گردشگری صنعتی پویا و هویت بخش

گردشگری به عنوان صنعت نوپا و پویا، سالم و بدون عوارض جانبی که هویت ایرانی و ملی مردم را تقویت و بخش اقتصادی و فرهنگی را در داخل و جوامع بین المللی تقویت می کند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: گردشگری؛ فرصتی متفاوت و عظیمی که نقش آن به صورت کامل ایفا نشده و به عنوان صنعتی نوپا و جدید در بازارهای اقتصادی فعالیت می کند و نام گذاری یک هفته با عنوان هفته گردشگری تبیین و تبلیغ این جایگاه مهم را بالا برده و فرصت های استثنایی ایجاد می کند تا ضمن سرمایه گذاری در این بخش و توسعه حوزه های مختلف این صنعت مثل گردشگری دینی و سلامت ، اقبال عمومی را نیز افزایش دهد.

 

گلایه و معضلات ناشی از صنایع آلاینده و یا کشاورزی پر مصرف آب و خشکسالی ها باعث شده نا نظام برنامه ریزی کشوری سهم خود را برای ارائه راهکارهای نوین برای توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند که مثلا به جای توسعه صنعتی در مناطق مرکزی کشوری و یا کاشت محصولات پر مصرف آب در مناطق خشک در صنایع زودبازده مثل گردشگری متناسب با هر منطقه اقدام کند.

 

ایران کشوری متنوع و دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و اقتصادی است که میراث فرهنگی ملموس و ناملموس هر بخش این مملکت فرصتی است تا صنعت گردشگری را متناسب با آن رونق دارد.

 

گردشگری در کویر، کوهستان، جنگ، دریا و مناطق میراثی همه نمونه های ارزشمندی برای توسعه این صنعت به شمار می روند که باید برنامه ریزی جدی را برای کسب درآمد داشت و از فرصت های آن برای انتقال مفاهیم ارزشمند ایرانی و اسلامی و همچنین رشد درآمدی و ارزآوری انجام داد.

 

علاوه بر ظرفیت اقتصادی این صنعت نوپا، هویت بخشی و برداشت های روحی و روانی ناشی از گردشگری هم مورد توجه است چرا که فرد با گردش در مناطق مختلف علاوه بر اینکه بر هویت و گنجینه ارزشمند کشور خود پی می برد،‌روح و روانش نیز آرام و به ارتقا کیفیت زندگی او کمک می کند.

امروز تقویت حوزه گردشگری کشور از جنبه های مختلف مالی، اجتماعی و روانشناختی مهم و حایز اهمیت است تا شاهد دستاوردهای ارزشمند این اقدام منحصر به فرد باشیم.

اصفهان را که به لحاظ همین فرصت میراث فرهنگی و گردشگری نیمه خواندش در جهان با داشتن بیش از 22 هزار بناری تاریخی که هزار و 800 مورد آن ثبت ملی شده و بخشی هم مثل میدان نصف جهان در فهرست آثار بین المللی قرار دارد و با داشتن طبیعتی بکر در سراسر استان، یکی از قطب های مهم گردشگری در عرصه بین الملل است و در داخل نیز مقصد مسافران و هم وطنان در مقاطع مختلف زمانی است.

سرمایه گذاری گسترده در این بخش توانسته به اقتصاد این خطه کمک کند اما مسئله مهم اینجاست که کرونا بر روند توسعه و پیشرفت کار اثر گذاشته و امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی و گذر از این زمان سخت باشیم.

 

توسعه گردشگری اصفهان و آمادگی برای پسا کرونا

 

وجود ۳۵ هزار تخت اقامتی، بیش از 400 واحد اقامتگاه بوم گردی و تعداد زیادی آژانس مسافرتی از جمله بسترهای حوزه گردشگری این استان است که آمادگی آن برای تقویت این صنعت وجود دارد و این روزها نیز علاوه بر تمدید مجوزها و به روز رسانی این مراکز، سرمایه گذاری های جدیدی نیز صورت گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به صدور مجوزهای جدید در حوزه صنعت گردشگری این استان، گفت: 55 مجوز جدید در بخش گردشگری صادر شده است.

«حیدر صادقی» افزود: این مراکز شامل مراکز اقامتی و آژانس های مسافربری بوده که با بهبود شرایط کرونایی و متناسب با دستورالعمل های بهداشتی فعالیت می کنند.

وی به تاثیر تعطیلی مراکز اقامتی، سنتی، تفریحی و گردشگری این استان بر اقتصاد این منطقه و سرمایه گذاران اشاره کرد و یادآورشد:  برای حمایت از این بخش 930 میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به رونق گردشگری در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: گردشگری در شهرستان های استان اصفهان  فعال شده و پروژه های سرمایه گذاری نیز در این مناطق فعال هستند.

 

*گردشگری یکی از مولفه های درآمد پایدار شهری

 

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: گردشگری یکی از مولفه های درآمد پایدار شهری به حساب می آید که باید از آن برای رونق اقتصادی شهری استفاده کرد.

«مهدی جمالی نژاد» افزود: شهرداری ها و دهیاری ها متناسب با ظرفیت هر منطقه فرصت هایی را برای گردشگری و حضور مسافران فراهم کنند و علاوه بر معرفی آن منطقه در فروش تولیدات محلی نیز فعال شوند.

وی اضافه کرد: توسعه زیرساخت ها در بخش های میراثی و دارای ظرفیت گردشگری متناسب با همین شرایط و وضع خواهد بود که باید مدیریت جدی صورت بگیرد.

 

*حفظ بافت شهری و روستایی تاریخی

 

حفظ بافت تاریخی و قدیمی شهرها و روستاها می تواند جذابیت خاصی برای جذب گردشگر و توریست ایجاد کند تا به واسطه آن درآمدزایی انجام داده و هم چنین هویت محلی را نیز فعال کرد تا نسل جوان و نوجوان به داشته های خود توجه کنند.

توسعه شهری و روستایی و خدمات رسانی یک واقعیت است اما باید در این مسیر همه نیازها و توانمندی ها را مورد توجه قرار دارد واز تخریب فرصت های فعال جلوگیری کرد.

کد خبر 1100364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha