ارائه خدمات عمومی به شرط ارائه کارت واکسن

جمالیان گفت: ارائه خدمات عمومی به افرادی انجام می شود که کارت واکسن خود را ارائه دهند.

سید«محمد جمالیان» با اشاره به اهمیت واکسیناسیون عمومی و تاکید بر این مهم به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: واکسیناسیون در استان مرکزی روند خوبی را دنبال می کند و این مهم باید با همکاری هر چه بیشتر هم استانی ها ادامه یابد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با بیان اینکه خدمات عمومی به شهروندانی ارائه خواهد شد که واکسن زده و کارت واکسن دارند، افزود:  بسیاری از خدمات عمومی در ادارات و سایر حوزه های خدمات رسان و حضور در تالارهای پذیرایی، استخر و... از این پس تنها به افرادی ارائه می‌شود که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه بازگشایی استخرها، باغ وحش و همچنین آموزشگاه‌های آزاد بالای ۱۰نفر نیز مشروط بر تزریق هر ۲ دُز واکسن و با ارائه کارت مربوطه است، ادامه داد: تالارهای پذیرایی از شنبه هفته آتی با ظرفیت محدود و همچنین با ارایه کارت واکسیناسیون برای کادر فعال بازگشایی می‌شود.

 

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: حضور کارمندان ادارات و دوایر دولتی بدون ارایه کارت واکسیناسیون ممنوع است و برای کارمندانی که مستندات تزریق واکسن نداشته باشند، غیبت لحاظ می‌شود.

 

واکسیناسیون افراد بالای ۱۲سال تا پایان آبان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه تمام تلاش خود را در جهت واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال تا پایان آبان ماه به کار خواهیم برد، گفت: با رسیدن به این مهم دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول به بالا به‌تدریج و مقاطع ابتدایی نیز از آذرماه جاری به‌صورت حضوری در مدارس تحصیل خواهند کرد.

 

جمایان همچنین با اشاره به اینکه فعالیت دانشگاه‌های سطح استان پس از انجام واکسیناسیون دانشجویان به‌صورت حضوری آغاز می‌شود، ادامه داد: ادامه تحصیل مجازی بدون داشتن عذر موجه  تداوم نخواهد داشت و آزمون پایانی ترم دانشجویان مشروط به ارایه  کارت واکسن است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد آمار فوتی ها در استان کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که میانگین فوتی کرونا در کشور با کاهش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه کاهش میزان بستری نیز به‌صورت تقریبی برابر با میانگین کشوری بوده ایم و میزان بستری کرونا حدود ۱۵ درصد نسبت به هفته پایانی شهریور ماه جاری کاهش یافته است که تمامی این عوامل حاصل تعامل و همکاری ستاد مدیریت کرونای استان، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های  اجرایی ذیربط است.

 

رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروری است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه کرونا همچنان وجود دارد و همگان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: زدن واکسن دلیل بر عدم رعایت پروتکل ها نیست چرا که افراد واکسینه شده هم در معرض خطر قرار دارند.

 

جمایان با اشاره به تعطیلات پیش رو گفت: انتظار داریم که شهروندان در تعطیلات پیش رو همانند گذشته با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در آئین‌های عزاداری شرکت کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: افرادی که واکسن نزده اند با مراجعه به موقع به مراکز واکسیناسیون تعامل و  همکاری لازم در این زمینه داشته باشند چرا که واکسن نزدن برخی از مشمولان جامعه هدف، اجحاف در حق دیگران است.

 

واکسن سد در برابر کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک در ادامه با اشاره به اینکه  میزان مرگ و میر در پیک پنجم بیماری نسبت به پیک های گذشته روند افزایشی نداشت و عمده دلیل آن واکسیناسیون گروه های هدف بود.

 

وی با اشاره به اینکه هر چند که ۱۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال هیچ دُز واکسن را دریافت نکردند، ادامه داد: اما خوشبختانه در این موج نسبت به موج های قبلی که سویه های نسبتا کم خطرتری نسبت به دلتا و واریانت های بعدی داشتند، تلفات کمتری دادیم.

 

جمالیان با تاکید بر اینکه رنگ‌بندی شهرستان‌ها نباید به ‌منزله عادی‌انگاری شرایط تلقی شود، اضافه کرد: در حال حاضر در کل بیمارستان‌های استان ۶۰۰ بیمار کووید ۱۹ بستری هستند که ۱۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: شهروندان با تزریق ۲ دُز واکسن نیز باید شیوه‌نامه های بهداشتی را رعایت کنند و با این شیوه به زندگی عادی خود ادامه دهند.

 

وی در خصوص معلولان و افرادی که توانایی حضور در مراکز واکسیناسیون را ندارند گفت: افراد دارای معلولیت نیز که امکان حضور در مراکز واکسیناسیون را ندارند باید اسامی و آدرس خود را به مراکز جامع سلامت ارایه دهند تا در منزل واکسن کرونا به آنان تزریق شود.

 

کاهش ۲۱درصدی موارد ثبت شده مبتلا به کرونا در هفته اول مهر

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در ادامه با بیان اینکه در استان مرکزی در هفته آخر شهریور ماه امسال، چهار هزار و ۱۰۴ مورد مثبت ثبت شده است، گفت: این رقم در هفته اول مهرماه به سه هزار و ۲۲۵ مورد رسیده که با کاهش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

 

جمالیان در خصوص افراد بستری شده در بیمارستان های استان نیز گفت: هفته پایانی شهریورماه ۳۵۸ مورد بستری در استان بود که در هفته نخست مهر امسال به ۳۰۴ مورد رسیده و میزان بستری ها نیز ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی شمار بیماران سرپایی از  سه هزار و۷۴۶ مورد  به ۲ هزار و  ۹۲۱  نفر کاهش یافته است که ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد، افزود: میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا نیز با  کاهش حدود ۲۸ درصدی در استان همراه است چرا که  ۶۱ فوتی در شهریور ماه، هفته نخست مهرماه جاری به ۴۴ مورد رسیده است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تا پایان هفته اول مهر ۲۱۹ هزار و ۵۷۶ تست سریع کرونا در استان انجام شده که ۱۱۵ هزار و ۱۵۴ مورد توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک با ۲۰ درصد مثبت و ۷۵ هزار و ۱۲۷ مورد دانشگاه علوم پزشکی ساوه و ۲۹ هزار و ۲۹۵ مورد از سوی دانشگاه علوم پزشکی خمین انجام شده است.

 

بیش از ۵هزار تبعه خارجی دُز اول واکسن خود را دریافت کرده اند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به اینکه پنج هزار و ۵۶۷ تبعه خارجی در استان مرکزی دُز اول واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، گفت: بیشترین شمار اتباع خارجی واکسینه شده در این استان اهل کشور افغانستان هستند و در شهرستان دلیجان زندگی می‌کنند.

 

جمالیان با بیان اینکه ۴۴۶ نفر از تبعه خارجی ساکن شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تاکنون دُز دوم واکسن  خود را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: تمامی اتباع خارجی که دارای کارت اقامت هستند می‌توانند در طرح واکسیناسیون کرونا مشارکت کنند.

 

وی ادامه داد: مقرر شد با هدف واکسیناسیون اتباع خارجی، کارت هویت موقت صادر شود که برای این منظور پیش‌بین های لازم انجام شده است.

 

۸  فوتی و شناسایی ۳۵۶ مورد مبتلا به کرونا ویروس در استان مرکزی

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس ۳۵۶ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده اند، گفت: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۹۶ هزار و ۶۹۱نفر رسیده است.

 

جمالیان اضافه کرد: از تعداد ۳۵۶مورد جدید در استان ۵۷ نفر از بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: ۲۹۹ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در ۲۴ساعت گذشته ۸ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که با این حساب تعداد فوتی ها در اثر این بیماری در استان به  ۲۷۶۳نفر رسیده است.

کد خبر 1101446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha