«خشکسالی» تولیدات عشایر خراسان جنوبی را ۵۰ درصد کاهش داد

عصمتی پور گفت: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

«مهدی عصمتی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه عشایر استان حتی در چنین شرایط سختی درحال تولید، کار و تلاش هستند، اظهار کرد: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود 50 درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت را یکی از راهکارهای کمکی اداره کل به عشایر برای عبور از شرایط موجود عنوان کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 53 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده که از این مبلغ 46 میلیارد و 598 میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ هفت میلیارد و 187 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

 

وی افزود: در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۶ درصد کاهش بارندگی‌ها در خراسان جنوبی اتفاق افتاده است که با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، از مجموع  هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی به سه میلیون و 400 هزار هکتار از مراتع استان که در اختیار عشایر است، خسارات 80 درصدی وارد شده و مابقی مراتع، به دلیل گرد و خاک و همچنین نشست ماسه ها بر روی علوفه مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

 

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به جامعه عشایری، گفت: در سال‌های گذشته ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع تامین می شد، اما در سال جاری به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی تغذیه می‌شود که این موضوع هزینه‌های سنگینی بر روی دست عشایر گذاشته است.

 

عصمتی پور بیان کرد:  سال گذشته آبرسانی سیار به حدود چهار هزار و 500 خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌ها در محلات عشایری، این تعداد در سال جاری به حدود هفت هزار و 600 خانوار افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه کار آبرسانی سیار به خانوارهای عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود، گفت: برای اینکه آبرسانی به عشایر در سریع ترین زمان و بدون نیاز به حضور فیزیکی صورت پذیرد، سامانه ای طراحی شده که با ثبت درخواست توسط عشایر، حداکثر تا 24 ساعت برای محله مورد نظر آبرسانی انجام می شود.

کد خبر 1100949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha