اوقاف انزلی ۴ پرونده قضایی وقفی را دنبال می کند

حجت الاسلام خوبرو گفت: با تدبیر اوقاف، موقوفاتی شناسایی شدند و در حال حاضر اوقاف انزلی چهار پرونده قضایی وقفی را دادگاه دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، حجت الاسلام « عباس خوبرو» امروز (یکشنبه، 11 مهر ) در یک نشست خبری با بیان اینکه با تدبیر سازمان اوقاف با طرح امین موقوفات، موقوفاتی در انزلی شناسایی شدند گفت: این موقوفات در سیستم ثبتی سازمان قرار نداشت و با استفاده از امین موقوفات موفق به شناسایی این موارد شدیم.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه انزلی اظهار داشت: یکی از این موارد زمین ۲۰ هکتاری در آبکنار است و اقدامات پیگیرانه در خصوص سند آن در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: موقوف دیگری که در شنبه بازار قرار دارد درمانگاه ولیعصر(عج) است که به نام موقوفه ابراهیم رحیم زاده شهرت دارد و بعدی موقوفه شریعتمداری نام دارد که زمینی جنب مسجد گلشن است.

 

خوبرو تاکید کرد: اظهارنامه این موارد ارائه شده و برای کسانی که موقوفات را تصاحب کرده اند پرونده های قضایی تشکیل شده است.

 

وی در ادامه تعداد اسناد اجاره ای که برای حل و فصل امورات خود مراجعه کرده اند را ۵۳ مورد اعلام کردو و افزود: اکثر این افراد برای تجدید قرار داد مراجعه کرده اند.

 

خوبرو وقف را یک سنت حسنه دانست که نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان نیز وجود دارد و مصادیق آنرا کلیساهای انزلی و رشت عنوان کرد که بعنوان جزئی از موقوفات در سیستم وقت به ثبت رسیده اند.

 

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اوقافی و قرآنی برنامه های متعددی را اجرا می کند و در این راستا از هفته وقف پارسال تا امسال ویژه برنامه های طرح آرامش بهاری ویژه عید نوروز، برنامه ضیافت الهی ویژه ماه رمضان، طرح نشاط معنوی برای فراغت دانش آموزی، بصیرت عاشورایی در ماه های محرم و صفر، سوگواره یاس نبوی و در کنار آن دهه کرامت و غدیر را برگزار کرده است.

 

خوبرو افزود: این برنامه های فرهنگی با کمک روحانیون، امامان جماعت، هیئت‌های امنا و مدیران مراکز فرهنگی در سطح امامزادگان اجرا شد و در علاوه بر این برنامه ها طرح خیمه معرفت در بقعه بی بی حوریه انزلی نیز همه ساله توسط روحانیون بومی و مبلغین اعزامی در مناسبت‌های مختلف اجرا می شود.

 

*برون سپاری برنامه های قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اجرای برنامه های قرآنی بخش اعظمی از اقدامات اداره اوقاف را تشکیل می دهد گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه دو ماموریت ویژه دارد که یکی از این ماموریتها آموزش قرآن کریم است.

 

رئیس سازمان اوقاف انزلی افزود: در گذشته این آموزش به صورت مستقیم توسط این سازمان انجام می شد که در حال حاضر به جهت کاهش تصدی‌گری دولت در امورات فرهنگی از طریق برون سپاری به موسسات قرآنی واگذار شده است.

 

وی اظهار داشت: رایزنی ها در این خصوص انجام شده و در حال تنظیم قرارداد برای برون سپاری فعالیتهای قرآنی نظیر روخوانی، روانخوانی و ... به موسسات قرآنی تحت حمایت سازمان اوقاف هستیم.

 

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی شهرستانی در بخش خواهران و برادران بالای ۱۸ سال گفت: در سه سال اخیر برنامه های قرآنی به صورت منطقه‌ای برگزار می شود و براساس تقسیم بندی جدید شهرستان های رشت، بندر انزلی، فومن، صومعه سرا و رودبار در منطقه ۱ قرار دارند که با هم به رقابت می پردازند.

 

خوبرو اضافه کرد: امسال از بندر انزلی ۴۴ نفر در این دوره از مسابقات که در بقعه خواهر امام رشت برگزار شد، شرکت کردند و از این تعداد ۱۰ نفر به مرحله استانی این  مسابقات راه یافتند.

 

وی متذکر شد: در مسابقات استانی قرآن کریم هشت نفر از جامعه قرآنی انزلی حائز رتبه برتر شدند و به مرحله کشوری راه یافتند.

 

*اجرای طرح مواسات و خدمت مومنانه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه انزلی تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و مشکلات خاص ناشی از این همه گیری، اقشار آسیب پذیر جامعه با تعطیلی برخی مساجد، امامزادگان و عدم برگزاری مراسمات مذهبی دچار مشکل شدند و در این راستا اداره اوقاف طرح مواسات و خدمت مومنانه را در دستور کار خود قرار داد.

 

خوبرو اظهار داشت: در این طرح ها بسته های معیشتی با کمک هیئت امناء مساجد تهیه و در بین اقشار آسیب پذیر جامعه توزیع شد.

 

*تولید  هشت هزار ماسک در طرح شمیم خدمت

وی با اشاره به اجرای برنامه شمیم خدمت در انزلی گفت: در این برنامه از پتانسیل امامزادگان جلیل القدر که دارای اتاقک هایی برای انجام امور هستند برای ایجاد کارگاه استفاده شد و در زمان اوج شیوع کرونا در بقعه بی بی حوریه انزلی بیش از هشت هزار ماسک پارچه ای تهیه و در اختیار مردم قرار گرفت.

 

وی اظهار داشت: در مرحله دوم این برنامه بازارچه ای سنتی در امامزاده صالح غازیان توسط جمعی از بانوان شهرستان با کمک هیئت امنا، پایگاه بسیج بنت الهدی صدر و مساعدت امام جماعت این امامزاده راه اندازی شد.

 

*توزیع 11 هزار بسته معیشتی از محل نذورات مردمی

خوبرو با اشاره به توزیع حدود ۱۱ هزار بسته معیشتی از محل نذورات مردمی از خیرین شهرستان و اقشار مختلف جامعه گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون این تعداد بسته معیشتی تهیه و در اختیار افراد کم برخوردار قرار گرفته است.

 

وی قیمت هر یک از این بسته ها را ۱۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: از محل اجرای نیت واقفین در بخش های مختلف مانند حوزه علمیه، کمک به اقشار آسیب پذیر، سادات، ایتام، مساجد، روضه خوانی امام حسین(ع) نیز هزینه‌های انجام شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در بخش حوزه علمیه 220 میلیون ریال از محل موقوفات انزلی و استان گیلان، 375 میلیون ریال برای کمک به اقشار مختلف، 883 میلیون ریال برای کمک به مساجد از محل اجرای نیات واقفین و درآمد اوقاف و 57 میلیون ریال از محل موقوفات برای روضه خوانی امام حسین (ع) جمع‌آوری و هزینه شده است.

 

* هزینه 80  میلیون تومانی برای کاشی کاری بقعه آقا سید نجفی انزلی

خوبرو افزود: کاشی کاری بقعه آقا سید نجفی نیز با کمک مردم و خیرین در دست اقدام است و تاکنون بیش از ۸۰ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

 

وی ادامه داد: در بخش عمرانی امامزادگان واجب التعظیم و در آستان مقدس بی بی حوریه از محل کمک های مردمی برای بخش هایی که در معرض دید است بلوک و سیمان خریداری شده و در مرحله دیوار کشی قرار داریم و طی روزهای آینده اسکلت بندی گنبد این بقعه به مراحل خوبی خواهد رسید ( ۸۰ درصد مصالح آن آماده است).

 

رییس اوقاف انزلی با اشاره به وضعیت نامناسب بقاع سید طاهر و سید مظفر طالب آباد انزلی گفت: این بقاع با کمک هیئت امنا و امام جماعت مراحل کاشی کاری و گچ کاری را انجام داده و تاکنون بیش از ۵۰ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی در این بقاع سرمایه گذاری شده است که در هفته وقف به بهره برداری می رسند.

 

وی در خصوص امامزاده صالح غازیان نیز گفت: با توجه به اینکه سقف این بقعه وضعیت خوبی ندارد و در هنگام بارندگی چکه می کند در مناقصه ای پیمانکار مشخص و در حال تنظیم قرار برای خرید اموال و جلوگیری از نفوذ آب هستیم و امیدواریم ظرف 10 روزآینده از این وضعیت خارج شود.

 

*بندرانزلی 90 موقوفه دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه انزلی تعداد موقوفات ثبت در سیستم سامانه اوقاف را 90 موقوف اعلام کرد و افزود تعداد شامل 70مسجد (در سطح شهرستان)، 13 امامزاده و 333 رقبه( شامل زمین، خانه و مغازه ) است.  

 

گفتنی است؛ از بیست و هفتم ماه صفر( ۱۲ تا ۲۲ مهر) ماه به مدت ۱۰ روز دهه وقف نامگذاری شده است.

کد خبر 1101463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha