تفسیر رحمه للعالمین در شخصیت پیامبر خوبی ها

بر اساس آیات قرآن کریم، حضرت محمد (ص) بهترین الگو برای همه انسان ها است که اگر بخشی از اخلاق ایشان را در زندگی خود جاری کنیم قطعا جهان حاضر تبدیل به سرزمینی پر از صلح و آرامش می شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: اخلاق نیکو مهمترین دارایی انسان است و اگر با عمق بیشتر به این جمله نگاه کنیم متوجه می شویم که همه اموال و سرمایه های انسان اگر در یک کفه ترازو قرار گیرند قطعا اخلاق نیکو در کفه دیگر ترازو نسبت به همه آنها سنگینی خواهد کرد.

 

28 صفر سالروز رحلت جانگداز و قلب آزار نیکوترین فرد تاریخ بشریت است که کتاب های آسمانی ادیان مختلف همواره از آن یاد کرده اند، بر اساس آیات قرآن کریم، حضرت محمد (ص) بهترین الگو برای همه انسان ها است که اگر بخشی از اخلاق ایشان را در زندگی خود جاری کنیم قطعا جهان حاضر تبدیل به سرزمینی پر از صلح و آرامش می شود.

 

منش مسلمانی احترام به همه عقاید است

کارشناس حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار  می‌کند: در همه تاریخ بشریت چه کسی را سراغ داریم که حتی جویای احوال دشمنان خود می شود و حتی از قاتل عمومی خود هنگامی که می توانست انتقام بگیرد می گذرد، قطعا در میان همه بشریت هیچ شخصیتی با اینچنین صفات والایی یافت نمی شود.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» می‌افزاید: بررسی و گفتگو از خصائص و فضایل رسول الله در یک جلسه و یک روز و یک ماه و حتی سال نمی گنجند، بلکه از زمان رحلت ایشان تاکنون همه عالم را درگیر فضایل اخلاقی خویش کرده است و هم مسلمانان در سراسر جهان با نام مبارک ایشان انس می گیرند.

 

وی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) خط قرمز همه مسلمانان است اضافه می‌کند: هنگامی که نشریه کذایی شارلی ابدو فرانسه آن کاریکاتور توهین آمیز را علیه پیامبر (ص) کشیده مشاهده کردیم چه جوش و خروشی از سراسر جهان برای اعتراض به توهین به پا شد، این در حالی است که هیچ مسلمانی نسبت به هیچ از پیامبران الهی توهین نکرده بلکه همواره همه انها را مورد احترام قرار می دهند.

 

کارشناس حوزه علمیه اهواز با اعلام اینکه منش مسلمانی احترام به همه عقاید و افکار است عنوان می‌کند: یکی از دلایلی که حضرت محمد (ص) را نسبت به سایر شخصیت های تاریخ و معاصر متمایز کرده، احترام ایشان دبه عقاید مختلف است، پیامبر حتی هنگامی که به مقابله با بت پرستی پرداختند از راه زور و شمشیر وارد نشده و تکفیر نکردند بلکه همواره از راه گفتمان و استدلال عقاید آنها را به چالش می کشیدند.

 

حجت الاسلام موسوی کیا تصریح می‌کند: اینکه به زبان بگوئیم باید فضایل اخلاقی پیامبر (ص) را برخود جاری کنیم کافی نیست بلکه اگر در طول سال تلاش شود حتی یکی از فضیلت های این بزرگمرد را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم قطعا آرامش بی بدیل را در زندگی شاهد خواهیم بود.

 

قاطعیت همراه با عطوفت ویژگی سیاسی پیامبر (ص)

یک پژوهشگری دینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: تحرکات و توهین های دشمنان اسلام به شخصیت والای رسول الله (ص) نشان از این دارد که دشمنان تاب دیدن صلح و صفا را ندارند و وقتی می بینند که با گذشت 14 قرن همواره مردم از شخصیت پیامبر تاسی می گیرند اقدام به توهین علیه این شخصیت مثال زدنی می کنند.

 

«عبدالحسین محمدی زاد» ادامه می‌دهد: رحمه للعالمین تعبیری است که خداوند حضرت محمد (ص) را با آن یاد می کند، خداوند رحمت پیامبر را تنها شامل مسلمانان یا تنها عده کمی از مردم نمی داند بلکه می داند که ایشان برای همه انسان ها مایه رحمت است.

 

وی ابراز می‌کند: لفظ کلمه عظیم در قرآن کریم چندبار بیشتر تکرار نشده که عمده آنها مختص خداوند باری تعالی است، اما در یکی از موارد ذکر کلمه عظیم، برای اخلاق پیامبر (ص) است، بنابراین همین دلیل کافی است که بدانیم که اخلاق نیکوی رسول الله (ص) تا چه اندازه غیرقابل تصور است.

 

این پژوهشگری دینی در خصوص قاطعیت و رهبری سیاسی پیامبر (ص) اذعان می‌کند: قاطعیت همراه با عطوفت و مهربانی مهمترین ویژگی مدیریت سیاسی رسول الله (ص) در دوران زندگان خویش است؛ بررسی اخلاق سیاسی پیامبر (ص) بر هر سیاست مدار مسلمانی واجب است تا پا را از دایره سیاست های حقیقی و انسان ساز اسلام خارج نکند.

 

شخصیت پیامبر (ص) هیچگاه در چند کلمه خلاصه نمی شود اما می توان گفت ایشان انتقام نگرفت و اجازه انتقام به کسی نداد و پس از فتح مکه، کعبه را محلی امن برای همه خسته شدگان از جهان قرار داد و این‌ها عالی ترین صفات بشریت است که آیه رحمه للعالمین را معنی می کند.

 

کد خبر 1102043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha