سنتی که مانع شکستن انسان در مصائب می‌شود

سنّت و برنامه الهى آن است كه در کنار هر سختى، آسانى است. هر سختی و رنجی، حتماً به همراه خود یک رشد و موفقیت برای انسان دارد. چنین دیدگاهی باعث می شود که انسان در مشکلات نیز خود را نبازد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) این آموزه ها مرور می شود:

 

«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً؛ قطعاً همراه با هر دشوارى، آسانى است».

سنّت و برنامه الهى آن است كه در کنار هر سختى، آسانى است. هر سختی و رنجی، حتماً به همراه خود یک رشد و موفقیت برای انسان دارد. چنین دیدگاهی باعث می شود که انسان در مشکلات نیز خود را نباخته و به سختی که به او می رسد توجه کرده و حتی بخاطر آن سختی، خدا را شکر کند.

چراکه نابرده رنج گنج میسر نمی شود/مزد آن گرفت جان برادرکه کار کرد

 

«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ؛ ياد خدا و تقوا، به انسان بصيرت مى دهد و او را از انحراف ها نگاه مى دارد. 

وسوسه هاى شيطانى، مثل ميكروب همه جا وجود دارند و دنبال ايمان هاى ضعيفند تا در آنها نفوذ كنند.

گاهى ممكن است علما، مربّيان و مصلحان، در خط انحرافى قرار گيرند كه بايد هشيار باشند و در مسير خواسته هاى وسوسه های شیطانی قرار نگيرند و به خدا پناه ببرند.اگر جامعه از نظر اخلاقى، سياسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماس ها با شيطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود.

 

«وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛ و روى خود را از مردم به تكبّر برمگردان، و در زمين مغرورانه راه مرو، زيرا خداوند هيچ متكبّر فخر فروشى را دوست ندارد.

تکبّر یعنی این‌که آدمى خود را بالاتر از دیگران ببیند، و معتقد شود که بر آنها برترى دارد، و دیگری را کوچک شمارد،این آیه به دوصفت بسيار زشت ناپسندكه مايه ازهم پاشيدن روابط صميمانه اجتماعى است اشاره مى كند: يكى «تكبر و بى اعتنائى»، و ديگر «غرور و خودپسندى»، كه هر دو در اين جهت مشتركند كه انسان را در عالمى از «توهم پندار» و خودبرتربينى، فرومى برند، و رابطه او را از ديگران قطع مى كنند.  تكبّر ممنوع است، حتّى در راه رفتن.تكبّر، هم توهين به مردم است، هم زمينه ساز رشد كدورت هاى جديد و هم تحريك كننده  كينه هاى درونى.

 

 

کد خبر 1102238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha