امام حسن (ع) نمونه کم نظیر بخشندگی و سیاستمداری در تاریخ اسلامی

هر کدام از ائمه معصومین (ع) بر اساس شرایط زمان رویکرد مناسبی برای مقابله با ظلم داشتند و این بزرگوران برگ زرینی هستند که می توان از آنها در زندگانی شخصی، اجتماعی و سیاسی الگوبرداری کرد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: ائمه اطهار (ع) مظهر انسان کامل هستند، مقام معظم رهبری در کتاب انسان 250 ساله زندگانی ائمه (ع) را در عین تفاوت های ظاهر زمان یک حرکت استمراری با یک ایدئولوژی عنوان کردند که این حرکت 250 سال به طول انجامید.

 

هر کدام از ائمه معصومین (ع) بر اساس شرایط زمان رویکرد مناسبی برای مقابله با ظلم داشتند و این بزرگوران برگ زرینی هستند که می توان از آنها در زندگانی شخصی، اجتماعی و سیاسی الگوبرداری کرد. 

 

امام حسن مجتبی (ع) سبط اکبر و فرزند ارشد امام علی (ع)، امام دوم شیعیان و خلیفه پنجم و آخرین خلیفه راشد مسلمانان است، زیرا پس از امام حسن (ع) خلافت اسلامی تبدیل به حکومت اسلامی شد و این همان بدعتی بود که معاویه با انتخاب فرزندش به عنوان حاکم سرزمین های اسلامی نهاد.

 

لزوم توجه و بررسی شخصیت علمی امام حسن مجتبی (ع)

یک استاد تاریخ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: شخصیت والای امام حسن (ع) آنقدر بزرگ است که آثار و احادیثی که از ایشان نقل شده در همه کتب اسلامی به چشم می خورد که همین مهم نشان از جایگاه بزرگ علمی ایشان در عصر خود دارد.

 

«حجت الاسلام احمد میرسالاری» با بیان اینکه متاسفانه کمتر به جایگاه علمی امام حسن (ع) اشاره شده است می افزاید: متاسفانه در مناسباتی که باید شخصیت امام حسن (ع) تبیین شود بیشتر به واقعه جنگ و صلح ایشان با معاویه پرداخته می شود، هر چند که این اتفاق واقعه بسیار مهم و حیاتی برای جامعه اسلامی بود اما عدم توجه به جایگاه علمی این امام همام اجحافی بزرگ به شمار می آید.

 

وی اضافه می کند: پیامبر (ص) هنگامی که با یاران خود در کنار کوه حرا حضور داشتند و امام حسن (ع) در سنین کودکی بودند، پیامبر (ص) با نگاهی به امام حسن (ع) به یاران خود می فرمایند که این فرزند من هدایتگر شما خواهد بود، از این روایت جایگاه رفیع امام حسن (ع) مشخص می شود.

 

استاد تاریخ با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) در مسند قضاوت بارها مشکلات دشوار را به سادگی با کمک الهی حل کرد ادامه می دهد: از امام حسین (ع) نقل شده که ایشان عالم ترین فرد به تاویل و آشنا به تمامی علوم و مسائل حکومت اسلامی و جهان اسلام است، همین روایت بعد گسترده علمی شخصیت امام حسن مجتبی (ع) را نشان می دهد.

 

توجه به معیشت جامعه اسلامی در زمان خلافت

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد شوشتر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: اینکه تنها ابعاد مختلف زندگی ائمه معصومین را مورد مطالعه قرار دهیم اما هیچکدام از رفتارهای آنها را در زندگی خود جاری نسازیم این مطالعه هیچ سودی برای ما ندارد و فقط تنها یک گذر تاریخی را مورد مطالعه قرار داده ایم.

 

«حسین عبدالهی» با بیان اینکه مطالعه باید همراه با عمل باشد تصریح می کند: یکی از نکته هایی که در زمان خلافت امام حسن (ع) مطرح بود موضوع معیشت جامعه اسلامی بود زیرا در زمان خلافت امام علی (ع) چندین جنگ داخلی در سرزمین های اسلامی صورت گرفت و مسلمانان به دلیل جنگ های پی درپی با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شدند و همین امر سبب شد تا امام حسن (ع) توجه به مشکلات معیشتی را در اولویت حکومت خود قرار دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه امام حسن (ع) پس از صلح مشروط به معاویه جامعه اسلامی را به حال خود رها نکرد یاد آور می شود: این امام همام پس از خیانت یاران مجبور به صلح با معاویه شد که همین صلح که همراه با شرط های بسیاری بود زمینه قیام عاشورا را ایجاد کرد، اما امام حسن (ع) در زمان حکومت معاویه اولویت خود را توجه به فقرا و نیازمندان قرار دادند.

 

این استاد جامعه شناسی خاطر نشان می کند: بر اساس روایات امام حسن (ع) در طول حیات خود 2 بار اموال خود را به فقرا بخشیده و در بار سوم نصف اموال را برای وراث و نصف دیگر آن را به فقرا بخشیدند، عدم تعلق به مال دنیا مهمترین ویژگی امام حسن (ع) بود که این خود بزرگترین درس برای همه انسان ها است.

 

بنابر گزارشات تاریخی حضرت امام حسن مجتبی (ع) در 28 صفر سال 50 یا 51 هجری قمری در اثر سمی که توسط همسرش به وی خورانده شد به شهادت رسیدند، از ایشان احادیث و روایت های زیادی نقل شده است که ضرورت دارد هر انسانی این احادیث را مطالعه و با جامعه عصر خود مطابقت دهد.

 

کد خبر 1102248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha