وضعیت تحصیل دانش آموزان عشایری در بحران سیستان و بلوچستان

سیفی گفت:استان محرومی همانند سیستان و بلوچستان بسترهای مناسب مجازی وجود ندارد؛ تمام تلاش ما فعالیت حضوری مدارس است ولی در شرایط هایی که مدارس غیر حضوری می شوند از راهبران آموزشی تربیتی برای توزیع درسنامه استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شرایط سخت جویی استان سیستان  و  بلوچستان مدارس برخی از شهرستان ها  را به تعطیلی کشانده است. به استناد تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری، فعالیت مدارس شهرستانهای چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، راسک و حوضه سیستان به صورت غیرحضوری و از درگاه مجازی استمرار خواهد یافت.

 

این استان تعداد 30 هزار دانش آموزان عشایری دارد که برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کرده اند.  با غیرحضوری شدن مدارس مشکلات آموزشی دانش آموزان سیستان و بلوچستان تشدید شده است. دانش آموزانی که در مناطق دور افتاده هستند و دسترسی آنان به فضای مجازی بسیار پایین است و همچنین خیلی از آن ها به برنامه های آموزشی صدا و سیما نیز دسترسی ندارند.

 

در این ارتباط «محمدرضا سیفی» مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر به خبرنگار شبستان گفت: از زمانی که کرونا همه گیر شد، اکثر مدارس تعطیل شدند اما مدارس عشایری به دلیل جمعیت کم دانش آموزی و دورافتادگی مناطق شیوع ویروس کمتری را شاهد بودند بنابراین مدارس از یک تا 15 نفر دانش آموز به صورت حضوری فعالیت داشتند.

 

او ادامه داد: در حال حاضر نیز مدارس عشایری و مناطق دورافتاده به صورت حضوری فعالیت دارند اما استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جوی سختی که بر این استان حاکم شده است در شهرستان های کنارک، چابهار و دشتیاری کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

 

سیفی تصریح کرد: در استان محرومی همانند سیستان و بلوچستان بسترهای مناسب مجازی وجود ندارد؛ بنابراین تمام تلاش این است تا مدارس به صورت حضوری باشد ولی در شرایط هایی که مدارس غیر حضوری فعالیت کنند از راهبران آموزشی تربیتی استفاده می کنیم تا درس نامه ها را در میان آن مناطق توزیع کنند که البته رعایت پروتکل های بهداشتی یک اصل است.

 

او با بیان اینکه تولید و توزیع درس نامه های خودآموز دانش آموز را در فضای مدرسه نگه می دارد، می گوید: مسلما خودآموزها جایگزین شبکه شاد، برنامه های آموزشی تلویزیون و آموزش های حضوری نیست چون برای دانش آموز دوره ابتدایی سخت است که خود بتواند یاد بگیرد.

 

او با بیان اینکه برای بررسی شرایط استان سیستان و بلوچستان هفته آینده یک دیدار میدانی خواهیم داشت، گفت: ما تابع دستورات ستاد بحران هستیم. در استان سیستان و بلوچستان نیز اگر این مشکلات وجود نداشت حتما دانش آموزان حضوری به مدرسه می رفتند اما در حال حاضر درس نامه خودآموز به صورت مُسکن برای آنها است.

 

به گفته سیفی، تاکنون تعداد 30 هزار دانش آموز عشایری در استان سیستان و بلوچستان در مدارس ثبت نام کرده اند و با توجه به اینکه آنها کوچ نشین هستند، فرصت ثبت نام تا آبان ماه وجود دارد.

 

به هر روی امید است شرایط جویی استان سیستان و بلوچستان زود گذر و موقت باشد تا دانش آموزان مناطق دور افتاده و عشایری بتوانند به صورت حضوری دروس خود را دنبال کنند.

 

به دلیل غیرحضوری شدن مدارس و  کمبود امکانات آموزشی در استان سیستان و بلوچستان احتمال ترک تحصیل دانش آموزان افزایش  میابد بنابراین 

کد خبر 1101007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha