رفع موانع تکمیل پتروشیمی گچساران/۳۵۰ هزار دوز آسترازنکا وارد کشور شد

نحوه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مشخص شد، ۳۵۰ هزار دوز آسترازنکا وارد کشور شد، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسید، موانع تکمیل پتروشیمی گچساران به زودی برطرف می شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۱ مهر شبستان به شرح زیر است:

نحوه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مشخص شد

ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهر‌های بالاتر از یکصد هزار نفر جمعیت، برای مطالبه مالیات موضوع این ماده به اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور است.

 

در یک سال مالیاتی، یک واحد مسکونی در صورتی به عنوان یک واحد مسکونی خالی قابل شناسایی است که در آن سال مجمر ما بیش از یکصد و بیست روز به ازای یک مالک، بر اساس اعلام سامانه ملی املاک و اسکان کشور، خالی از سکته باشد.

 

۳۵۰ هزار دوز آسترازنکا وارد کشور شد

به گفته مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ۶۲ محموله واکسن کرونا وارد کشور شد. این محموله واکسن کرونا شامل ۳۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور اتریش است. 

 

به گفته این مقام گمرک ایران ، محموله واکسن وارده ، از گمرک بصورت حمل یکسره ترخیص و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

 

با ترخیص این محموله واکسن از گمرک، تعداد واکسن های کرونای وارداتی به کشور ، طی ۶۲ محموله ، به تقریبا80میلیون دوز رسید.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۱۱ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲۱ درصد رشد به ۱۱,۶۷۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۲۳ درصد رشد به ۱,۷۶۰.۹۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۵ درصد رشد به ۱۱۸,۸۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۱۴,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۴۹ درصد رشد به قیمت ۶۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۰۶ درصد افت به قیمت ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۱۷ درصد افت به قیمت ۲۲,۲۴۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۱ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۹۶ درصد افت به ۲۸۲,۰۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۹۳ درصد افت به ۳۲۶,۸۶۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۴۵ درصد افت به ۳۸۴,۴۲۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۹۸۳ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۷۰۶ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۹۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۷۹۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۶۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۵۰ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۹۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۸۴۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۸۴۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۱۷۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۴۶ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۲۴ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۷۳۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۵۳۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۹۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۸۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۴ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۲۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۷۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۶۹۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۴۶ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۶۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۴۵  ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۷۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۷۴۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۸۴۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲  ریال قیمت خورد.

 

موانع تکمیل پتروشیمی گچساران به زودی برطرف می شود

جواد اوجی، وزیر نفت شب گذشته (شنبه 10 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه پتروشیمی گچساران خوراک خود را از پالایشگاه گاز بیدبلند دریافت می‌کند، گفت: این پتروشیمی تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت ساخت داشته است و موانع تکمیل آن به زودی برطرف می‌شود.

 

وی با بیان اینکه قول می‌دهیم شهریور سال آینده پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اتیلن و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به بهره برداری برسد، گفت: در کنار پتروشیمی گچساران پتروشیمی دیگری با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و تولید پولی اتیلن در حال احداث است که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت ساخت داشته است و در نیمه دوم ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

 

اوجی با بیان اینکه هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز پتروشیمی دیگری را در کنار پتروشیمی گچساران می‌سازد، گفت: بخشی از تولید پتروشیمی گچساران به پتروشیمی دهدشت داده می‌شود و مازاد تولید پتروشیمی گچساران را به خط اتیلن غرب وارد می‌کند. با توجه به خوراک خوب اتیلنی که از گچساران در سال آینده تولید می‌شود سرمایه گذاران می‌توانند با احداث پتروشیمی‌های دیگری در این استان فعالیت کنند، زیرا خوراک آن‌ها فراهم است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد است و توان تولید ۶۲۰ هزار بشکه در روز در این استان وجود دارد، گفت: سه پروژه برای افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای برداشت از میادین این استان تعریف شده که در دو و نیم سال آینده به بهره برداری می‌رسد و وزارت نفت برای آن‌ها بیش از ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کند. راه اندازی این طرح‌ها با توجه به پروژه‌های بالادستی و پایین دستی اشتغال زایی خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند. امسال با هزینه ۸۲ میلیارد تومان به ۹۲ روستا در این استان گازرسانی می‌شود و سال آینده نیز ۷۸ روستا از گاز برخوردار خواهد شد.

 

بودجه ۱۴۰۱ باید دقیق تر از گذشته تنظیم شود

«مسعود میرکاظمی» در یازدهمین جلسه ستاد تنظیم  بودجه 1401با بیان اینکه در تنظیم بودجه سال آینده خط  قرمز ما عمل به تعهدمان است، افزود: در تنظیم بودجه سال آتی باید ظرفیت های منابع مالیاتی مشخص شود.

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: برای مشخص شدن اجزای درآمد مالیاتی مطالعه ده ساله و کار کارشناسی علمی و دقیق صورت گیرد تا جمع بندی مشخص و قابل قبولی بدست آید.

 

میرکاظمی اظهار داشت: همانطور که درگذشته نفت جزیی از مالیات بود و سایر اجزاء فراموش شده بود و وقتی قیمت نفت افزایش پیدا می کرد درآمد مالیاتی نیز افزایش پیدا می کرد، هم اکنون نیز بدلیل کسب درآمد از مالیات بر ارزش افزوده سایر اجزاء درآمد مالیات مغفول مانده است.

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: با توجه به اینکه استان ها منابع را در اختیار دارند در سال آینده چه در بحث درآمد و چه مصارف با در نظر گرفتن مشوق هایی در این باره باید پاسخگو باشند.

 

میرکاظمی تاکید کرد: استان ها مسئولیت و نظارت جدی درباره پروژه های استانی و ملی و سیاست های کلان داشته باشند و طبق قانون هر تعهدی در نظر گرفته شود پایبند خواهیم بود و خط قرمز ما عمل به تعهدمان است.

 

 

کد خبر 1101188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha