تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند

گردان با بیان اینکه تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند، گفت: در ابتدای سال ۹۷؛ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت شب گذشته (یکشنبه 11 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند، گفت: در ابتدای سال ۹۷؛ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم و ۱۵ و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال ۹۷؛ دو برابر شده است.

 

گردان با بیان اینکه اگر نمی‌توانستیم این کالا‌ها را در داخل تولید کنیم؛ برای واردات آن باید حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص می‌دادیم، افزود: دو سال پیش حدود دو میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد؛ واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی ۳۰ درصد رسیده است.

 

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به اینکه در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات می‌رسیم، افزود: کشوری که وارد کننده لوازم خانگی بوده؛ امروز به صادرکننده این لوازم تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بازار واردات کشور‌های همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار؛ برنامه ریزی کرده ایم، افزود: ۲۰۰ شرکت قطعه ساز لوازم خانگی در کشور فعال اند و صنایع پایین دستی در این بخش راه افتاده است و از این جهت وضع خوبی داریم.

 

گردان با تاکید بر اینکه باید به سمت بازار‌های صادراتی برویم و برای این کار نیاز به تنوع و کیفیت داریم، افزود: اکنون در برخی شرکت‌های لوازم خانگی ۳۰۰ تن از نخبگان در مراکز پژوهشی آن‌ها مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهش‌ها در آستانه بهره برداری است.

 

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی را تولید کالا‌های با کیفیت و استفاده از فناوری‌های روز دنیا دانست و گفت: هر بنگاهی این کار را نکند؛ در بازار حذف می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه ما برای صنایع لوازم خانگی در تأمین مواد اولیه آن‌ها در صنعت پتروشیمی و فولاد ریل گذاری کرده ایم، گفت: اکنون محصولات تولید کنندگان لوازم خانگی کشورمان قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیا بوده و از فناوری بالایی برخوردار است. در لوازم خانگی قیمت‌ها دستوری نیست، اما سازمان حمایت فرمولی در سامانه ۱۲۴ برای قیمت‌ها دارد که با قیمت‌های نامتعارف برخورد کند.

 

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با بیان اینکه اکنون این موضوع رعایت می‌شود و قیمت‌ها متعارف است، افزود: دلیل رفتن شرکت‌های خارجی پس از اعمال تحریم ها؛ سرمایه گذاری نکردن آن‌ها در داخل بود، زیرا سرمایه گذاری را بخش خصوصی ایرانی انجام داده بود.

 

وی با اشاره به اینکه با رفتن آن‌ها؛ نشان‌های تجاری داخلی ایجاد شد البته از موضوعات مهمی که در پی آن هستیم؛ ساخت اجزاء و قطعات لوازم خانگی نشان‌های خارجی در داخل است، افزود: در این باره زمینه برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

 

گردان با بیان اینکه کشور‌های صنعتی در ابتدای راه اندازی صنایع خود سیاست‌های محکمی در واردات داشته اند و به عنوان نمونه؛ کره جنوبی ۱۲ سال واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد، افزود: ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور؛ ظرفیتی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.

کد خبر 1101532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha