علامه حسن زاده آملی در سه زمینه با پشتکار فراوان راه را تا قله طی کرد

حجت الاسلام صباحی گفت: علامه حسن زاده آملی در سه زمینه "علم و دانش؛ عقل و معرفت و اخلاق و معنویت" وارد شد، تلاش فروان کرد و موفق شد راه را تا قله طی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام مهدی صباحی، پنجشنبه(۸ مهر) در مراسم بزرگداشت علامه فقید حسن زاده آملی که در حسینیه ثارالله برگزار شد؛ با اشاره به اینکه رحلت ایشان ثُلمه و رخنه ای در اسلام است؛ گفت: در تاریخ اسلام شخصیتی کم نظیر بود که مانند ایشان ذوفنون وجود ندارد.

 



مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان به همکاری هایی که علامه حسن زاده آملی با این دانشگاه داشته، افزود: ارسال مقاله به انجمن ریاضی، کنگره ملی در رابطه با آناتومی و یکی هم در رابطه با تعلیم و تربیت که جدای از مقاله، حضور هم پیدا کردند، سه مورد از همکاری هایی است که به یاد دارم.

 




 وی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم به خاطر شخصیت ممتاز ایشان ادای وظیفه کنیم؛ ادامه داد: آن مرحوم در سه زمینه "علم و دانش؛ عقل و معرفت و اخلاق و معنویت" وارد شد، تلاش فروان کرد و موفق شد راه را تا قله طی کند.
 

 



حجت الاسلام صباحی اظهار کرد: در زمینه "علم و دانش" علامه در رشته های مختلفی از جمله فقه، کلام، فلسفه، عرفان، هیئت و نجوم، ریاضیات و... متبحر و صاحب تالیفات گرانسنگی است که فقط برای علما قابل استفاده است.

 

 



وی با افزودن این مطلب که علامه در علوم غریبه و علم طب هم دست داشت؛ بیان کرد: مقاله ای را طی ۶۸ روز در ۶۸ صفحه نوشتند و تقدیم دانشمندان طب کردند و مقاله ایشان به کنگره آناتومی در کرمان ۱۲۰ صفحه بود.

 

 


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: ایشان ۱۹۰ اثر علمی دارند که کاربرد آن فقط برای علما است و به زبان های فرانسه، عربی، طبری مسلط بود و  به استادانش احترام فراوان می گذاشت.
 

 

 


وی با اشاره به اینکه ایشان شاگرد پرور هم بودند و تدریس داشتند؛ افزود: یکی از علوم کم شانس-مدعی در آن پیدا می شود- عرفان است اما در عرفان نظری و عملی، حوزه علمیه دو نفر تراز اول بیشتر نداشت یکی آیت الله جوادی آملی و یکی هم علامه حسن زاده آملی که هر دو، فلسفه را پیش نیاز عرفان می دانستند آن هم فلسفه ای که نزد خودشان خوانده شود که ۱۵ سال به طول می انجامید.

 

 

 


حجت الاسلام صباحی به سختی های فراوان علامه در تحصیل علم اشاره کرد که گاه حتی باعث می شد وصیت نامه خود را زیر بالشت بگذارند؛ افزود: تلاش و دعا و  پشتکار و اساتید فراوان، از او فرازنه ای بی بدیل ساخت.

 




وی گفت: در "عقل و معرفت" او هم حکیم بود و هم عارف و راه طی کرده و  معارف حقه الهی در او ظهور و بروز پیدا کرده بود و به نتایج فاخری در اخلاق و معنویت رسید و کسانی که او را از نزدیک دیدند قبول دارند انسان توانمندی بود که هر شب به خودش نمره می داد و هر روز از خودش حساب می کشید و محاسبه داشت.

 

 


حجت الاسلام صباحی در پایان به یکی از خاطرات خود از علامه حسن زاده اشاره کرد و گفت: در یک ماه رمضان به اتفاق یکی از دوستان محضر علامه رسیدیم؛ فرزند دوستم در جلسه پای خود را دراز کرد و من به آن بچه گفتم پایت را جمع کن که ناگهان علامه برآشفت و با عتاب و خطاب به من گفت چه حرفی بود گفتی؛ سپس برای آن بچه شکلات آورد.
 

کد خبر 1100408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha