زخم‌های کرونا بر پیکر آموزش و انتظار دانش آموزان عشایری برای التیام

سال تحصیلی جدید برای عشایر در حالی آغاز شده که هنوز زخم های ناشی از شیوع کرونا بر پیکر آموزش این قشر از دانش آموزان دیده می شود. کوچ آموزش ها به فضای مجازی سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان عشایر از کلاس درس عقب بمانند و برخی هم قید درس را بزنند.

خبرگزاری شبستان - خراسان شمالی؛ سال تحصیلی جدید برای عشایر خراسان شمالی در حالی آغاز شده که هنوز زخم های ناشی از شیوع کرونا بر پیکر آموزش این قشر از دانش آموزان دیده می شود. 

 


شیوع کرونا و کوچ آموزش ها به فضای مجازی سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان عشایر از درس و کلاس عقب بمانند و برخی هم قید درس و مدرسه را بزنند.

 


ضعف زیرساخت ها در مناطق عشایری، ضعف مالی و ناتوانی خانواده ها در تامین تجهیزات مورد نیاز فضای مجازی و دسترسی نداشتن به اینترنت سبب شد تا دانش آموزان عشایر نتوانند به خوبی از آموزش های مجازی استفاده کنند.

 

 

یکی از معلمان عشایر در این باره گفت: مجازی بودن آموزش ها سبب شد تا دانش آموزان عشایر با درس و آموزش فاصله بگیرند و شمار زیادی از آنان با افت تحصیلی روبه رو شدند.

 


"علی محمدی" با بیان اینکه بهترین شیوه آموزش حضوری است، اظهار داشت: جمعیت دانش آموزان در مدارس عشایری اندک است و می توان کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کرد.

 


وی افزود: البته برای برگزاری کلاس های حضوری باید برخی امکانات فراهم شود که یکی از آن ها مواد ضدعفونی کننده و ماسک است، دسترسی خانواده های عشایری به داروخانه و فروشگاه ها آسان نیست از این رو مواد ضدعفونی کننده و ماسک باید از سوی مسئولان تامین شود.

 


این معلم عشایر اظهار داشت: بیشتر دانش آموزان از داشتن امکاناتی همچون تلفن همراه هوشمند و یا تبلت محروم هستند از این رو آموزش مجازی در این مدارس نتیجه خوبی ندارد، آموزش مجازی سبب افت شدید تحصیلی این دانش آموزان شده است.



مدیر دبیرستان شبانه روزی خاتم الانبیا در شیروان هم در این باره گفت: این دبیرستان 165 دانش آموز روستایی و عشایری دارد که قریب به اتفاق آنان با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند، سال گذشته و در شرایط کرونایی 35 نفر از دانش آموزان نتوانستند در برنامه شاد حضور یابند و آنان که وارد این برنامه شدند هم با مشکلات زیاد روبه رو بودند.

 


"حوریه آذری" اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزان برای ورود به برنامه شاد با مشکل تامین تجهیزات همچون گوشی هوشمند روبه رو هستند، گوشی متعلق به پدر و یا برادر است و آنان هم در طول روز سر کار و بیرون از منزل هستند از این رو امکان حضور در کلاس درس مجازی میسر نیست.

 


وی اظهارداشت: برای دسترسی بهتر دانش آموزان به آموزش های مجازی، ساعت کلاس ها به عصر و بعضا شب تغییر یافت اما باز هم شاهد غیبت دانش آموزان در کلاس بودیم.

 


آذری تصریح کرد: مناطق روستایی و عشایری آنتن دهی مناسب ندارد برخی مناطق عشایری برق ندارند از این رو غیبت دانش آموزان در کلاس های مجازی بسیار زیاد بود.

 


وی گفت: سال گذشته بسیاری از دختران این مدرسه ازدواج کردند، ازدواج در سن پایین و زودهنگام یکی از آسیب هایی است که به علت شرایط اقتصادی خانواده و بعضا به علت فرهنگ حاکم بر خانواده ها، اتفاق می افتد، به طوری که سال قبل حدود 20 نفر از دختران دوره متوسطه در این مدرسه ازدواج کردند. 

 

 

وی اظهارداشت: علت دیگر از علل ترک تحصیل دانش آموزان عشایری، فقر و مشکلات مالی است این مشکل با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش ها بیشتر خودنمایی کرد، هزینه های بالای خرید و تامین گوشی هوشمند و هزینه های اینترنت در ترک تحصیل و یا افت تحصیل دانش آموزان عشایر موثر بود.

 


مدیر دبیرستان شبانه روزی خاتم الانبیا در شیروان گفت: البته در این زمینه محتوای درسی تولید شد، بسته های آموزشی و مطالب آموزشی  میان دانش آموزان توزیع شد اما این شیوه نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد.

 

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این باره دسترسی نداشتن دانش آموزان عشایر به اینترنت و یا تجهیزات مورد نیاز برای آموزش مجازی را از مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: البته با توجه به کم جمعیت بودن کلاس ها، پارسال آموزش در برخی مناطق عشایری به صورت حضوری برگزار شد اما در شرایط قرمز کرونایی و با اعمال محدودیت های کرونایی آموزش حضوری متوقف می شد.

 


"عصمت بدخشان" اظهار داشت: امید می رود امسال با حضوری شدن کلاس ها، مشکلات مربوط به افت تحصیلی و نگرانی ها از دسترسی نداشتن به اینترنت و یا گوشی هوشمند برطرف شود.

 


وی خاطرنشان کرد: شمار دانش آموزان عشایر دوره ابتدایی استان سه هزار و 122 نفر شامل هزار و565 دختر  و هزار و 557 پسر است که در 168 مدرسه ابتدایی شامل 63 مدرسه ثابت و 105 سیار تحصیل می کنند. 

 


وی گفت: تعداد دانش آموزان عشایر استان در دوره اول متوسطه هم 848  نفر شامل 509 دختر و 339 پسر  است که در 12 مدرسه شامل  6 مدرسه عادی و 6 مدرسه شبانه روزی درس می خوانند، در دور دوم متوسط هم سه مدرسه شامل  یک مدرسه عادی و دو مدرسه شبانه روزی فعال است که 220 دانش آموز شامل 161 دختر  و 51 پسر مشغول به تحصیل هستند.

 


معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: بیش از چهار هزار دانش آموز در 183 مدرسه عشایری زیر نظر 500 معلم تحصیل می کنند.

 


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: کلاس های مدارس عشایری طی امسال به صورت حضوری برگزار می شود.

 


"مهدی مودی" درباره تامین اقلام بهداشتی برای دانش آموزان عشایر اظهار داشت: دانش آموزان دارای سرانه بهداشتی هستند که از این طریق و با کمک های انجام شده، اقلام بهداشتی مورد نیاز دانش آموزان تامین می شود.

 


وی افزود: حدود 500 معلم در مدارس عشایری استان مشغول به خدمت هستند  که از این تعداد 110 نفر معلم کوچ رو هستند.
 

 

 

 

کد خبر 1100494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha