مراسم علامه ایازی و یادواره یکصد شهید حوزه علمیه رستمکلا برگزار می شود

مراسم بزرگداشت آیت الله علامه ایازی و فرزندان فاضل شان و گرامی داشت یاد و خاطره یکصد شهید حوزه علمیه جعفریه رستمکلا همزمان با شهادت امام رضا(ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران، آیین بزرگداشت آیت الله علامه ایازی و فرزندان فاضل  شان و گرامی داشت یاد و خاطره یکصد شهید حوزه علمیه جعفریه رستمکلا همزمان با شهادت امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

مراسم معنوی یادواره شهدای حوزه علمیه رستمکلا و یاد و خاطره علتمه ایازی و فرزندان بروندشان، پنجشنبه 15 مهرماه همزمان با شهادت امام رضا(ع) با سخنرانی آیت الله «محمدباقر محمدی لایینی» نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری برگزار می شود.

 

در این مراسم  که با رعایت پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی برگزار می شود؛ از نوای حاج محمود بذری در مسجد جامع رستمکلا بهره مند خواهیم شد.

آیت الله شیخ ابوالحسن ایازی از چهره های برجسته دانش و تقوا در خطه سرسبز مازندران بود که در طول عمر پر برکت خود خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

 

ایشان در سال 1310 شمسی در رستم کلای بهشهر دیده به جهان گشود و بعد از اتمام دوران دبستان از سال 1320 تا 1324 در حوزه علمیه کوهستان، مقدمات تحصیل را نزد استاد عارف، آیت اللّه کوهستانی (ره) تلمذ کرد.

 

آیت اللّه ایازی پس از چندی استفاده از محضر فقیه و عارف کوهستان، و اعاظم حوزه علمیه ساری، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم گردید و با درک محضر چهره های پرآوازه علمی و اخلاقی قم و برخورداری از فضای ملکوتی بارگاه کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه علیها، گام های بلندی در جهت ارتقای علمی و اخلاقی برداشت.

آیت اللّه ایازی پس از دوازده سال تحصیل و تهذیب نفس در حوزه علمیه قم، بنا به سفارش والد گرانقدر و استاد گرانمایه اش آیت اللّه کوهستانی راه نجف اشرف را در پیش گرفت و به عشق جرعه نوشی از فقه و معارف اهل بیت علیهم السلام؛ در بارگاه ملکوتی علوی و باب علم النبی سکنا گزید. ایشان در این هجرت علمی توفیق یافت تا محضر بزرگان فقه و معارف و اخلاق و تقوا را تجربه کرده و توشه لازم را برچیند.

 

مردم عالم دوست خطه مازندران به ویژه اهالی بهشهر و رستم کلا از مدت ها در انتظار بازگشت آن عالم ربانی به سر می بردند و با درخواست های مکرر خود از طریق حضرت آیت اللّه کوهستانی خواهان عزیمت آیت اللّه ایازی به موطن خود شدند تا این که ایشان به امر بعضی اساتید در نجف، دعوت هموطنانش را پاسخ مثبت داده و با کوله باری از دانش و تقوا به زادگاه خویش مراجعت نمود. حضور آیت اللّه ایازی با استقبال بی نظیر مردم همراه بود و آثار و برکات علمی و معنوی بسیاری در منطقه داشت و حوزه علمیه رستمکلا را بنا نهاد.

مرحوم ایازی از آغاز تأسیس حوزه علمیه، تا اواخر عمر شریفشان، به تعلیم و تربیت طلاب و رشد و بالندگی آن ها می اندیشید و خود را وقف این کار مهم کرده بود. چهل سال هر صبح و شام مسیر مسجد و مدرسه (محل درس و بحث طلاب) را می پیمود و به یکایک حجرات و طلاب سرکشی می کرد.

 

این فقیه و عارف وارسته در 12 اسفند 1380 همزمان با دوم محرم الحرام به لقاءاللّه و سرای باقی شتافت. پیکر پاک آن اسوه زهد و تقوا، در میان حزن و اندوه اقشار مختلف مازندران با حضور نماینده ویژه مقام معظم رهبری تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

کد خبر 1101709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha