راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در ۲۸ صفر/ گیلان سیاه‌پوش سالروز رحلت پیامبر(ص)

همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) دسته‌های عزاداری خیابانی در شهرهای غرب گیلان برپا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از غرب گیلان، به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) مراسم عزاداری‌ با حضور  پاسداران، مسئولان، علما و عموم مردم در شهرهای صومعه‌سرا و ماسال در حال برگزاری است.

 

عزاداران نیز به این مناسبت در قالب هیئت مذهبی و دسته عزاداری از مقابل سپاه شهرهای خود به سمت مساجد شهر حرکت کرده و به سینه زنی برای رحلت پیامبر خوبی‌ها و شهادت امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازند.

 

در سالروز رحلت رسول اکرم(ص) در اکثر شهرها و روستاهای شهرستان صومعه‌سرا مردم مشغول به پخت آش نذری و توزیع آن بین عزاداران هستند.

 

همچنین در مراسم عزاداری بیست و هشتمین روز ماه صفر مجالس سخنرانی و سوگواری رحلت پیامبر اسلام و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور خیل عزاداران در اماکن مذهبی شهر نیز در حال برگزاری است.

 

 

*برگزاری دسته عزاداری در صومعه‌سرا

«جهانبخش آرمان» با تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) اظهارکرد: همزمان با فرا رسيدن 28 صفر و ايام سوگواري رحلت پيامبر اعظم(ص) و دو سبط گرامي‌اش امام حسن مجتبي و امام رضا(ع)، دسته عزادارای خیابانی با حضور گسترده مردم در صومعه‌سرا برگزار می‌شود.

 

فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا افزود: قابل ذکر است این دسته ساعت 10 و نیم صبح روز سه‌شنبه(13مهر) از مقابل سپاه ناحیه صومعه‌سرا آغاز شده و تا مسجد جعفری ادامه دارد که در صورت نامساعد بودن هوا ساعت 11 در مسجد مراسمی برپا می‌شود.

 

وی با اشاره به دوران زندگی امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی (ع) دارای کمالات بزرگی است. ایشان در عبودیت، حسن خلق، حلم و کمک به نیازمندان یگانه روزگار بود.

 

آرمان با اشاره به اینکه برجسته ترین اقدام امام حسن (ع) صلح امام حسن بود که از همه این کمالات از اهمیت بالاتری برخوردار است تصریح کرد: بنا بر گفته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله  اگر امام حسن مجتبی(ع) این صلح را انجام نمی داد آن اسلام ارزشی و نهضتی از بین می رفت و ذکر اسلام بر می‌افتاد.

 

 

*اهمیت برپایی عزاداری‌ها جهت تقویت روحیه و انگیزه دینی و انقلابی

«کامیار مهدی‌پور» با تسلیت رحلت پیامبر خوبی‌ها و شهادت امام حسن(ع) اظهار کرد: همزمان با 28 صفر دسته سینه‌زنی با حضور عموم مردم و بسیجیان از سپاه ناحیه ماسال به سمت گلزار هشدای این شهر برگزار می‌شود.

 

فرمانده سپاه ناحیه ماسال با تاکید بر اهمیت برپایی عزاداری‌ها جهت تقویت روحیه و انگیزه دینی و انقلابی افزود: با توجه به اهمیت ایام جانگداز سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و فرزندان کریمش حضرت امام‌حسن(ع) و امام رضا(ع)، شایسته است که امت پیامب(ص) به ویژه پاسداران حریم امامت و ولایت این روز را ارج نهند و در غم مصیبت رسول حق و امام مهربانی مراسم باشکوه عزدارای برگزار کنند.

 

وی گفت: امید است حرکت در مسیر الهی پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و امامین بر حق حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) توشه راهی برای پیروان راستین آنان باشد.

 

 

*پخت آش نذری در ضیابر

هر ساله به مناسبت شب شهادت رسول اکرم (ص) آش نذری شله قلم‌کار در بقعه آقا سید محمد جان منطقه ضیابر در شب 28 صفر پخت می‌شود که به مدت دو سال است به دلیل رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی این مراسم به منزل افراد برده می‌شود تا از ازدحام جمعیت در بقعه جلوگیری شود.

 

این آش بیش از پنجاه سال است که در چنین شبی با کمک و همکاری مردم این منطقه در این بخش پخت می‌شود و مردم حاجات خود را از رسول اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) درخواست می‌کنند.

 

در آیین فرهنگی و مذهبی پخت آش نذری امسال، مردان و زنان دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت با بیش از پنج دیگ، کار پخت آش صلواتی را انجام دادند.

 

پخت این آش از یک تن آغاز شده و امروز که به 3 تن افزایش یافته، نشان از اعتقادات مردم منطقه است، این آش همزمان با اذان صبح روز 28 صفر بین مردم توزیع می‌شود.

 

عده‌ی زیادی از خواهران برای اجرای این برنامه از چندین روز قبل مشغول به فعالیت برای آماده کردن لوازم مورد نیاز آش همچون پاک کردن سبزی، پخت حبوبات، خورد کردن پیاز و ... می‌شوند.

 

به گزارش شبستان، مراسم نوحه خوانی و سینه‌زنی به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) امروز در جای جای شهرستان‌های مااسل و صومعه‌سرا برپا است.

 

کد خبر 1102027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha