شوق و ارادت  جوانان روستای تکه برای خدمت به زوار الحسین (ع) در کربلای معلی

ماه های محرم و صفر پرکارترین سال برای اعضای کانون فرهنگی هنری شهدای روستای تکه بود به طوری که اعضای کانون شهدای تکه در ایام اربعین و دهه آخر سفر به عنوان خادمین موکب شهدای گیان نهاوند در کربلای معلی به زوار امام حسین (ع) خدمات رسانی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، روستای تکه واقع در۸ کیلومتری بخش مرکزی نهاوند به سمت جاده بروجرد می باشد، این روستا حلقه اتصال روستا های فیازمان، قلعه ذرتی، دره ابراهیم، رودحسن سفلی و علیا و امیر آباد است.

 در لغتنامه مرحوم دهخدا  از روستای تکه به معنی تکوین و تکویر و روستایی در حال رشد نام برده شده است در مورد گذشته دور این روستا اطلاعات چندانی در دست نیست ولی روستای جدید حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد به گفته رئیس سابق میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان  نهاوند مرحوم علی جعفری با توجه به کشف اسکلت و ظروف سفالی در پایین روستا قدمت تکه به دوران قبل از اسلام  و حدود ۲۰۰۰سال قبل برمی گردد.

 مردم روستای تکه در شهرستان نهاوند، همزمان با مردم سایر نقاط کشور در روز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) به سوگ نشسته و در غم امام هشتم(ع) نیز شریک شدند..

 

 

خدمات  اعضای کانون فرهنگی و  هنری شهدای تکه در کربلا

«علی سهرابی»  مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان  گفت: ماه های  محرم و صفر امسال پرکارترین سال برای اعضای کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه بود به طوری که آقایان« مظاهر سهرابی» و «اسدالله احسانی» به عنوان دو نفر از اعضای کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه در ایام اربعین و دهه آخر سفر به عنوان خادمین موکب شهدای گیان نهاوند به مدت ۲۰ روز در کربلای معلی مستقر و به زوار امام حسین(ع) خدمات رسانی کردند.

 

وی افزود: به دلیل تسلط کامل این دو عضو کانون شهدای تکه به زبان عربی خدمات شایانی را در قالب کارهای فرهنگی انجام دادند به طوری که بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری مانند اقای زارع بازیگر سریال حضرت یوسف و بسیاری از فیلم و سریال های دیگر از زحمات آنها تشکر کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه بیان کرد: این دو عضو کانون هم اکنون در کشور عراق هستند و بعد از ایام صفر به ایران بر می گردد و شبانه روز و در ۳ وعده غذایی روزانه بیش از ۱۵۰۰پرس غذا را بین زوار ایرانی و عراقی توزیع می کنند.

 

برگزاری مراسم تعزیه بین هنرمندان ایرانی و عراقی 

وی اظهار داشت: از دیگر کارهای این اعضای کانون برگزاری مراسم تغزیه مشترک بین هنرمندان عراقی و ایرانی در محوطه این موکب در روز اربعین و توزیع بسته های فرهنگی در محل این موکب بود.

سهرابی گفت: در سال روز شهادت پیامبر اسلام (ص) امام حسن مجتبی  و امام رضا (ع) اعضای کانون ضمن توزیع بسته های فرهنگی در مدت ۳ روزعزاداری حلیم  حلوا شربت و خرمای نذری را بین مردم و عزاداران توزیع خواهند کرد.

وی افزود: با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از ابتدای محرم تا صفر چند ایستگاه صلواتی توزیع نذورات بسته بندی در کنار کانون این روستا برگزار شده است

 

 

عزاداران در روستای تکه همچنین با نصب پرچم‌های عزاداری بر سر درب منازل، کوچه‌ها و خیابان‌ها خالصانه فضای عزاداری را در روستا ایجاد کردند. .

 

برپایی روضه‌های خانگی، به منظور تبیین ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، تعزیه خوانی، دسته‌روی هیئات مذهبی و نوحه خوانی و سینه زنی مردم از مهمترین برنامه‌های ماه محرم و  صفر روستای تکه است.

 

اشرفی طاهرپور

 

 

 

 

 

کد خبر 1102044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha