بهترین معرف پیامبر(ص) خداوند است/«خلق عظيم» چیست؟

حجت الاسلام اسلامی گفت: حریص بودن پیامبر(ص) برهدایت انسانها بیانگر دلسوزی و خیرخواهی ایشان بوده که مورد تحسین و تمجید خداوند در قرآن کریم گردیده است.

حجت الاسلام هادی اسلامی، استاد گروه معارف دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به شاخصه های شخصیتی رسول اکرم صلی الله علیه وءال وسلم گفت: بهترین معرف برای حضرت محمد(ص) خداوند متعال است. با مراجعه به قرآن کریم می توانیم با چهره ی زیبا و نورانی آن حضرت به درستی آشنا شویم. خداوند در آیه 128 سوره توبه در وصف پیامبر (ص) می فرماید: لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ. به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و رحیم است‏.

وی افزود: حریص بودن پیامبر(ص) برهدایت انسانها بیانگر دلسوزی و خیرخواهی ایشان بوده که مورد تحسین و تمجید خداوند در قرآن کریم گردیده و خداوند به خوبی از آ ن یاد کرده و ایشان را بسیار مهربان و دلسوز معرفی فرموده است. 

 

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: خلق نيكو مهم‌ترين چيزى است كه مصلحان و پيامبران به آن نياز دارند. حسن خلق با فضيلت‌ترين صفات پيامبران و شريف‌ترين اعمال صديقان است. در آیات متعددی از قرآن کریم خداوند از اخلاق خوش پیامبر(ص) به خوبی یاد کرده و حتی خطاب به آن حضرت «إنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظیم» فرموده، یعنی ای پیامبر تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری! (القلم:4)

وی عنوان کرد: عنوان «عظيم» در مواردى به كار مى‌رود كه چيزى غیر قابل توصيف و ادراك باشد. با مراجعه به سیره زندگی آن حضرت در می یابیم که منظور از «خلق عظيم» آداب قرآنى و اخلاق خوب آن حضرت بوده است. صبر و تحمل فوق العاده آن حضرت در برابر مشکلات مختلفی که از دوران کودکی و سپس در انجام رسالتش و تحمّل رنج ها و سختی های مشرکان و کافران  بیانگر خلق عظیم اوست.

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اخلاق خوب ایشان تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعى، شخصى، انسانى، خانوادگى و... ايشان را دربر مى‌گيرد. ایشان نمونه کامل یک انسان الهی و جامع مكارم اخلاقى بوده‌اند.

پيامبر (ص) با اصحاب و ياران خود آنچنان با عدالت رفتار مى‌كرد كه حتى در نگاه خود به يارانش تبعيض قايل نمى‌شد و در جلساتى كه با آنان داشت به هريك از صحابه به طور يكسان مى‌نگريست.(محمّدبن يعقوب كلينى، الكافى، ج 2، ص 671).

وی افزود: ایشان علاوه بر آنكه خودشان در خصوص توجه و محبت به ديگران به عدالت رفتار مى‌كردند، ديگران را نيز به آن امر مى‌فرمودند و در مواردى نيز به ديگران به خاطر عدم رعايت عدالت انتقاد مى‌نمودند. براى نمونه، در خصوص فردى كه يكى از دو فرزندش را بوسيد و ديگرى را نبوسيد فرمودند: «هلا ساويت بينهما»؛ (رضى‌الدين حسن طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 220.) چرا بين آن دو به تساوى و عدالت رفتار نكردى؟ و پدر و مادر را به رعايت عدالت بين فرزندان تشويق مى نمودند. این دو روایت را برای نمونه عرض کردم، تا متوجه عدالت محوری ایشان در تمام ابعاد مختلف زندگی باشیم. 

 

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: انسان در جهان امروز با وجود پيشرفت‌هاى زياد در عرصه علم و تکنولوژی، بيش از هر زمان ديگر به خلق پيامبر اكرم (ص) كه در قرآن از آن به «خلق عظيم» تعبير شده، نياز دارد؛ زیرا برخلاف پيشرفت‌هاى زیادی که صورت گرفته، انحرافات زیادی نیز در زندگی انسان ایجاد شده است. در جوامع غربی ظلم‌ها، ستم‌ها و ويرانى‌های زیادی به بهانه آزادى و دموكراسى به وجود آمده است، به گونه ای که منزلت انسان را تا به حد حیوان فروکاسته اند. در چنین دنیایی که «انسان»، ارزش واقعی خود را فراموش کرده و به سقوط اخلاقى و سوءاخلاق دچار گشته و فساد در ابعاد مختلفی با قدرت رسانه ای غرب به زندگی انسان نفوذ کرده است؛ بیشتر از هر زمانی به مراجعه به ارزشهای والای انسانی با الگو پذیری از پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) نیازمندیم.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه انحرافات فکری و اخلاقی كه بشر امروزى به آن مبتلا شده به دنياى غرب خلاصه نمى‌شود؛ و از طريق شبکه های ماهواره ای، اينترنت و فضای مجازی زندگی مسلمانان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. به بهانه آزادی و دفاع از حقوق بشر ارزشهای الهی و انسانی را زیر سؤال برده اند و به مبارزه با آموزه های الهی پرداخته اند. در بعضی موارد سبک زندگی مسلمانان را به سمت سبک زندگی غربی تغییر داده اند. وقتی سبک زندگی غربی که مبتنی بر آموزه های الهی و ارزشی نیست، بر یک جامعه ای حاکم می شود، مسائل دیگری از قبیل تغییر فرهنگ را نیز همراه خود می آورد. سبک زندگی مسلمانان باید بر اساس آموزه های اسلام باشد. این آموزه های اسلام است که موجب سعادت انسان در زندگی مادی و معنوی است.

 

آنچه امروز پیامبر گرامی (ص) از ما مسلمانان می خواهد این است که به قرآن و عترت (اهل بیت علیهم السّلام) تمسّک بجوییم؛ مراقب شیوه و سبک زندگی الهی و اسلامی خویش باشیم.

حجت الاسلام اسلامی افزود: نکته مهم دیگر اینکه حفظ اتّحاد و همبستگی بین مسلمانان بسیار مهم است؛ چراکه تفرقه و اختلاف موجب نابودی هر امّت و جامعه ای است. آنچه امروز حقیقتا موجب خشنودی رسول خداوند (ص) است، عمل به دستوات شرع مقدس اسلام و حفظ وحدت در جامعه اسلامی است.    

وی خاطرنشان کرد: اگر رسول خدا (ص) در تعریف مسلمان فرمود : «مسلمان كسى است كه مسلمانان (مردم) از دست و زبان وى آسوده و در امان باشند»، یادمان باشد که توجّه به همین مطلب و عمل به آن می تواند بسيارى از مشكلات جوامع اسلامى و مسلمانان را حل نموده و به ايجاد مدينه فاضله كمك ‌نمايد.

 

کد خبر 1101863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha