ضرورت توجه به بحران های فکری جوانان و نوجوانان

در دوره نوجوانی و جوانی، اساسی ترین تحولات زندگی انسان از طریق شکوفایی اصلی ترین نیازها به وقوع می پیوندد، نیاز به برخورداری از یک هویت مستقل، بیشترین تاثیر را در سرنوشت افراد و در نتیجه در سرنوشت جوامع بشری دارد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: در دوره نوجوانی و جوانی، اساسی ترین تحولات زندگی انسان از طریق شکوفایی اصلی ترین نیازها به وقوع می پیوندد، نیاز به برخورداری از یک هویت مستقل، بیشترین تاثیر را در سرنوشت افراد و درنتیجه در سرنوشت جوامع بشری دارد.

 

جوان در این برهه از زندگی، به موازات احساس نیاز به داشتن یک هویت مستقل، از نظر ذهنی نیز دچار یک تحول بی سابقه مهمی می شود. ارزش های نسبتا ثابت دوره کودکی فرو می ریزد، بدون اینکه نظام فکری و ارزشی خاصی جایگزین آن شود، در نتیجه، جوان با یک بحران فکری و فرهنگی بزرگی مواجه می گردد.

 

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: خوباوری، احساس ارزشمندی و توانایی حل مشکلات یکی از مهمترین نشانه های اعتماد به نفس است که این مهم در افرادی پدیدار می شود که توانسته اند هویت انسانی خود را پیدا کرده و از آن در جهت رفع نیازهای خود و دیگران استفاده می کنند.

 

«زهرا ساربانی» می‌افزاید: شخصی که نمی تواند ارزش های مثبت را در خود و دیگران پیدا کند قطعا دچار اختلالات فردی و روحی شده که اگر این اختلالات به درستی درمان نشوند آسیب های جبران ناپذیری را در پی خواهند داشت، عموما افرادی که نمی توانند ایده آل خود را پیدا کنند دچار سردرگمی هویتی و افسردگی می شوند.

 

وی با بیان اینکه نوجوانان بیشتر در معرض بحران های هویتی قرار دارند اضافه می‌کند: سنین نوجوانی و بلوغ مهمترین لحظات حیات یک انسان را رقم می زند، این زمان می تواند از نوجوان انسانی توانمند و قهرمان ساخته یا او را تبدیل به یکی از منفورترین انسان های جامعه کند.

 

این روانشناس برخورد مناسب با نوجوان را در تشکیل هویت انسانی وی تاثیرگذار می‌داند و تصریح می‌کند: والدین و معلمان بیشترین تاثیر را بر نوجوان می گذارند، در علم روانشناس دوران بلوغ از همان سنین کودکی آغاز می شود اما اگر در سنین نوجوانی نتوان به درستی تعارض های فکری نوجوان را پاسخ داد قطعا مشکلات روحی فراوانی در بزگسالی گریبان گیر وی خواهد شد.

 

ساربانی در خصوص عوارض بحران ها هویتی در نوجوانان عنوان می‌کند: بیهوده تلف کردن وقت، از دست دادن فرصت ها، مسئولیت گریزی، دل مشغولی های بی ارزش، تقلید کورکورانه از دیگران و ... مهمترین عوارض بحران های هویتی در نوجوانان خواهد بود که باید به درستی به تک تک این موارد را جلوگیری کرد.

 

یک کارشناس مسائل فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز نیز می‌گوید: جوانان سرمایه های عظیم جامعه و آینده سازان کشور هستند، بر اساس اعتقاد جامعه شناسان جامعه ای سالم است که جوانان سالمی داشته باشد.

 

«حجت الاسلام محمدرضا طاهری» ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین علل آسیب های روحی جوانان و نوجوانان عدم آشنایی درست با آموزه های دینی است، اینکه جوان هدف خود را از حضور در مجلس دعاخوانی، زیارت و سخنرانی نداند، آسیب های روحی وی را افزایش می دهد، عدم معرفی و بیان درست ماهیت برگزاری جلسات دعاخوانی و زیارت باعث می شود جوان از حضور در این جلسات خوداری کند.

 

وی با بیان اینکه هر انسان روزانه نیازمند خلوت گیزینی برای خود است ابراز می‌کند: ما در دین اسلام با برگزاری نماز سعی می کنیم خود را از مشکلات مختلف رها کنیم تا به آرامش برسیم، هدف از اقامه نماز در وهله اول عبودیت خداوند و در مرحله دوم کسب ارامش از عظمت پروردگار است.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی اذعان می‌کند: عموما افرادی که از نظر ایمانی ضعیف هستند از نظر ارتباطی و اجتماعی بودن نیز با ضعف مواجه می شوند، پرخاشگری و تندخویی یکی از نشانه های نداشتن ایمان است.

 

وی با بیان اینکه باید جوانان را با روی گشاده جذب کرد یاد آور می‌شود: عمده مشکل امروز ما نفهمیدن زبان جوان است، باید بتوان منطق و احساسات واقعی آنها را درک کرده و به درستی به آنها پاسخ داد، در غیر این صورت نوجوان جذب موارد غیراخلاقی و نامناسب می شوند.

 

بنابراین برای ساختن آینده هر کشوری باید برنامه ریزی درستی برای جوانان تدوین شود، زیرا آینده هر کشور دیر یا زود در دستان همین نوجوانان امروز خواهد بود، پرداختن به آسیب های روحی نوجوانان از مهمترین نکاتی است که باید هرچه سریع‌تر به آن پرداخته شود، این وظیفه بر عهده نهاده های آموزشی و تربیتی کشور است که باید نسبت به ان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

کد خبر 1100761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha