خانه نساجی سنتی  مود به زودی افتتاح می شود

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سربیشه از راه اندازی و افتتاح خانه نساجی سنتی(خانه تاریخی کیهان) شهر مود درآینده نزدیک با حضور وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد.

«هادی حق پناه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به افتتاح خانه نساجی سنتی در آینده نزدیک، اظهارداشت: این منزل تاریخی به متراژ هزار و 200 مترمربع از طریق ورثه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سربیشه با بیان اینکه این بنا برای اولین بار در استان خراسان جنوبی به عنوان خانه نساجی سنتی افتتاح و راه اندازی می شود، افزود: برنامه ریزی برای این بنای تاریخی، کاربری فرهنگی است.

 

وی قدمت این بنا را اواخر قاجار و اویل پهلوی اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان، این بنا به عنوان خانه نساجی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

به گفته وی در این خانه نساجی سنتی علاوه بر تولیدات در رشته های برک بافی، مله بافی، حوله بافی، آموزش در زمینه این رشته ها، بازدید گردشگران و فروش محصولات تولیدی را خواهیم داشت.

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سربیشه با اشاره به احیای رشته برک بافی در این شهرستان طی چند سال گذشته، گفت: این رشته در گذشته های دور در شهر مود، بشرویه و نهبندان دایر بوده است.

 

حق پناه یادآور شد: بعد از آموزش رایگان و ارائه مدرک، کارآموزان برای راه اندازی این رشته و شروع کار می توانند برای دریافت نسهیلات با کارمزد چهار درصد اقدام کنند.

 

وی اعتبارات هزینه شده برای مرمت این پروژه را 220 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان 120 میلیون تومان در سال گذشته اختصاص و هزینه شده است و یکصد میلیون تومان هم امسال اختصاص یافته که امید است با تخصیص آن کار مرمت بنا تکمیل شود.

 

وی یادآور شد: علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت بنا، امسال بالغ بر 20 میلیون تومان هم برای تجهیر اختصاص یافته است.

 

کد خبر 1101828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha