما بارور کرد و این ایثار و فداکاری و توسل و تفکر در این هشت سال اوج گرفت و روحیه جهاد و شهادت در ما تزریق شد و به ما یاد داد که می توانیم با جهاد و روحیه شهادت طلبی آرمان های انقلاب اسلامی را به پیش ببریم. می بینیم عشق به شهادت که از دوران انقلاب شروع شد و در دوران دفاع مقدس اوج گرفت، همچنان موج آفرینی می کند و نیروهای مجاهد و انقلابی ما با استفاده از این موتور محرکه در تمام جبهه ها در برابر دشمن ایستاده اند.

 

دقاع مقدس در حوزه بازدارندگی و تجاوز دشمنان به ایران اسلامی چه نتایجی داشت؟

خشک کردن ریشه تجاوز به جمهوری اسلامی از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است. ما آنچنان در هشت سال دفاع مقدس مقاومت جانانه کردیم و دشمن را با خسارت بزرگی مواجه کردیم و دشمن را مجبور به عقب نشینی کردیم تا جایی که هیچ قدرت منطقه ای و جهانی جرات نکرد بعد از هشت سال دفاع مقدس نگاه چپ به مرزهای ما داشته باشد.

 

دستاوردهای بین المللی دفاع مقدس  را توضیح بفرمایید؟

از دستاوردهای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تقویت جبهه های آزادی بخش و نهضت های آن در سطح کشورهای منطقه بود که آنها از خرمشهر درس گرفتند و از فتح المبین و خیبر درس آموختند که می توانند با تکیه بر نیروی خودی، جهاد و شهادت و ایمان اسلامی در مقابل متجاوزان و اشغالگران مقاومت کنند. بعد از جنگ تحمیلی ما شاهد پیدایش انتفاضه فلسطین بودیم و اولین انتفاضه شکل گرفت. فلسطینی هایی که تن به سازش داده بودند و فکر می کردند می توانند زمین های اشغالی خود را آزاد کنند، سلاح برداشتند و اعلام آغاز مقاومت و انتفاضه کردند و سایر ملت ها در مناطق مختلف تحت اشغال آمریکایی ها، روس ها و انگلیسی ها درس استقلال خواهی را از جمهوری اسلامی به خوبی آموختند. در تمام جهان اسلام اندیشه حرکت برای تحقق حکومت اسلامی اوج گرفت.

 

با درس گرفتن از کدام وِیژگی دفاع مقدس می توانیم  بر مشکلات امروز غلبه کنیم ؟

مهمترین درس ما از دفاع مقدس ولایت مداری، تکیه بر ایمان و خودباوری دینی،  است و در عصر حاضر نیز مقاومت و روحیه جهاد و ایثار حلال تمام مشکلات ما در شرایط کنونی است و این بهترین درسی است که مسئولان ما امروز می توانند از دفاع مقدس بگیرند.

 

 

 

کد خبر 1100161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha